• legomum

    Förskoleklass

    Vad har jag att förvänta mig när barnen börjar i förskoleklass. Vad gör de?
    Är det en förlängning av förskolan eller är det skola men med lek?

    Någon som vill berätta vad ert barn gjorde i förskoleklassen förra året?

  • Svar på tråden Förskoleklass
  • tjejenA

    Han fick läxor lite då och då och hade lektioner, även gymnastik.. Dom lär sig skriva, läsa och räkna. Och utflykter ibland. Kändes som att det var ettan han gick.

  • Mrs Green

    När min dotter gick i F-klass hade de ett "arbetspass" per dag på 1-2 timmar då de t.ex. höll på med bokstäver och siffror i olika former. Övrig tid var det lek inne och ute, utflykter, högläsning osv. Det var mest som förskolan men lite mer fokus på att de skulle öva på att sitta still ibland, hålla ordning på sina saker/kläder, stå i kö och ta mat i matsalen och sånt. 

  • Alexi

    Jag upplever det som ett år då man tränar på att gå i skolan. Tränar på att vara i skolmiljö, vara i stor grupp, klara av matsal, kapprum och allt sånt lite mer på egen hand. Sen har de lektioner ett par timmar om dagen, mycket lek men på temat bokstäver, ljud, rim och allt sånt som blir en förberedelse till att lära sig läsa. 

  • Hyllemor

    Att träna på att äta i matsal och ta ansvar för sina saker och så låter jättebra, men är det någon som vet hur de lägger upp själva undervisningen? 


    Min son börjar inte i förskoleklass förrän nästa höst, men han kan redan läsa och skriva, samt räkna plus och minus. I den klass han troligen kommer att börja i kommer det att vara 27 elever på en lärare och en fritidspedagog. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur de ska kunna anpassa undervisningen till en så stor klass med så olika stor mognadsgrad som det kan vara hos 6-åringar.


    Jag minns med fasa hur det var när jag själv började 1:an och hade längtat efter att få börja skolan och få en riktig läsebok, men att jag tvingades följa bokstäver med fingret och färglägga målarbilder, för att sedan skriva långa rader med bokstäver jag redan kunde, under nästan hela första terminen, när allt jag ville var att bara få en läsebok och få börja läsa "på riktigt." Det gjorde att jag blev skoltrött ganska snabbt och avskydde att gå i skolan ända tills jag började 2:an, då det blev roligt igen.

  • legomum
    Hyllemor skrev 2019-08-30 22:50:21 följande:

    Att träna på att äta i matsal och ta ansvar för sina saker och så låter jättebra, men är det någon som vet hur de lägger upp själva undervisningen? 


    Min son börjar inte i förskoleklass förrän nästa höst, men han kan redan läsa och skriva, samt räkna plus och minus. I den klass han troligen kommer att börja i kommer det att vara 27 elever på en lärare och en fritidspedagog. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur de ska kunna anpassa undervisningen till en så stor klass med så olika stor mognadsgrad som det kan vara hos 6-åringar.


    Jag minns med fasa hur det var när jag själv började 1:an och hade längtat efter att få börja skolan och få en riktig läsebok, men att jag tvingades följa bokstäver med fingret och färglägga målarbilder, för att sedan skriva långa rader med bokstäver jag redan kunde, under nästan hela första terminen, när allt jag ville var att bara få en läsebok och få börja läsa "på riktigt." Det gjorde att jag blev skoltrött ganska snabbt och avskydde att gå i skolan ända tills jag började 2:an, då det blev roligt igen.


    Så här sa de på föräldramötet vi var på för några dagar sedan.
    Skolan mina barn går på har läsandet i fokus (stor del av undervisningen i alla klasserna) och i förskoleklass är det mycket lek kvar "på schemat"

    Men de börjar 8.20 nästan varje morgon med samling, upprop och en liten fråga tex vad åt du till frukost, favoritleksak osv. Så de tränar på att prata inför grupp.

    Just nu kör de väldigt mycket med lekar för att barnen ska lära känna varandra då de kommer från flera olika ställen innan.
    De är bara 21 barn i gruppen med en mentor och en fritidspedagog.

    De har ett arbetspass på fm som de anpassar efter hur klassen orkar.
    Vi hade frågor om undervisningen med då vi har ett barn som räknar plus minus och gånger ända upp i höga tal. Men det var inget att oroa sig för då undervisningen ska anpassas efter barnen. Så kan ditt barn redan läsa så slipper han nog "mor är rar, far ror"-texterna och får mer avancerade böcker.
    Angående läxor är det inte existerande alls. Med motiveringen att klassläraren inte är en lärare i botten och detta är ingen skola utan förskoleklass.
    tjejenA skrev 2019-08-20 19:56:51 följande:

     


    Mrs Green skrev 2019-08-20 20:25:06 följande:

     


    Alexi skrev 2019-08-21 09:53:55 följande:

     





    Tack för era svar. Nu två veckor in på terminen och efter föräldramötet är jag mer lugn. Det verkar jättebra och mina grabbar gillar verkligen att gå dit varje dag (peppar, peppar)
    Grabbarna har bara pratat om lekar men som sagt var de håller på att få ihop gruppen då behövs lite sådant =)
    Den ene längtar efter efter mattelektionerna och den andre efter rast och gungorna... olika det där trots att de är tvillingar.

  • Mrs Green
    Hyllemor skrev 2019-08-30 22:50:21 följande:

    Att träna på att äta i matsal och ta ansvar för sina saker och så låter jättebra, men är det någon som vet hur de lägger upp själva undervisningen? 


    Min son börjar inte i förskoleklass förrän nästa höst, men han kan redan läsa och skriva, samt räkna plus och minus. I den klass han troligen kommer att börja i kommer det att vara 27 elever på en lärare och en fritidspedagog. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur de ska kunna anpassa undervisningen till en så stor klass med så olika stor mognadsgrad som det kan vara hos 6-åringar.


    Jag minns med fasa hur det var när jag själv började 1:an och hade längtat efter att få börja skolan och få en riktig läsebok, men att jag tvingades följa bokstäver med fingret och färglägga målarbilder, för att sedan skriva långa rader med bokstäver jag redan kunde, under nästan hela första terminen, när allt jag ville var att bara få en läsebok och få börja läsa "på riktigt." Det gjorde att jag blev skoltrött ganska snabbt och avskydde att gå i skolan ända tills jag började 2:an, då det blev roligt igen.


    Min erfarenhet är inte att det är speciellt mycket "undervisning" alls i F-klass, men det finns ju mycket tid i övrigt på dagarna och många tillfällen för dem som kan läsa att få göra det.
    Däremot i 1:an när de faktiskt hade lektioner så hade de läseböcker i tre olika nivåer så det passade alla. 
Svar på tråden Förskoleklass