• Anonym (Vetintehur)

    Kan inte hjälpa min åtrå för andra

    Hallå,

    Här har ni mig, en 30-årig småbarnsmamma som är sambo med en 40-årig man. Vi har ett barn tillsammans på snart 1,5 år.

    Skriver här för att kanske få något bra tips från er som kanske varit med om något liknande, och som "vet bättre".

    Just nu så funderar jag på att lämna min man. Anledningen är främst för att jag inte känner den där passionen längre. Jag tycker att han är rätt tråkig. han börjar bli till åren (han är 10 år äldre än mig). I början gick jag igång på att han var äldre men nu känns han mest.. ja, gammal. Han ser väldigt bra ut i mångas ögon dock. Han är lång, mörk och smal/vältränad, fin hy, skägg, ja många attribut som är "rätt". Men framförallt så är han verkligen en bra kille. Han är världens finaste pappa. Hela hans värld handlar om vårt barn. Och han vill så gärna ha fler barn, med MIG. Jag är verkligen hans gudinna och han ger mig ALLT man kan drömma om. Han är en riktigt bra man helt enkelt, perfekt enligt många. Han städar, diskar, är händig, trevlig, ömsint, gillar att ha sex osv osv. Några nackdelar är kanske att han till och från är otroligt pedantisk och att han inte är speciellt högavlönad (statligt anställd) men älskar sitt jobb.

    MEN... För mig är han ändå - ja tråkig. Eller det är kanske vardagen som gjort livet tråkigt kanske, och han är en del av det. Jag har ALLTID gillat uppmärksamhet från andra män, fått känna mig attraktiv. Alltså inte att jag flirtar med allt och alla, men jag gillar helt enkelt att folk tittar på mig. Och jag attraheras lätt av andra. När jag var singel så hade jag alltid någon på G. Dock har jag INTE haft sex med så många, bara 5 st under mitt 30-åroga liv. Jag fantiserar ofta om hur livet skulle se ut med någon annan.. Har under de senaste månaderna fått upp ögonen för min otroligt attraktiva och trevliga kollega. Lika gammal som jag. Vi klickar på ett plan jag inte trodde var möjligt.

    De kval jag står inför är dels den här känslan av att vilja bort. Få känna äkta attraktion och passion igen. Få dansa i månskenet med min själsfrände (ja jag vet, dagdrömmaren nr1), få känna den där förälskelsen igen, med någon yngre än min man. Dagdrömmer om min kollega, om hur fantastisk han är och hur mycket jag tänder på honom. Han känns spännande, något nytt och ungdomligt. Vill så gärna kunna känna så för min man istället.

    För dels känner jag att jag INTE vill kasta bort mitt liv med honom. Är livrädd för att, om jag lämnar honom, vakna upp när jag inser att gräset inte är grönare på andra sidan och ångra livet ur mig för att jag lämnade honom och vår familj. Att svika familj, vårt barn och min man är otroligt skrämmande. Hur överlever man sånt? Varannan vecka? Skammen över att inte lyckas hålla ihop en familj.
    Jag är rädd att jag "inbillar" mig mina känslor, att jag romantiserar tex min kollega,  att vardagen spelar mig ett spratt och att jag såklart älskar och åtrår min man men att vi genomgår en "svacka" och kan hitta tillbaka igen.

    Logiken säger att vardagen kan göra att man flyr i tanken till något mer spännande och pirrigt. Jag VET att det är så. Men fortfarande kan jag inte styra mina tankar, som gärna går åt ett annat håll än det förnuftiga.. Tänk om min man INTE är den rätta och min kollega är min själsfrånde? Kastar jag bort mitt liv på att vara missnöjd och olycklig? Eller beror allt på mig själv och att jag hade känt såhär oavsett vem jag hade varit med? (Vill inte vakna upp om 30 år när jag varit gift 3 gånger till och längta tillbaka till min nuvarande pga att det var jag som var fucked up och trodde att jag kunde få något bättre)

    Vad är äkta kärlek? Vad är värt att satsa på? Vill inte ångra mig en dag, oavsett vad jag väljer...

  • Svar på tråden Kan inte hjälpa min åtrå för andra
  • Anonym (Luttrad)

    Ständigt dessa kvinnor som saknar passion och spänning så fort det börjar bli småtrist vardagsliv efter man skaffat barn.

  • Anonym (Q)

    Känner spontant att det är dumt att göra impulsiva val när man har en liten på bara 1.5 år för att man har lite tråkigt.

    Just småbarnstiden är ju tärande på de flesta relationer och alla förhållanden blir förr eller senare vardag. Det går inte att jämföra sin vardag med en fantasi om spänning och nyförälskelse för fantasin kommer alltid att vinna. Men även en nyförälskelse blir förr eller senare vardag den också.

    Kanske är en idé att satsa mer på den relationen du är i istället och försöker att hitta vad som är bra i den. Utan att jämföra med dina fantasier. Upptäcker du sedan att din relation inte fungera så får du ta ställning till det. Men då i relation till att vara ensamstående och ha ditt barn varannan vecka, inte i relation till att ha en spännande ny man.

  • Fjäril kär

    Ja det handlar om dagdrömmerier. Alla har en tråkig vardag. Precis alla.

    Du har en 1,5-åring och livet med en sån är just nu mest kladd, bök och tristess.

    Du skulle få ett exakt lika liv med din kollega eftersom du fortfarande i första hand är mamma till ett litet kladdigt monster...

    Passion har man sällan i livet när man är småbarnsförälder, även om det finns där så är prioriteringen på annat håll och hämnlöst sex en hel söndag är inte längre en verklighet.

    Å andra sidan, vad hindrar dig från att dansa passionerat i månskenet med din man en lördag natt med lite skumpa och sex på en äng?

  • Torah

    Känner igen mig så. Fast jag har lite äldre barn. Jag vill framförallt känna passion och åtrå. Svårt att få till i vardagen. Jag har känt så i omgångar under åren. Trycker tillbaka längtan för familjens skull. Men snart går det kanske inte längre. Samtidigt rädd för tomhetskänsla.

  • Anonym (Vetintehur)
    Anonym (Q) skrev 2019-08-20 09:16:52 följande:

    Känner spontant att det är dumt att göra impulsiva val när man har en liten på bara 1.5 år för att man har lite tråkigt.

    Just småbarnstiden är ju tärande på de flesta relationer och alla förhållanden blir förr eller senare vardag. Det går inte att jämföra sin vardag med en fantasi om spänning och nyförälskelse för fantasin kommer alltid att vinna. Men även en nyförälskelse blir förr eller senare vardag den också.

    Kanske är en idé att satsa mer på den relationen du är i istället och försöker att hitta vad som är bra i den. Utan att jämföra med dina fantasier. Upptäcker du sedan att din relation inte fungera så får du ta ställning till det. Men då i relation till att vara ensamstående och ha ditt barn varannan vecka, inte i relation till att ha en spännande ny man.


    Tack för svar!

    Jo min logiska sida säger att det är så för de flesta i min sits. Vardagen är inte så spännande och het som den en gång var. Detta plus att jag inte är en sån där bullmamma som ÄLSKAR att bara vara med mitt barn. Jag gillar att ha ett "eget" liv så att säga, så då blir det mer påtagligt.

    Tänker att varannan vecka, ja så har jag iaf varannan vecka för mig själv och kan leva "fritt" och dejta, ha romantiska bio-kvällar osv med någon spännande man. Men - även det hade väl blivit vardag antar jag.

    Ska verkligen försöka att inte förhasta mig, att inte tänka för mycket på mina fantasier, känns som att de inte ger något annat än ångest ändå.

  • Anonym (Vetintehur)
    Fjäril kär skrev 2019-08-20 09:18:04 följande:

    Ja det handlar om dagdrömmerier. Alla har en tråkig vardag. Precis alla.

    Du har en 1,5-åring och livet med en sån är just nu mest kladd, bök och tristess.

    Du skulle få ett exakt lika liv med din kollega eftersom du fortfarande i första hand är mamma till ett litet kladdigt monster...

    Passion har man sällan i livet när man är småbarnsförälder, även om det finns där så är prioriteringen på annat håll och hämnlöst sex en hel söndag är inte längre en verklighet.

    Å andra sidan, vad hindrar dig från att dansa passionerat i månskenet med din man en lördag natt med lite skumpa och sex på en äng?


    Tack för ditt svar!

    Jo, kladd och bök var rätta orden... helt nytt liv helt klart. Saknar till och från mina singeldagar....:)

    Nej, saknar verkligen den där passionen. Nu irriterar jag mig mest på min man. Tycker han har för långt skägg, inte torkar av köksbordet ordentligt, pratar med mat i munnen.. ja, småsaker som jag stör mig på. Och är inte speciellt sugen på honom heller. Han är en "pappa" nu, tyvärr går jag inte igång på det alls. Han vill så gärna ha ett barn till också.

    Ibland vill jag också det. Men oftast inte. Tanken på att vara gravid igen, att gå igenom bebistiden är så skrämmande. Men samtidigt så går ju åren. Och vill inte ångra mig där heller, att han inte skaffade ett barn till när jag hade chansen och med någon som verkligen vill ha barn med mig. Men det är svårt att styra känslorna...

  • Anonym (Linda)

    Glöm inte bort att varannan vecka också är ett scenario i din fantasi. I verkligheten är det inte rekommenderat med varannan vecka i så liten ålder. Oftast har man barnet på heltid och pappan någon helg i månaden tills att barnet är stor nog att klara av varannan vecka.

    Och pappan kanske inte heller är så himla snäll vid en separation så ha med i beräkningen att han kan vilja bråka om vårdnaden och boende och hur romantiskt blir det?

  • Anonym (nej)

    Har man skaffat barn håller man ihop, man svingar inte till första nya gren som dyker upp bara för den ser lite mer spännande ut.

  • Fjäril kär
    Anonym (Vetintehur) skrev 2019-08-20 09:38:50 följande:

    Tack för ditt svar!

    Jo, kladd och bök var rätta orden... helt nytt liv helt klart. Saknar till och från mina singeldagar....:)

    Nej, saknar verkligen den där passionen. Nu irriterar jag mig mest på min man. Tycker han har för långt skägg, inte torkar av köksbordet ordentligt, pratar med mat i munnen.. ja, småsaker som jag stör mig på. Och är inte speciellt sugen på honom heller. Han är en "pappa" nu, tyvärr går jag inte igång på det alls. Han vill så gärna ha ett barn till också.

    Ibland vill jag också det. Men oftast inte. Tanken på att vara gravid igen, att gå igenom bebistiden är så skrämmande. Men samtidigt så går ju åren. Och vill inte ångra mig där heller, att han inte skaffade ett barn till när jag hade chansen och med någon som verkligen vill ha barn med mig. Men det är svårt att styra känslorna...


    Då kan du kanske ana krocken det blir av att dejta en barnlös kille som inte alls kan relatera till din vardag och tycker att du kan lämna bort barnet som man gör med en hund typ.. Bara för att han inte känner för att höra barnskrik på lördag natt.. Och som blir apsur för att du måste hämta hem ett magsjukt barn från dagis istället för er träff... Tro mig, dom killarna är mååånga..
  • Lånehajen

    Tycker det låter som en blandning av att det tagit hårt på dig med småbarnslivet och att ställa om till era nya roller samtidigt som du blir lite skrämd av att han så gärna vill ha fler barn och pratar mycket om det. Säkert lätt hänt då att fantisera sig bort till motsatta tillvaron där du är relativt fri, har mycket tid för dig själv och någon som är mer romantisk och spännande. Kanske har han också skämt bort dig lite väl där du börjat ta honom för givet.

    Mitt förslag blir att försöka hitta varandra igen den tid ni kan få tillsammans på tu man hand. Kanske en romantisk middag eller bubbelbad, vad ni nu gillar, så länge det är som kvinna och man snarare än mamma och pappa. Tar han några initiativ i dagsläget till att överraska dig?

Svar på tråden Kan inte hjälpa min åtrå för andra