• Anonym (Lia)

    Är begränsad att leva och psykisk nedtryckt

    URSÄKTA FÖR EN LÅNG TRÅD! 
    Ibland kriser livet mer än vad man räknar med.....

    I 3 år har jag och min man varit gifta. Det har varit väldigt roligt, intensivt och givande på många sätt - men samtidigt har han varit svår att leva med. 

    Ända sedan dag ett har han visat intresse för pengar och endast uppfylla sina behov. Han har drivit mig till vansinne med sina konstiga handlingar och hot mot att ställa in viktiga händelser i våra liv. Här är några att nämna....


    Cirka 1.5 månad innan bröllopet fick han en sådan panik över antalet gäster inför bröllopet skulle vara mycket mindre än tänkt och hotade mig med att ställa in bröllopet. Han var rädd att han inte skulle få tillbaka bröllopets kostnad från gästerna.
    Han skällde ut mig för att jag köpte en bröllopsklänning som var på tok för dyr (25t) men sedan när han såg mig i den så tyckte han att det var värt pengarna. 
    Under vår tid som gifta har han ändrats genom att han börjat svära mycket, kalla mig för psykiskt sjuk, idiot, dålig fru, tycker att jag bör skriva in mig på psyket. Detta hör jag på daglig basis...
    Han har gett mig ultimatum att välja mellan honom eller mina föräldrar. Eftersom mina föräldrar har tillgångar på ca 10 miljoner så anser han sig ha rätten att han ska få pengar. Vi är inte ens i behov av pengar från någon då vi tillsammans har månadsinkomst på 80t+.
    Han har skämt och skällt ut mig framför mina och hans föräldrar, för att små barn som kommer på besök hos oss smular ner mattan, bordet eller var de nu sitter. 
    Han har svurit åt mig och skällt ut mig framför folk på stan.
    Han anser att jag inte kan ha egna tankar själv, utan allt jag säger till honom tror han att jag är påverkad av mina nära och kära. 
    Jag får inte stötta o hjälpa mina nära o kära när de behöver hjälp. Han tycker de har utnyttjat mig för min ekonomiska ställning och därför förtjänar de inte mig. 
    Han har kastat ut mina föräldrar o inte velat ha de på besök, för att han inte får pengar av dem.
    Han har inte velat ha andra nära o kära av mina på besök för att de har för många barn.
    Alla inköp jag gör kontrollerar han och säger mig vad jag får o inte får köpa. Jag får inte bestämma hur mitt hem ska se ut och han tycker inte om att jag ska "slösa" pengar på inredning. 
    Han styr vem jag träffar o inte träffar, trots att jag har en dialog om vem jag ska träffa när, så kontaktar han mig hela tiden och frågar när jag är hemma o vad jag gör. Ibland planerar in andra saker istället, såsom att bjuda hans föräldrar på mat trots att jag inte är hemma och kräver att jag avbryter min aktivitet för att han vill att jag ska äta med hans föräldrar.
    Han säger att han bestämmer över mina känslor. När jag säger att jag inte kan gå ut någonstans efter att vi har bråkat kraftigt och behöver lugna ner mig innan vi går ut, så kräver han att jag ska följa med honom. Detta resulterar i att vi bråkar ännu mer framför hans mamma kraftigt och andra på gatan. Han vägrar lyssna på mig och ta hänsyn till mina känslor.
    Mitt under ett bråk som vi har så bokar han aktiviteter med andra. Vi avslutar aldrig våra bråk och jag mår dåligt dagar o i värsta fall veckor efter.
    Han vill inte dela mig med min familj, jag har ingen att anförtro mig åt då han kapat alla mina band.
    Det viktiga i livet är att hans behov blir tillfredsställda, han tar inte hänsyn till mig.
    Han bestämmer i alla beslut säger han och alla beslut han tar påverkar oss negativt, han ångrar sig sedan och lär sig extremt dyra läxor. Han vill inte kommunicera med mig i besluten utan jag delar med mig det jag tycker och sedan bestämmer han. Kommunikation finns inte.
    När vi går runt i stan så måste gå bredvid honom, jag får inte avvika för att titta på saker utan att säga till honom och när jag väl säger att vi går o tittar så säger han nej eftersom han anser att det är onödigt. Jag får inte ens titta!
    Han drar glädjen ur allt jag vill göra, inget bak, ingen mat och ingen dekorering/inredning, så nu har jag inte lust att göra något. Allt ska vara behovsstyrt och kosta minimalt.
    Han köper hellre födelsedagspresenter till sin mamma än mig. När jag vill ha något så klagar han på att jag är materialist, men när hans mamma vill ha något så ska det köpas in.
    Detta är bara några saker att nämna.... Han har en jättefin personlighet, rolig och omtänksam, men allt det han har gjort har drivit mig till sådan vansinne att jag försökt gå ut hemifrån eller till ett annat rum för att lugna mig, att jag skrikit för full halls för att han ska förstå men det går ändå inte in, att han har drivit mig till sådan vansinne att jag hotat med skilsmässa och tagit av mig ringarna JUST DÅ för att jag inte orkar med att han kallar mig för en massa skitsaker eller begränsar mig i mitt, att jag inte får göra det jag mår bra av.

    Jag har en stark vilja och jag vill göra mycket, men han hinner inte med och begränsar mig istället. Vi krockar båda två för att vi båda ha starka viljor.

    Men nu vet jag inte hur jag ska förhålla mig till hans idioti, det kvittar om jag pratar lugnt med honom eller hela havet stormar. Han kan inte ha en dialog, det är en monolog vi har.... Han bestämmer. Många ggr gör jag saker som jag vill trots att han säger nej till mig.... 

    Det är inte så jag vill ha det, men jag vill heller inte skilja mig.... VAD ska jag göra?? Hur ska jag förhålla mig?? 
  • Svar på tråden Är begränsad att leva och psykisk nedtryckt
  • Barbro45

    Jag säger bara. Spring flicka spring, det där kommer inte att sluta väl. Läs lite här vad du kan förvänta dig av framtiden, www.varningstecken.n.nu/

    Läs även här www.nck.uu.se/. Om din syster eller vän berättat detta för dig, vad hade du då gett för råd. Kvinnofridslinjen, 020-505050.

    Så kära medsyster, spring.

  • Anonym (Skilj dig)

    Du skriver att du inte vill skilja dig, men vill du ha ett normalt liv ser jag inte att du har något val. Jag mår dåligt bara av att läsa om hur han behandlar dig, och att då bara tänka på hur du har det - som måste leva mitt i det.

    Din man behandlar dig som skit och är sjukligt kontrollerande. Han är också i full färd med att isolera dig från dina nära och kära för att ostört kunna bryta ner dig ännu mer. Vill du verkligen leva så?

    Världen är full av män som visar respekt, kärlek, förtroende och empati gentemot den de lever med. Välj en sådan partner istället. Det är du, och alla andra, värd.

  • Anonym (sessan)

    Herregud, han låter ju inte normal någonstans! VARFÖR vill du vara med honom. Läs ditt inlägg flera gånger och låtsats att din bästa väninna eller din syster skrivit det. Vad hade du gett henne för råd?

    Du kan absolut inte förändra honom, tro mig för jag har levt med en liknande man, även om han inte var hälften så illa som din. Jag pallade inte och skilde mig ifrån honom. Han kunde heller inte tolerera och respektera min familj och skulle bestämma och kontrollera. Men han kallade mig aldrig fula saker. 

    Man väljer själv hur man vill bli behandlad. Väljer du honom så är det såhär ditt liv kommer vara och att tro att något mirakel ska inträffa så han ändrar sig är totalt bortkastad energi. 

    Ditt val = ditt liv 
    Ditt liv = ditt val 

  • Anonym (Lia)

    Jag hör och förstår vad ni säger... Hade någon annan berättat för mig detta så hade jag gett rådet att tänka om en extra gång om det verkligen är så denne vill leva.

    Han har gjort många fina saker till mig och han föredrar att hänga med mig än sina vänner och familj, men alla hans dåliga handlingar har lett till att jag blivit vansinnig. Efter varje gång han säger att jag bör läggas in på psyket så har jag tagit mig till psyket för att skriva in mig, men då har han bara dragit mig tillbaka för att han inte tycker att jag är psykisk. Han anser att jag tagit av mig ringarna o hotat med skilsmässa väger över allt annat han har gjort mot mig. Han säger att han har brister o ska förbättra mig, men att jag bör tänka själv på mina handlingar o bör ändra mig. 

    Resten av hans familj är likadan o även där har tjejerna problem, en av tjejerna har skiljt sig efter 10 års äktenskap och en annan har problem med sin partner. Så det verkar ligga något i släkten, men min man anser att det är mer fel på mig min familj o min släkt än hans.

  • Anonym (sessan)
    Anonym (Lia) skrev 2019-08-21 10:06:59 följande:

    Jag hör och förstår vad ni säger... Hade någon annan berättat för mig detta så hade jag gett rådet att tänka om en extra gång om det verkligen är så denne vill leva.

    Han har gjort många fina saker till mig och han föredrar att hänga med mig än sina vänner och familj, men alla hans dåliga handlingar har lett till att jag blivit vansinnig. Efter varje gång han säger att jag bör läggas in på psyket så har jag tagit mig till psyket för att skriva in mig, men då har han bara dragit mig tillbaka för att han inte tycker att jag är psykisk. Han anser att jag tagit av mig ringarna o hotat med skilsmässa väger över allt annat han har gjort mot mig. Han säger att han har brister o ska förbättra mig, men att jag bör tänka själv på mina handlingar o bör ändra mig. 

    Resten av hans familj är likadan o även där har tjejerna problem, en av tjejerna har skiljt sig efter 10 års äktenskap och en annan har problem med sin partner. Så det verkar ligga något i släkten, men min man anser att det är mer fel på mig min familj o min släkt än hans.


    Ett förhållande ska vara angenämt, kärleksfullt, tillitsfullt och baseras på respekt. Man ska må bra 95% av tiden och kunna lita på att ens partner vill ens bästa och visar empati och omsorg om en. 

    Din man borde vara den som ska in på psyket och undersökas. Stannar du hos honom finns det däremot ett stor risk för att du själv hamnar där. 

    Att en människa är fin och snäll i bland räcker inte! Han ska göra dig lycklig - inte vansinnig. 
  • Anonym (Margot)

    Inte sunt någonstans. Du måste därifrån. Nu. Har du någonstans att ta vägen? Kan du åka till din familj? Kan du ringa telefonsamtal? Kan du prata med någon på din arbetsplats eller skola? 

    Gå inte in i att fundera över ditt ansvar i situationen. Det spelar ingen roll vem som har rätt eller fel. Du mår inte bra i relationen och då ska du inte vara kvar där.

  • Anonym (Shit!)

    Det är jäkligt tjatigt nu men kan han vara narcissist?

    Det låter som en extremt kontrollerande man det här. En fullblodspsykopat!! Ja jag menar det. Du önskar en normal relation men det är omöjligt med en person vars hjärna är skadad.

    Du måste få proffessionell hjälp NU! Han kommer att förföra dig och sen förinta dig.

    Jag känner din maktlöshet i din ts redan nu. Det kommer inte bli bättre.

  • Anonym (Lia)
    Anonym (Margot) skrev 2019-08-21 10:16:26 följande:

    Inte sunt någonstans. Du måste därifrån. Nu. Har du någonstans att ta vägen? Kan du åka till din familj? Kan du ringa telefonsamtal? Kan du prata med någon på din arbetsplats eller skola? 

    Gå inte in i att fundera över ditt ansvar i situationen. Det spelar ingen roll vem som har rätt eller fel. Du mår inte bra i relationen och då ska du inte vara kvar där.


    Jag kan inte anförtro någon annan, ja ja kan åka till mina föräldrar men vi har precis fått barn som snart är 4 månader. Det försvårar det hela. 
    Anonym (Kulturist) skrev 2019-08-21 10:22:15 följande:

    Kulturkrock?


    Hans kultur innefattar att svärföräldrar ska ge pengar om de har pengar, medan jag har vuxit upp med att inte kräva pengar o klara mig på egen hand. Vi tillhör samma kultur, men jag har vuxit upp utanför vår kultur, men har försökt att bibehålla många av traditioner. Bara för att jag vuxit utanför så anser han att jag inte förtjänar att bibehålla våra traditioner. Eftersom han inte har några traditioner så anser jag att jag kan ta till med våra traditioner o göra saker som det bör. Men han anser inte att jag kan ta till med våra traditioner för att han är mannen.
    Anonym (Shit!) skrev 2019-08-21 10:35:51 följande:

    Det är jäkligt tjatigt nu men kan han vara narcissist?

    Det låter som en extremt kontrollerande man det här. En fullblodspsykopat!! Ja jag menar det. Du önskar en normal relation men det är omöjligt med en person vars hjärna är skadad.

    Du måste få proffessionell hjälp NU! Han kommer att förföra dig och sen förinta dig.

    Jag känner din maktlöshet i din ts redan nu. Det kommer inte bli bättre.


    Han är inte narcissist, men han har drag av det. Hans mamma är väldigt pedant/kontrollerande, och han har samma beteende. Hans pappa är rent av egoist o han har drag av det också. 

    Jag ser att han inte kommer att ta till sig, alla hans misstag lär han sig för sent trots att jag berättar vad utfallet av hans handlingar kommer att vara. Han måste uppleva misstagen för att förstå.

    Han har mkt kvar att lära sig och tar inte hänsyn till andras känslor, han har svårt att förstå.
  • Anonym (Margot)
    Anonym (Lia) skrev 2019-08-21 10:51:11 följande:
    Jag kan inte anförtro någon annan, ja ja kan åka till mina föräldrar men vi har precis fått barn som snart är 4 månader. Det försvårar det hela. 
    Anonym (Kulturist) skrev 2019-08-21 10:22:15 följande:

    Kulturkrock?


    Hans kultur innefattar att svärföräldrar ska ge pengar om de har pengar, medan jag har vuxit upp med att inte kräva pengar o klara mig på egen hand. Vi tillhör samma kultur, men jag har vuxit upp utanför vår kultur, men har försökt att bibehålla många av traditioner. Bara för att jag vuxit utanför så anser han att jag inte förtjänar att bibehålla våra traditioner. Eftersom han inte har några traditioner så anser jag att jag kan ta till med våra traditioner o göra saker som det bör. Men han anser inte att jag kan ta till med våra traditioner för att han är mannen.Han är inte narcissist, men han har drag av det. Hans mamma är väldigt pedant/kontrollerande, och han har samma beteende. Hans pappa är rent av egoist o han har drag av det också. 

    Jag ser att han inte kommer att ta till sig, alla hans misstag lär han sig för sent trots att jag berättar vad utfallet av hans handlingar kommer att vara. Han måste uppleva misstagen för att förstå.

    Han har mkt kvar att lära sig och tar inte hänsyn till andras känslor, han har svårt att förstå.
    Du har ett ansvar för att ta ditt barn från en destruktiv miljö. 

    Jag förstår att det är problematiskt med kulturyttringar och krocken med svenska värderingar. (Om det är så - vilken kultur ställer krav på att svärföräldrar ska ge pengar till den som inte behöver?). Men det han håller på med är psykisk misshandel. Och det ska ingen kvinna behöva leva med.  
Svar på tråden Är begränsad att leva och psykisk nedtryckt