• Amina03

    Är -3,0 i närsynthet allvarligt?

    Fick idag veta att min 5 åring behöver glasögon.

    På receptet står det:

    cyl -3,0 och ax 145.

    Hur allvarligt synfel har han?

    Frågade optikern om det var ett stort synfel men hon ville inte ge mig ett rakt svar. Blev faktiskt lite irriterad då jag inte förstår siffrorna på pappret. Förklarade att han aldrig klagat på synen men hon ville inte ge mig ordentliga svar ändå.

    Tacksam om någon kan förklara!

  • Svar på tråden Är -3,0 i närsynthet allvarligt?
  • Zakopane

    Jag har -3. Kan dock inte förklara vad resten betyder. Men ja, utan linser ser jag rätt så suddigt...

  • Sommarskuggan

    Har -2 och ser perfekt max en meter fram. Ser jätte suddigt efter det. Skulle aldrig klara mig utan linser eller glasögon. Hur har det inte upptäckts innan? Han borde ju inte ens kunna se tv eller människor på avstånd.

  • Madde 35

    Rakt svar! -3 i närsynthet är mycket på en 5 åring ja. Det stannar ju oftast inte vid det när det börjat. Men jag tycker det låter konstigt att han inte sagt nåt om att han sett dåligt eller att ni märkt något. Så frågan är om det verkligen är -3 i närsynthet?

    Själv har jag -6,75 och -7,25 på styrkan på mina linser. Jag ser väldigt dåligt utan men perfekt med linserna.

    Hoppas det är fel och att ni får rätt hjälp med pojken oavsett hur det är <3

  • Madde 35

    Det är två olika saker. Jag har de båda men är osäker på vad det innebär med brytningsfel. Har ingen aning om hur det funkar med siffror ang det.

  • Madde 35

    Då är det nog inte närsynthet :)

    Annars har det kommit snabbt. Hoppas du får rätsida på det.

  • Amina03

    Googlade precis och cyl -3.0 är brytningsfel och INTE närsynthet! Jäkla optiker, varför kunde hon inte bara förklara!

  • Madde 35

    Aha där ser man. Det förklarar ju varför ni inte märkt nåt :). Sen vet jag inte vad det innebär men kanske bra att det upptäckts för framtiden.

  • Limajo
    Madde 35 skrev 2019-08-21 06:22:41 följande:

    Aha där ser man. Det förklarar ju varför ni inte märkt nåt :). Sen vet jag inte vad det innebär men kanske bra att det upptäckts för framtiden.


    Brytningsfel innebär ju att linsen inte är jämn så man ser olika bra med olika delar av ögat. Jag har ett ganska milt brytningsfel som jag valt att inte korrigera med linserna (för då blir de mycket dyrare) och det gör att vissa mönster liksom rör sig när jag tittar på dem. Obehagligt ibland men inget större problem. Sen har jag lite svårt med avståndsbedömning så jag vill gärna hålla i ledaren när jag går ned för trappor t.ex. Skulle barnet börja klaga på huvudvärk kan det ju vara läge att skaffa glasögon.
  • Amina03

    Måste erkänna att jag är väldigt, väldigt ledsen över att han ska få glasögon, inte ett ENDA barn på hela förskolan har det. Känns som att hans söta ansikte kommer försvinna bakom glasögonen och att det kommer försvåra i lek och sport.

    Kan brytningsfel förbättras hos små barn?

  • cutepenguin

    Jag fick glasögon när jag var 4. Jag såg så pass dåligt på ena ögat att jag fick träna upp det genom att ha lapp för mitt ?bra? öga. Hade inget samseende. Idag är jag 26 och har -4.75 på mitt dåliga öga (brytningsfel) och det är alltså bättre än när de upptäckte det när jag var 4 år. Nu har synen ?stått still? i flera år och jag har haft samma styrka sedan jag var 12-13 år.

    Var inte ledsen för att ditt barn behöver glasögon! Jag har verkligen aaaldrig blivit retad för det eller känt mig utstött. Skaffade inte linser förens jag var 17 år. :) Hade ju dock kunnat skaffa linser betydligt tidigare om jag velat.

  • brallison
    Amina03 skrev 2019-08-21 07:40:06 följande:

    Måste erkänna att jag är väldigt, väldigt ledsen över att han ska få glasögon, inte ett ENDA barn på hela förskolan har det. Känns som att hans söta ansikte kommer försvinna bakom glasögonen och att det kommer försvåra i lek och sport.

    Kan brytningsfel förbättras hos små barn?


    Var inte det! Visst är det tråkigt, men numera glasögon är inget att skämmas över. Minns när min dotter gick på dagis, så hade de en pojke som hade glasögon - ALLA barn tyckte att det var jättehäftigt! Min dotter började drömma att också få skaffa glasögon (tja, hennes dröm slog in - hon har brytningsfel och lite skelning, men hon endast använder glasögon när hon läser - hon är 8,5 år nu). Och vad jag förstår, brytningsfel kan inte förbättras av sig själv utan operation.
  • Lilla Selma

    Bor ni utomlands? I Sverige måste barnet ha fyllt 8 år för att en optiker ska få göra undersökning på barnet. Hur som helst, om han såg perfekt för ett år sedan och nu har ett brytningsfel på -3,00 , dessutom bara på ett öga, så hade det nog varit bra att en ögonläkare tittade på honom.

Svar på tråden Är -3,0 i närsynthet allvarligt?