Förskoleklass
Vad har jag att förvänta mig när barnen börjar i förskoleklass. Vad gör de?
Är det en förlängning av förskolan eller är det skola men med lek?
Någon som vill berätta vad ert barn gjorde i förskoleklassen förra året?
Vad har jag att förvänta mig när barnen börjar i förskoleklass. Vad gör de?
Är det en förlängning av förskolan eller är det skola men med lek?
Någon som vill berätta vad ert barn gjorde i förskoleklassen förra året?
Han fick läxor lite då och då och hade lektioner, även gymnastik.. Dom lär sig skriva, läsa och räkna. Och utflykter ibland. Kändes som att det var ettan han gick.
När min dotter gick i F-klass hade de ett "arbetspass" per dag på 1-2 timmar då de t.ex. höll på med bokstäver och siffror i olika former. Övrig tid var det lek inne och ute, utflykter, högläsning osv. Det var mest som förskolan men lite mer fokus på att de skulle öva på att sitta still ibland, hålla ordning på sina saker/kläder, stå i kö och ta mat i matsalen och sånt.
Jag upplever det som ett år då man tränar på att gå i skolan. Tränar på att vara i skolmiljö, vara i stor grupp, klara av matsal, kapprum och allt sånt lite mer på egen hand. Sen har de lektioner ett par timmar om dagen, mycket lek men på temat bokstäver, ljud, rim och allt sånt som blir en förberedelse till att lära sig läsa.
Att träna på att äta i matsal och ta ansvar för sina saker och så låter jättebra, men är det någon som vet hur de lägger upp själva undervisningen?
Min son börjar inte i förskoleklass förrän nästa höst, men han kan redan läsa och skriva, samt räkna plus och minus. I den klass han troligen kommer att börja i kommer det att vara 27 elever på en lärare och en fritidspedagog. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur de ska kunna anpassa undervisningen till en så stor klass med så olika stor mognadsgrad som det kan vara hos 6-åringar.
Jag minns med fasa hur det var när jag själv började 1:an och hade längtat efter att få börja skolan och få en riktig läsebok, men att jag tvingades följa bokstäver med fingret och färglägga målarbilder, för att sedan skriva långa rader med bokstäver jag redan kunde, under nästan hela första terminen, när allt jag ville var att bara få en läsebok och få börja läsa "på riktigt." Det gjorde att jag blev skoltrött ganska snabbt och avskydde att gå i skolan ända tills jag började 2:an, då det blev roligt igen.
Att träna på att äta i matsal och ta ansvar för sina saker och så låter jättebra, men är det någon som vet hur de lägger upp själva undervisningen?
Min son börjar inte i förskoleklass förrän nästa höst, men han kan redan läsa och skriva, samt räkna plus och minus. I den klass han troligen kommer att börja i kommer det att vara 27 elever på en lärare och en fritidspedagog. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur de ska kunna anpassa undervisningen till en så stor klass med så olika stor mognadsgrad som det kan vara hos 6-åringar.
Jag minns med fasa hur det var när jag själv började 1:an och hade längtat efter att få börja skolan och få en riktig läsebok, men att jag tvingades följa bokstäver med fingret och färglägga målarbilder, för att sedan skriva långa rader med bokstäver jag redan kunde, under nästan hela första terminen, när allt jag ville var att bara få en läsebok och få börja läsa "på riktigt." Det gjorde att jag blev skoltrött ganska snabbt och avskydde att gå i skolan ända tills jag började 2:an, då det blev roligt igen.
Att träna på att äta i matsal och ta ansvar för sina saker och så låter jättebra, men är det någon som vet hur de lägger upp själva undervisningen?
Min son börjar inte i förskoleklass förrän nästa höst, men han kan redan läsa och skriva, samt räkna plus och minus. I den klass han troligen kommer att börja i kommer det att vara 27 elever på en lärare och en fritidspedagog. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur de ska kunna anpassa undervisningen till en så stor klass med så olika stor mognadsgrad som det kan vara hos 6-åringar.
Jag minns med fasa hur det var när jag själv började 1:an och hade längtat efter att få börja skolan och få en riktig läsebok, men att jag tvingades följa bokstäver med fingret och färglägga målarbilder, för att sedan skriva långa rader med bokstäver jag redan kunde, under nästan hela första terminen, när allt jag ville var att bara få en läsebok och få börja läsa "på riktigt." Det gjorde att jag blev skoltrött ganska snabbt och avskydde att gå i skolan ända tills jag började 2:an, då det blev roligt igen.