• Fröken W

    Graviditetsdiabetes

    Hej!

    Jag har under några veckors tid mätt mitt blodsocker hemma pga graviditetsdiabetes. Informationen jag fått från spec.mvc är att fastevärdet ska vara max 5,3. Maxvärdet en timme efter måltid är 8. Mina fastevärden har varit något höga (5,7-6,1) men övriga värden ligger inom gränsen. De har även mätt ?långtidssocker? där jag hade 32 och man ska ligga mellan 27 och 42. Jag har blivit uppringd av barnmorskor på spec.mvc vid 3 tillfällen och fått rapportera in mina värden och de ville från första samtalet att jag skulle komma in och träffa läkare för att diskutera medicinering då det är svårt att göra något åt fastevärdena själv med kost och motion.

    Jag har vid alla 3 tillfällen valt att tacka nej till detta av några olika anledningar. 1. Vid min förra graviditet för 3 år sedan så låg värdena på ungefär samma nivå som nu men efter 3-4 veckor av mätande så sjönk fastevärdena och låg oftast under 5,0. Det var aldrig prat om medicinering eftersom att gränsvärdena sänkts sedan dess. Det skulle ju inte vara omöjligt att fastevärdena sjunker den här gången också. 2. Jag har ett tillväxtultraljud bokat sedan innan då man sett att det bara finns en navelsträngsartär vilket kan hämma barnets tillväxt. Så jag vill gärna avvakta och se vad det visar.

    När jag avböjt läkarbesök så har jag mötts av kommentarer som ?ja, all sjukvård är ju frivillig men det här är vår rekommendation? med en ton som fått mig att känna mig dumförklarad.

    Självklart vill jag inte göra något som kan skada mitt barn men jag tycker att det är märkligt att mina värden var helt godkända för tre år sedan, dottern var normalstor när hon föddes 9 dagar efter bf och mådde bra. Men nu ska det slås på stora trumman direkt. Jag har även nära bekanta som haft otäcka biverkningar av medicinen man tar vid grav.diabetes.

    Hoppas någon orkat läsa hela uppsatsen och kan dela med sig av sina tankar. Är jag dum som avböjer läkarbesök? Har ni liknande erfarenheter som ni vill dela med er av?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Graviditetsdiabetes
  • vardagsprat

    Jag har också graviditetsdiabetes och hade det även vid tidigare graviditet för 4 år sedan. Gränsvärdena har ändrats sedan dess och därmed behöver jag insulin denna gången (vilket inte behövdes förra). Nu hade jag sannolikt behövt det så småningom även om gränsvärdena var samma som sist då jag väntar tvillingar denna gång. Jag tyckte att det var trist att behöva börja medicinera men skulle inte chansa med bebisarna (en annan sak hade det varit om jag var ogravid med diabetes och ganska ok värden. Mitt hba1c är också bra precis som ditt). Vill inte att tvillingarna ska få lågt blodsocker i samband med förlossning och ser det som positivt att både läkare och barnmorskor följer upp ofta och vill att bebisarna ska må så bra som möjligt. Bara för att det inte påverkade första barnet behöver det inte vara samma med nästa, så tänker jag i alla fall!

Svar på tråden Graviditetsdiabetes