• Anonym (A.)

    Grått hår. Hur hade du gjort?

    Jag fick grått hår ung (innan 30) och nu 10 år senare är det vääääldigt grått. Har hittills färgat det hos frisör ungefär var tredje månad då det är dyrt, men utväxten syns rätt snabbt då jag färgar brunt med slingor. En kostsam historia på ca 2500 kr inkl klippning varje gång.

    Tar gärna emot tips på hur man kan slippa undan lite billigare. Jag vågar inte färga själv hemma då det sett för djävligt ut när jag gjort det tidigare (det blir typ svart fast jag köper hårfärg hos frisören i färgen mörkblond). Dessutom vill jag inte ha hela håret i en enda färg heller. Känner ingen som kan hjälpa mig privat heller.

    Hur hade du gjort om du varit gråhårig? Hade du färgat? Och isf vilken färg?

  • Svar på tråden Grått hår. Hur hade du gjort?
  • Anonym (Sara)

    Hade tonat håret i en så nära färg som ditt gråa hår som möjligt. Hade inte färgat det mörkare, bara en annan nyans men i samma ?ton? som det gråa för att slippa tona det då ofta. Alltså i en färg som ligger nära den gråa färgen.

  • Anonym (Brunett)

    Hade nog provat mig fram tills jag hittat en färg som fungerar att färga med hemma samt rådfrågat någon kunnig. Skulle aldrig lägga så pass mycket pengar på att färga så ofta vid någon salong. Alternativt vänjt mig vid att vara svarthårig

    Något annat du kan prova är att fixa ditt hår hos någon som ännu studerar då detta brukar vara betydligt billigare.

  • Anonym (Äh)

    Låt det bara va?, billigare och mindre noja.

  • Anonym (A.)
    Anonym (Sara) skrev 2019-08-20 20:29:37 följande:

    Hade tonat håret i en så nära färg som ditt gråa hår som möjligt. Hade inte färgat det mörkare, bara en annan nyans men i samma ?ton? som det gråa för att slippa tona det då ofta. Alltså i en färg som ligger nära den gråa färgen.


    Problemet är dock att allt hår inte är grått och att jag har mörkbrunt hår naturligt. Samt bruna ögon (utländskt påbrå). Så om jag tar en askig ljus färg så passar det inte så bra ihop med resten som är i min naturliga färg.
  • Anonym (A.)
    Anonym (Äh) skrev 2019-08-20 20:35:41 följande:

    Låt det bara va?, billigare och mindre noja.


    Nä, jag känner mig asgammal med det. Ser ung ut i övrigt kroppsligt och hyn (ansiktet), men håret gör att jag känner mig sliten. Dessutom blir det alldeles strävt och känns äckligt utan färg. (Min man gillar det inte heller men han tycker att jag borde köpa peruk bara.)
  • Anonym (Äh)

    Ny frisyr? Kort eller kör nån rejäl färg.. typ rött

  • Anonym (Sara)

    Ok. Då hade jag skaffat peruk i ditt läge. Rakat av skiten och använda peruk.

  • nnnnnnnn

    Testa att använda tex colourbomb färgat balsam eller andra produkter för att täcka utväxten, det finns både sprayer att spraya i torrt hår och mousse som får verka några minuter före dusch.
    Så kanske du kan glesa ut frisörbesöken? Eller iallafall inte känna att det syns så tydligt tills du går till frisören igen.

    Finns massor av olika varianter på Åhlens, Ica Maxi och andra större affärer. Kostar ca 70-200 kr/st så du kan ju testa rätt många innan du kommer upp i 1 frisörbesök.

  • Mkh1066

    Jag har gått till samma hårfrisörska sedan jag var 40 och nu är jag 53. Går slaviskt var 3:e vecka och färgar utväxten. Kostar 400kr i utkanten av storstad - men ingen inne salong men väldigt kunnig och trevlig frisör. Kostar 600 om jag klipper toppar eller gör lite slingor .

  • Anonym (Sara)

    Är det ingen mer än jag som tänker på alla dessa kemikalier huden utsätts för varje gång man färgar/tonar håret?

  • Anonym (tänk)
    Anonym (Sara) skrev 2019-08-20 22:57:41 följande:

    Är det ingen mer än jag som tänker på alla dessa kemikalier huden utsätts för varje gång man färgar/tonar håret?


    Både det och den fåfänga som vi indoktrinerats in i. Är själv 40+ och har ca 40-50% grått/vitt mot min naturliga korpsvarta färg (adopterad från Indien), men jag orkar inte bry mig. Å andra sidan har jag inte klippt mig hos frisör på 10 år tror jag, så jag är nog fel person att diskutera "snygghet" med.

    TS, har du provat henna? Finns i olika nyanser och om du orkar göra lite research så kan du hitta riktigt rena och naturliga produkter som är odlade både ekologiskt och "fair trade". Enda problemet med henna är att du inte kan joxa med kemikalier "över", utan det måste växa ut och klippas bort.
  • AndreaBD

    Det är bara att köpa den vanliga hårfärgen på din mataffär. Hitta något som är så nära din naturliga färg som möjligt. Sedan gäller det att färga regelbundet, annars märker ju folk och det börjar så konstigt ut. Jag färger numera med 6 - 8 veckors mellanrum. Det blir nästan lika bra som hos frisören. Var dock försiktig med att inte färga ner inredningen. Den färgen går inte bort. 

  • Anonym (Nina)

    Tycker grått hår är väldigt fint. Är ju dessutom inne just nu, speciellt bland yngre. Jag skulle bara försöka acceptera det. Kanske hålla efter det med silvershampoo om det behövs.

  • Pentra

    Jag hade nog först försökt med den naturliga varianten, sökt på nätet och plussat på kosten, och med de vitaminer och mineraler som behövs, såsom löksaft, koppar och järn mm. Att ständigt färga håret ökar risken för bröst- och urinblåsecancer bl.a. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (Gråhårig)

    Jag har samma problem, fick lite grått vid 30, nu är jag snart 50 och färgar regelbundet hos frisören - dock har jag en mkt billigare egen frissa i innerstan.

    Skillnaden är att jag är lite mer ljushårig - i mitt huvud, alltså jag var ljus som barn, blev mörkare som vuxen. Och färgar ljust/blonderar - så att utväxten smälter lite ihop.

    Jäkla elände med att vara beroende av sin frisör :-/

    Nu är du brun i håret i ditt huvud och kan inte tänka dig vara ljusare - och det är ju faktiskt lättare att färga håret själv - hitta bara en bra passande färg på marknaden - den som ligger dig närmast.och fixa det hemma. Blondera hemma är ingen bra idé men färga brunt är ju enkelt.

    Sedan kan du också tänka utanför boxen - bruna ögon o ljusare hår är ju också jättefint. Testa dig fram lite - kanske blir du nöjd. Grått utväxt ur brunt hår syns skarpare. Men testa lite. Byt frisör. Rådfråga experter.

    (Men ta med en nypa salt frisörernas prat om att just de är bäst och man alltid ska låta de fixa - känner folk som färgar själva och ser toppen ut! :-P

  • Anonym (MsGrey)

    Jag färgar själv, köper på mataffären. Min grundfärg är rödbrun och mörkblond fungerar inte alls, har provat. Brukar använda någon av de ljusbruna varianterna om jag vill ligga nära min egen. Annars har jag haft det riktigt rött eller rödblont, som det blir med blondering. Mitt hår växer fort och jag färgar utväxt 1-2 ggr/mån. Kostar mig en 50-lapp och ser inte hemfärgat ut. Får ofta komplimanger för håret :)

  • Tazzme

    Har aldrig testat själv, men hört om ett gammal ?mormorsknep? som lär kunna funka.

    Efter varje hårtvätt så ska sista sköljningen av håret vara med starkt, svart te. Du sköljer alltså inte ur teet ur håret sen, utan torkar det efter detta. Det här ska kunna tona de gråa håren såpass att det med kontinuerlig te-sköljning gör att de gråa håren hålls bruna.

    Svart te har ju väldigt kraftig färg, så jag tror faktiskt att denna metod kan funka. Är väl inte heller frågan om en färg som sitter utanpå håret, utan färgen från teet tränger väl in i hårstråt. Så jag tror inte man behöver vara särskilt rädd för att det rinner te från huvudet på en om håret blir blött :D

    Är ju inte en metod som ger resultat direkt, då teet knappast färgar håret särskilt starkt, men om man gör det hela tiden tror jag det kunde funka. Billigt att testa i alla fall :)

  • Tazzme

    Hittade rätt mycket info om temetoden då jag googlade nu. Man kan tydligen göra samma sak med kaffe för starkare/mörkare resultat.

    Finns tydligen också lite olika metoder på hur man kan göra. T.ex. istället för att skölja varje gång så kunde man göra typ en inpackning med te eller te/balsam en gång i veckan

    www.naturallivingideas.com/home-remedies-for-gray-hair/

  • Anonym (Grå)

    Jag har massa grått hår, blandat med mitt i övrigt mörkbruna. Men jag valde tidigt att köra på det naturliga just för att jag inte pallar att hålla på med åbäket att färga hela tiden, plus att jag inte har lust att slita ut håret med behandlingar. Jag får massor av komplimanger av både män och kvinnor som tycker att det är snyggt.

Svar på tråden Grått hår. Hur hade du gjort?