• Anonym (L)

    Vad innebär en sådan renovering? (Hyresrätt)

    Min hyresvärd har meddelat att de inom några veckor (!) ska genomföra stambyte i kök och badrum. Det är väldigt kort varsel och jag undrar om det verkligen är ok.

    De erbjuder inga ersättningslägenheter utan en lägenhet där man får duscha och använda WC. Vi lär bo hos mamma ett tag för det låter hemskt.

    Hyresvärden menar att det blir drygt 1000 kr högre hyra. Är det normalt eller låter det lite? Vet inte vad som är rimligt.

    Jag är helt för ett stambyte och är villig att betala för det men det är galet kort varsel.

    Sedan undrar jag vad stambyte av kök innebär. Det är detaljerat beskrivet vad som ska ske i badrummet men inte i köket. Brukar de riva upp allt i köket och byta matta, skåp etc.? Jag gillar mina originalskåp så hoppas inte det. Däremot vill jag att de byter mina gamla vitvaror men det kanske inte ingår?

    Kan man säga nej till stambyte som hyresgäst? Jag är ju för men vad händer om inte alla är det?

    Många frågor men det kom så hastigt på. Alla svar är välkomna!

  • Svar på tråden Vad innebär en sådan renovering? (Hyresrätt)
  • AndreaBD

    Men stambyte är ju inget som man gör för skojs skull eller för att lyx-renovera, utan det är något som måste göras. Vi har just gjort det själva i vår villa och där var rören på väg att gå sönder, så det var i sista minut! 

  • Anonym (Agnes)

    Stambytte min förra hyreslgh under följande villkor: inga ersättningslgh förutom för dem som hade småbarn. Dusch i baracker på gården, toa i en hink i köket (som ju höll på att byggas om...). Hyran höjdes med ca 1500 kr efteråt men det var hyresfritt under 6-7 veckor när stambytet skedde.

    De bytte golv och väggar (kakel & klinker) i alla badrum och alla toaletter och handfat. I köket behölls oroginalskåpen överallt utom ovanför köksfläkten där ett nytt sattes in (såg för jävligt ut). Allt enligt alla regelverk som finns vad jag har förstått.

  • Anonym (nja)

    Hyresvärden får inte höja hyran pga stamrenovering. Du som hyresgäst får heller inte neka en stamrenovering. Det hyresvärden gör är att höja standarden på lägenheten i samband med stamrenoveringen, alltså renoverar kök och badrum, och för standar höjningen får höja hyran. Du kan tacka nej till renoveringen och då får de inte höja hyran. Men hyresvärden kan driva det vidare om standarden är väldigt låg nu och andra lägenheter och området ligger mycket högre upp i standard. 

  • Anonym (...)

    Hur mycket de gör är ju upp till hyresvärden. Vissa gör ju mer andra mindre med köket.

    Badrummet är ju regler om tätskickt, så det brukar innebära totalrenovering. Köket däremot behöver ju inte bli så mycket, men det beror ju på hur de förlagt avloppsstammen och om hyresvärden vill passa på att fixa hela köket.

    Hyresvärden kan garanterat berätta vad de ska göra. Men jag skulle tro att det är en liten renovering av köket, om hyreshöjningen bara blir 1000kr/månad.

  • AndreaBD

    Poängen är ju egentligen: Stambyte måste göras, lyx-renovering i samband med stambyte däremot är ju det som kan ge högre hyra sedan. Samtidigt tror jag inte att hyresgäster kan göra något åt det. 

  • Anonym (B)

    Värden får inte höja hyran utan förhandling. Prata med grannarna! Har de fått information i tid? Har värden förhandlat med dem? Kan ni slå er ihop och protestera?

  • Anonym (nja)
    Anonym (B) skrev 2019-08-21 04:55:08 följande:

    Värden får inte höja hyran utan förhandling. Prata med grannarna! Har de fått information i tid? Har värden förhandlat med dem? Kan ni slå er ihop och protestera?


    Jo om dom höjer standarden på lägenheten i samband med stamrenoveringen så får dom höja hyran.
  • Anonym (nja)
    Anonym (nja) skrev 2019-08-21 09:16:19 följande:

    Jo om dom höjer standarden på lägenheten i samband med stamrenoveringen så får dom höja hyran.


    Detta visste jag dock inte..

    "För att en hyresvärd ska kunna renovera krävs hyresgästens godkännande. Så säger hyreslagen.

    Om hyresgästen inte ger sitt tillstånd kan hyresvärden gå vidare till hyresnämnden.

    ? Äganderätten är ganska stark, och det är så att fastighetsägaren avgör om det är dags för underhåll eller renoveringar. De vanliga renoveringarna som kök och bad vid stambyte brukar hyresnämnden godkänna, säger Ellinor Rapp, jurist på Hyresgästföreningen.

    Hyresvärden måste ge information om renoveringen och sedan vänta två månader innan denne går till hyresnämnden, så att parterna har tid att komma överens.

    Om hyresvärden glömmer att fråga om lov innan renovering av till exempel badrummet, så blir straffet att de inte får ta ut någon hyreshöjning på fem år."
  • Anonym (-)

    Stambyte är ett nödvändigt ont om inte hela fastigheten ska braka samman inom ett par år.

  • Anonym (B)
    Anonym (nja) skrev 2019-08-21 09:16:19 följande:
    Jo om dom höjer standarden på lägenheten i samband med stamrenoveringen så får dom höja hyran.

    Inte utan förhandling.
  • Anonym (...)
    Anonym (-) skrev 2019-08-21 09:24:59 följande:

    Stambyte är ett nödvändigt ont om inte hela fastigheten ska braka samman inom ett par år.


    Det är omöjligt att säga exakt hur länge avlopsstammar håller. Man byter dem innan de börjar läcka. De kan lätt hålla 10år till, men risken finns ju att de börjar läcka. Och det är ju den risken man vill undvika

    Men att hela fastigheten ska braka samman inom ett par år utan stambyte är bara fel.
  • Anonym (-)
    Anonym (...) skrev 2019-08-22 08:21:46 följande:

    Det är omöjligt att säga exakt hur länge avlopsstammar håller. Man byter dem innan de börjar läcka. De kan lätt hålla 10år till, men risken finns ju att de börjar läcka. Och det är ju den risken man vill undvika

    Men att hela fastigheten ska braka samman inom ett par år utan stambyte är bara fel.


    Nej, den rasar. Allt. Sett det på film och så blir det damm-moln!
  • AndreaBD
    Anonym (...) skrev 2019-08-22 08:21:46 följande:
    Det är omöjligt att säga exakt hur länge avlopsstammar håller. Man byter dem innan de börjar läcka. De kan lätt hålla 10år till, men risken finns ju att de börjar läcka. Och det är ju den risken man vill undvika

    Men att hela fastigheten ska braka samman inom ett par år utan stambyte är bara fel.
    Men man räknar med att de håller i 30 år och då brukar man byta dem. Och eftersom man inte vet helt exakt så verkar det väl rimligt. 
Svar på tråden Vad innebär en sådan renovering? (Hyresrätt)