• Anonym (MulligaSara)

    Hur blev er kropp efter graviditet?

    Jag är 31 och aldrig varit nöjd med min kropp, har extrakilon både på mage, lår och armar.

    Jag är i min bästa form just nu men har några kilon kvar, men jag och min sambo vill ha barn om 1-2 år.

    Finns det hopp att kroppen återgår till sitt ursprungliga utseende?

  • Svar på tråden Hur blev er kropp efter graviditet?
  • Anonym (T)

    Var 22 när jag fick mitt första. Kroppen var tillbaka i ursprungsform efter en vecka. 24 vid andra och kroppen var tillbaka efter 2 månader, dock blev magen aldrig lika fast den gången men det var inget som syntes utan bara kändes. Fick tredje vid 27, var tillbaka på ursprungsvikt efter fyra månader men midjan var bredare och den helt platta magen var ett minne blott. Fjärde kom vid 29, tog ett halvår innan jag var nere på min vanliga vikt men kroppen är verkligen inte lika fast som den en gång var. Sladdrig och mjuk lite här och där men jag är nöjd ändå :)

  • Anonym (MulligaSara)
    Anonym (T) skrev 2019-08-19 21:05:33 följande:

    Var 22 när jag fick mitt första. Kroppen var tillbaka i ursprungsform efter en vecka. 24 vid andra och kroppen var tillbaka efter 2 månader, dock blev magen aldrig lika fast den gången men det var inget som syntes utan bara kändes. Fick tredje vid 27, var tillbaka på ursprungsvikt efter fyra månader men midjan var bredare och den helt platta magen var ett minne blott. Fjärde kom vid 29, tog ett halvår innan jag var nere på min vanliga vikt men kroppen är verkligen inte lika fast som den en gång var. Sladdrig och mjuk lite här och där men jag är nöjd ändå :)


    Jag förstår ju att det kommer vara svårare desto äldre jag blir :(

    Ökar oddsen om jag går ner en del innan jag blir gravid?

    Om jag tappar mina extrakilon kanske jag har större chans?
  • Anonym (Mamma till tre)

    Barn 1 jag var 25 år när han kom. Jag kom i samma form på under 8 månader. Gick upp 13 kg totalt den graviditeten. Enkel graviditet.

    Barn 2 jag var 27 år när hon kom. Jag kom i bättre form än innan under 9 månader. Gick upp 12 kg totalt den graviditeten. Enkel graviditet fick dock lite åderbrock på höger ben som inte försvann.

    Barn 3 jag var 32 år när han kom. Han är nu 11 månader och jag har ca 6 kg kvar till önskad vikt. Gick upp 22kg denna gången och den var ganska jobbig. Fick mer åderbrock på högerben som jag nu sk ta bort på hösten. Magen är lite slapp. Men jag tror tror att om jag skulle lägga manken till och träna så kan jag få tillbaka ursprungskroppen mer eller mindre.

  • Anonym (51)

    Om man är relativt ung, frisk, inte måste göra kejsarsnitt och motionerar nåt så när så ja, då återgår kroppen i stort sett till hur den såg ut innan- åtminstone efter första barnet. Jag tillhör ingen av de kategorierna. Min kropp ser helt bedrövlig ut efter 2 täta graviditeter, 2 k.s och ett magbråck. Men det är ju som det är. Jag måste möjligen op.a magbråcket, men resten, tja, thats life...

  • asdfgh

    2 graviditeter senare är den största skillnaden som jag kan härleda till graviditeterna att jag har lite bredare höfter. Övrigt, tja, jag var 28 när jag fick mitt första barn och är 36 nu så det är väl rätt naturligt att kroppen förändrats men det skulle den nog gjort oavsett.

  • Anonym (T)
    Anonym (MulligaSara) skrev 2019-08-19 21:22:23 följande:

    Jag förstår ju att det kommer vara svårare desto äldre jag blir :(

    Ökar oddsen om jag går ner en del innan jag blir gravid?

    Om jag tappar mina extrakilon kanske jag har större chans?


    Det hänger nog lika mkt på att du lever sunt under och efter själva graviditeten. Sen ska man komma ihåg att det finns de som gör alla rätt, alltså äter sunt och lever aktivt under graviditeten som ändå går upp +20 kg. Jag själv gick upp 9 kg vid första och 18 med sista barnet, fast jag åt och rörde mig identiskt bägge gångerna.

    Jag kanske ska tillägga att jag inte gjorde något speciellt för att gå ner alla kilon, det gick av sigsjälvt (gör ofta det när man ammar) det tog bara lite längre tid för varje barn. Skulle jag lägga manken till och ta mig till gymmet lite oftare tvivlar jag inte på att jag skulle kunna komma i riktigt bra form, och då är jag snart 32 år :) Så klart du kan du med!
  • Anonym (MulligaSara)
    Anonym (T) skrev 2019-08-19 22:30:42 följande:

    Det hänger nog lika mkt på att du lever sunt under och efter själva graviditeten. Sen ska man komma ihåg att det finns de som gör alla rätt, alltså äter sunt och lever aktivt under graviditeten som ändå går upp +20 kg. Jag själv gick upp 9 kg vid första och 18 med sista barnet, fast jag åt och rörde mig identiskt bägge gångerna.

    Jag kanske ska tillägga att jag inte gjorde något speciellt för att gå ner alla kilon, det gick av sigsjälvt (gör ofta det när man ammar) det tog bara lite längre tid för varje barn. Skulle jag lägga manken till och ta mig till gymmet lite oftare tvivlar jag inte på att jag skulle kunna komma i riktigt bra form, och då är jag snart 32 år :) Så klart du kan du med!


    Men hur blev brösten då?

    Vad menas med tomma påsar? :)
  • Anonym (Mamma till tre)

    Det finns ingen som kan svara på hur just din kropp kommer att se ut. Den kommer att förändras. PUNKT.

  • Anonym (Ajaj)

    Jag ser ut ungefär som förr. Ett fåtal kilo extra som jag inte försökt bli av med. Det är värre med det som inte syns. Lederna är känsligare för belastning och jag har kronisk foglossning.

Svar på tråden Hur blev er kropp efter graviditet?