• Wench85

    ADHD-utredning (vuxen) hur gick din till? Föräldraintervju?

    Jag ska påbörja utredning om misstänkt ADHD. Jag är 32 år och har alltid tänkt att jag "har en släng av", men först efter utmattning och depression när min företagsläkare föreslog att jag skulle utredas har jag börjat fundera på det på riktigt.

    Tittar jag på diagnoskriterier känns det som jag kan checka av varendaste en, men samtidigt kommer frågan om detta är att betrakta som en funktionsnedsättning. Jag har ju en högskoleutbildning, bra jobb, fin familj, vänner etc och det tyder ju på att jag inte har ADHD, eller åtminstone lyckats kompensera för svårigheterna så pass att livet funkar. Mycket beror nog på att jag har en helt fantastisk partner som fixar det jag inte fixar, betalar räkningar, fixar gympapåsar, packar resväskor etc... Jag vet inte riktigt vad jag ska "ha" en eventuell diagnos till, men hoppas främst på lite mer förståelse för mig själv och råd om hjälpmedel/verktyg/lösningar.

    Jag funderar mycket på hur utredningen går till. Jag ska på ett första läkarbesök om två veckor och har inbokat en heldag med psykolog där det ska göras tester av olika slag.

    Jag har tusen frågor. 
    - Är det fler som utretts? Hur gick utredningen till? Vilka tester? 
    - Är det någon som fått diagnos "trots" ett relativt lyckat liv? 
    - Hur går en föräldraintervju till? De vill intervjua mina föräldrar vilket de gärna får men de var och är ganska... disträ... ouppmärksamma. Jag är rädd att de ska säga att de inte alls minns något konstigt från min uppväxt (trots krismöten med skola, polismöte för snatteri, jag mobbade etc). Vad händer om de inte har nåt att säga? Kan jag förbereda dem på nåt vis? 

  • Svar på tråden ADHD-utredning (vuxen) hur gick din till? Föräldraintervju?
  • Wench85

    Och jag glömde en till fundering: Har någon begärt ut sina... journaler eller vad det kallas från skolan? I både mellan- och högstadiet var det krismöten och elevhälsokonferenser etc. Det var alltså typ 1995-2002. Kan det finnas anteckningar kvar och hur får en tag i dem?

  • Kiyah

    Jag gjorde en utredning ifjol efter att ha blivit utredd av arbetsförmedlingen för stöd till min arbetsgivare, vilket inte heller är den vanligaste vägen att gå.
    Nu gjorde jag min utredning privat så det kanske skiljer sig lite från det du kommer få göra men i det stora hela borde det fungera ungefär likadant.

    Första mötet ville dom prata med mig och ställa lite frågor som grund till beslut om jag över huvud taget skulle göra en utredning. Fick svar redan innan jag gick hem från mötet att jag skulle få en tid när jag skulle påbörja utredningen inom kort.

    Sen hade jag möten växlande med psykolog och läkare där olika tester utfördes för att se om jag uppfyllde kriterier för diagnoserna jag skulle utredas för (utreddes för mer än ADHD)
    Ett av mötena med psykologen var föräldraintervjun där min mamma var med och hon fick frågor om hur hon upplevt mig ända sen graviditeten. Alltså hur hon mått under graviditeten, om den var normal enligt läkare/bm,och hur det var efter jag föddes, om jag hängde med i utvecklingen/låg efter/före, hur jag var som person då, kompisar, humör, hur det gått i skolan osv. vissa saker kommer man ju ihåg själv men just de första åren är det ju bra om en förälder kan svara på då man inte brukar komma ihåg något själv.

  • Anonym (E)

    Det brukar vara att så att om man inte har uppenbara problem så brukar man inte få utredas inom vanliga vården men du kanske går privat? Brukar inte vara så mycket mer än medicinering som kan erbjudas och att man kan ha rätt till anpassningar vid jobb/studier.

    Jag har ADD och mina föräldrar var inte medverkande i utredningen. En vän hade en förälder som medverkade men denne hade en helt annorlunda uppfattning om hennes barndom men psykologen genomskådade det och trodde mer på min vän.


     


    Utreddes mer generellt (fick även autismdiagnos) så kan inte säga exakt vilka test som jag gjorde som var specifikt för ADD:n. Förutom ett mycket irriterande datortest där man skulle klicka en miljard gång vid rätt tidpunkt :P

  • Anonym (E)
    Wench85 skrev 2019-08-21 12:09:39 följande:

    Och jag glömde en till fundering: Har någon begärt ut sina... journaler eller vad det kallas från skolan? I både mellan- och högstadiet var det krismöten och elevhälsokonferenser etc. Det var alltså typ 1995-2002. Kan det finnas anteckningar kvar och hur får en tag i dem?


    Hör av din till din kommunväxel, de brukar ha koll och kan koppla dig vidare.
  • Anonym (T)

    Skulle också behöva en utredning.

    Blev remitterad men avbokade. Det kändes för läskigt..

    Hur kan man få remiss på nytt?

  • Anonym (E)
    Anonym (T) skrev 2019-08-21 12:26:37 följande:

    Skulle också behöva en utredning.

    Blev remitterad men avbokade. Det kändes för läskigt..

    Hur kan man få remiss på nytt?


    Hur gjorde du första gången? annars VC bör kunna remittera dig till psykiatrin.
  • Anonym (T)
    Anonym (E) skrev 2019-08-21 12:45:29 följande:

    Hur gjorde du första gången? annars VC bör kunna remittera dig till psykiatrin.


    Sökte vård hos öppenpsyk pga depression

    Tack för tips!
  • Wench85
    Anonym (E) skrev 2019-08-21 12:21:07 följande:

    Det brukar vara att så att om man inte har uppenbara problem så brukar man inte få utredas inom vanliga vården men du kanske går privat? Brukar inte vara så mycket mer än medicinering som kan erbjudas och att man kan ha rätt till anpassningar vid jobb/studier.

    Jag har ADD och mina föräldrar var inte medverkande i utredningen. En vän hade en förälder som medverkade men denne hade en helt annorlunda uppfattning om hennes barndom men psykologen genomskådade det och trodde mer på min vän.


     


    Utreddes mer generellt (fick även autismdiagnos) så kan inte säga exakt vilka test som jag gjorde som var specifikt för ADD:n. Förutom ett mycket irriterande datortest där man skulle klicka en miljard gång vid rätt tidpunkt :P


    Privat fast offentligt finansierat. Jag skrev egenremiss till Modigo och de ringde och bokade både ett första läkarbesök och en heldag med psykolog några veckor senare.

    Spännande med datortest! 
  • Wench85
    Anonym (E) skrev 2019-08-21 12:22:05 följande:
    Hör av din till din kommunväxel, de brukar ha koll och kan koppla dig vidare.
    Får väl göra det... men det känns så dumt på nåt sätt. Jag vet ju inte riktigt vilka dokument som kan finnas så det får väl bli en väldigt allmän fråga om "har ni några gamla papper som rör mig med detta namn och detta personnummer" eller så....
  • Anonym (Ej utredning vid utmattning)

    Gör inte en utredning om du nyligen haft en utmattningsdepression. Den blir missvisande då de kognitiva nedsättningar man har Vid utmattning är ungefär samma som vid adhd. Vänta några år tills du är helt frisk från utmattningen. Detta pga Om du får en diagnos som du kanske inte fått om du var helt frisk så är det svårt att revidera den och det kan sätta käppar i hjulet för att få vissa jobb. Oproffsig läkare att föreslå utredning vid utmattning. Det rekommenderas inte.

    Sen håller jag med andra i tråden. Vad ska du med vetskapen till. Det enda du erbjuds är medicin och den fungerar dåligt över tid för de flesta vuxna. Du har ju de problem du har oavsett vad det heter på papperet.

  • Fröken Rabarber
    Wench85 skrev 2019-08-21 15:10:17 följande:

    Får väl göra det... men det känns så dumt på nåt sätt. Jag vet ju inte riktigt vilka dokument som kan finnas så det får väl bli en väldigt allmän fråga om "har ni några gamla papper som rör mig med detta namn och detta personnummer" eller så....


    Jag skulle höra av mig till stadsarkivet i den stad där du gick i skolan, de kan hjälpa dig bäst att plocka fram gamla papper. :)
  • Wench85
    Anonym (Ej utredning vid utmattning) skrev 2019-08-22 16:52:10 följande:

    Gör inte en utredning om du nyligen haft en utmattningsdepression. Den blir missvisande då de kognitiva nedsättningar man har Vid utmattning är ungefär samma som vid adhd. Vänta några år tills du är helt frisk från utmattningen. Detta pga Om du får en diagnos som du kanske inte fått om du var helt frisk så är det svårt att revidera den och det kan sätta käppar i hjulet för att få vissa jobb. Oproffsig läkare att föreslå utredning vid utmattning. Det rekommenderas inte.

    Sen håller jag med andra i tråden. Vad ska du med vetskapen till. Det enda du erbjuds är medicin och den fungerar dåligt över tid för de flesta vuxna. Du har ju de problem du har oavsett vad det heter på papperet.


    Vad kan det vara för negativt med att ha en diagnos?
Svar på tråden ADHD-utredning (vuxen) hur gick din till? Föräldraintervju?