• AnonymMänniska

    Eluttag utomhus i Stockholm?

    Hej!


     


    Söker vanligt eluttag för utomhusbruk i Stockholm. Det ska vara lagligt, jag betalar förstås. Var hittar man det? Har sökt överallt men hittar inget.


     


    Stort tack på förhand!

  • Svar på tråden Eluttag utomhus i Stockholm?
  • BuoBä

    Du vill alltså köpa själva uttaget och låta montera det på ditt hus?

    Enklast är att ringa en elektriker som kommer med material och fixar det. Annars kan man köpa såna uttag på Biltema till exempel.

  • AnonymMänniska

    Det var nog ganska otydligt. My bad. 


     


    Nej, vill alltså kunna få ström från en vanlig eluttag utomhus, inte laddstationer för elbilar eller sånt. Bor på femte våningen, så jag kan inte dra el hemifrån. 

  • Barbro45
    AnonymMänniska skrev 2019-08-21 01:03:07 följande:

    Det var nog ganska otydligt. My bad. 


     


    Nej, vill alltså kunna få ström från en vanlig eluttag utomhus, inte laddstationer för elbilar eller sånt. Bor på femte våningen, så jag kan inte dra el hemifrån. 


    De allra flesta villaägare/radhusägare har eluttag utomhus. Hör med boende i närliggande villaområde. 
  • BuoBä
    AnonymMänniska skrev 2019-08-21 01:03:07 följande:

    Det var nog ganska otydligt. My bad. 

     

    Nej, vill alltså kunna få ström från en vanlig eluttag utomhus, inte laddstationer för elbilar eller sånt. Bor på femte våningen, så jag kan inte dra el hemifrån. 


    Ok. Enklast är säkert att höra med din hyresvärd, eller styrelsen om det är en BRF, var det finns ett eluttag du kan använda. Har ni en garagelänga kan det finnas där, eller innanför dörren i cykelförråd/barnvagnsförråd/tvättstuga. Är det för mer långvarigt bruk finns det ibland parkeringsplatser med elstolpe (tänkt till motorvärmare, inte elbilsladdning) att hyra. Nån gång har jag sett uttag vid en mack/biltvätt, troligen tänkt för bildammsugare. Men vad som är praktiskt beror såklart på vad du ska ha det till.
  • Anna60

    Det krävs att man gör åverkan på fasaden vilket inte brukar tolereras. Jag tycker att du först hör med din styrelse/hyresvärd om det är ok. Därefter, om ok, så kontaktar du en elektriker. Han kommer ut och kikar på om det är möjligt. 

    jag antar att du vill ha ett eluttag på din balkong?

  • Pilsner
    AnonymMänniska skrev 2019-08-21 00:44:20 följande:

    Söker vanligt eluttag för utomhusbruk i Stockholm. Det ska vara lagligt, jag betalar förstås. Var hittar man det? Har sökt överallt men hittar inget.


    Campingplats?
  • Fjäril kär

    Det finns många eluttag utomhus i centrala Stockholm, frågan är bara vad du ska ha det till? Finns ju en hel del uttag på diverse husväggar som tex hantverkare och vägarbeten nyttjar.

    Vad är det du ska koppla in?

    Hyr en parkeringsplats med uttag i stolpe för motorvärmare?

  • felix le chat
    AnonymMänniska skrev 2019-08-21 01:03:07 följande:

    Det var nog ganska otydligt. My bad. 


     


    Nej, vill alltså kunna få ström från en vanlig eluttag utomhus, inte laddstationer för elbilar eller sånt. Bor på femte våningen, så jag kan inte dra el hemifrån. 


    5:e våningen är väl inget problem. Typ 14 meter ner till marken.
    Köp en 30 meters skarvsladd och häng ut genom fönstret.
    Klart att du inte kan ha den permanent men för tillfälligt bruk är det inga problem.

  • Pilsner

    Kom dock ihåg att det ska vara en skarvsladd för utomhusbruk.

    Den ska sitta i ett jordat uttag.

    Använd dessutom en extra jordfelsbrytare.

Svar på tråden Eluttag utomhus i Stockholm?