• Tue 20 Aug 2019 16:32
    1700 visningar
    10 svar
    10
    1700

    Överstimulering -pcos

    Hej kära!

    Har för 10 dagar sedan varit på mitt IVF möte och har nu tagit provera för att få igång mensen och sedan är det dags för sprutor från dag 3 (gonal-f)

    Läkaren talade om att eftersom jag har PCOS (redan har många äggblåsor) så finns det större risk för mig att bli överstimulerad.

    Finns det någon god själ där ute som har gått igenom IVF med PCOS?

    Vart du/ni överstimulerade och vad hände?

  • Svar på tråden Överstimulering -pcos
  • Tue 20 Aug 2019 16:52
    #1

    Hej
    Jag fick ingen garanterad diagnos för pcos men hade äggstockstyp som stämmer med det då de var större än normalt och jag hade många äggblåsor.
    Jag blev överstimulerad vid behandlingen så det blev totalfrys. Det var i efterhand inte så farligt jag kände mig bara väldigt svullen och öm ett par dar längre än andra verkar ha upplevt och fick såklart vänta en extra cykel innan återföringen. Tyckte det var väldigt skönt då jag fick återföring i normal cykle och slapp lutinusen. Mitt slutresultat blev lyckat då vi fick många ägg och nästan alla kunde frysas. 11 av 14.
    Återföringen gick också över förväntan då jag plussade på första blastocysten och det blev tvillingar. De är snart 2 månader. Lycka till med din behandling <3

  • Tue 20 Aug 2019 16:58
    #2

    Hej intigra

    Tusentack för ditt svar!

    Är livrädd för överstimuleringen då många har skrivit så olika och att det var en oerhört jobbig smärta.

    Vart du inlagd pga din överstimulering?

    Jaha okej så man slipper vaginaltabletterna då?

  • Tue 20 Aug 2019 16:59
    #3

    Tack <3

    Har ingen som jag känner som genomgått IVF är skönt att kunna diskutera med någon!

  • Tue 20 Aug 2019 17:56
    #4

    Den överstimuleringen du kanske menar är ju om man skulle fortsätta med överföring då man blir överstimulerad, Då kan läget bli väldigt allvarligt. Kliniken du gör behandlingen hos borde se det under din äggodlingsfas, att du får för många blåsor, och det är då det blir en totalfrys vilket innebär att alla ägg du sedan får odlas vidare till blastocyster och du måste vänta både på en mens efter behandlingen och sedan blir det återföring först vid mensen efter det.

  • Tue 20 Aug 2019 19:14
    #5

    Jahaa okej, jag har inte så bra koll på det så därför har jag en miljon frågor.

    Så det sker bara om man återför ett ägg trots att man är överstimulerad? Om jag fattar rätt

  • Wed 21 Aug 2019 08:41
    #6

    Ja jag har åtminstone aldrig hört att det skulle bli så illa med vätskeansamling i kroppen annars. Men blir man överstimulerad så kändes det åtminstone för mig lite extra svullet och ömt i magen och äggstockarna en bra stund efter äggplocket. Men efter att det hade gått en hel menstruation så var det aldrig någon fara. Då var alla läkemedel ifrån behandlingen ute ur kroppen.

  • Wed 21 Aug 2019 10:07
    #7

    Jag har PCO och blev överstimulerad i samband med att IVF behandling för drygt 10 år sedan.

    Upptäcktes efter ET när jag svullnade upp som en ballong och såg ut som i sjättemånaden. Med stickor till fingrar. Däckade helt i soffläge och kunde knappt röra mig. Sjukskriven typ 3 månader. Aldrig sett så mycket tv serier som då. Kommer ihåg det som en jobbig med lycklig tid. Orsaken till överstimuleringsreaktionen var ju att jag var gravid. 

    Sjukhuset gjorde en extrakontroll i v6 och fastställde graviditeten. Se ringde de varje dag i den vecka som symtomen ökade. När de började avta var faran över och de släppte taget om mig.   

    Resten av graviditeten mådde jag toppen och födde ett friskt barn

      

  • Wed 21 Aug 2019 15:41
    #8

    Hej!

    Jag har med pcos och vårt första ivf försök fick avbrytas då jag bara hade tre ägg. Dom är väldigt försiktiga med att öka dosen på pcos:ar. Men mirakel händer och min son fastna och jag blev gravid.

    Lycka till <3

  • Mon 26 Aug 2019 18:41
    #9

    Tusentack för alla svar!

    -Ellifant

    Satte dom in trots att du bara hade tre ägg?

  • Mon 26 Aug 2019 22:27
    #10
    Sekaandjelka skrev 2019-08-26 18:41:46 följande:

    Tusentack för alla svar!

    -Ellifant

    Satte dom in trots att du bara hade tre ägg?


    Nej, dom tog aldrig ut äggen då där var för få. Har för mig att dom ville ha ut 10 ägg, då man som pco:ar har många ägg. Så vår sån blev till med vanligt samlag men med mängder av mediciner. Vi chansa helt enkelt fast vi hade oddsen emot oss. Vi hade försök i lite mer än två år.
Svar på tråden Överstimulering -pcos