• Anonym (Kämpa­nde Mamma)
    Wed 21 Aug 2019 12:59
    564 visningar
    1 svar
    1
    564

    Verkställighet av dom! Hjälp!

    Hej!

    Jag önskar se om det finns någon som begärt verkställighet av dom i vårdnadstvist själv eller via advokat som kan tänkas vidarbefodra hur detta ser ut på papper, hur man lägger upp det mm.

    Jag har letat efter mallar och försökt läsa paragrafer som en galning men inget hjälper. Hittar inget! Anledningen till min fråga är att jag kontaktat advokat igen men vill försöka få till en verkställighet själv först innan jag får stämma på nytt.

    Pappan Håller varken överenskommelse eller domstolsbeslut gör illa vår sån psykiskt genom hans hat mot mig. Hela allt började med en svår förlossningsdepression där jag höll på att ta livet av mig. Läkarna proppade bara i mig massa tabletter och pappan lämnade mig fast jag skrek efter hjälp ÖVERALLT. Efter det stämde han mig på vårdnad för jag mått dåligt för att han själv mår så dåligt och tar ut detta på vårt barn och mig. Är så trött . Här kämpat för vårt barns bästa i 2.5 år nu och det finns inget kvar av själen.

    Så om någon har en verkställighetsdom som dom känner de vill dela med sig av så skulle jag kunna be till gudarna för att få se hur det ser ut.

    Med vänlig hälsning/ nedbruten mamma

  • Svar på tråden Verkställighet av dom! Hjälp!
  • Thu 22 Aug 2019 13:38
    #1

    Jag förstår att detta är mycket smärtsamt. Styrkekram.

    Verkställighet i form av hämtning brukar det bli si och så med. Polis ska utföra den men drar sig väldigt när det är barn inblandade. Det hela blir traumatiskt om barn ska hämtas och det blir sorgligt/deperat, Vanligast är viten/böter, se nedan.

    Det bästa är ju om ni som kärleksfulla föräldrar till era barn orkar vara vuxna båda två och komma överens om ett vänligt och fungerande samarbete för barnens bästa. Barnen mår bäst av att ha båda föräldrarna i sina liv och ni mår bäst av att lägga gamla bråk och ledsamheter bakom er. Försonas och gå vidare var för sig. Sköt om barnen. Försök att få kontakt med pappan.

    Jag vet hur svårt det är. Jag föröker på alla sätt få till samverkan för barnens bästa men mina tonåringar hålls onödigt avskilda med en ännu rasande mamma som inte bearbetar och kommer igenom känslorna efter vår alldeles vanliga skilsmässa för flera år sedan.. Barnen far så illa och jag kommer inte åt att hjälpa..


    Verkställighet
    Om en förälder vägrar att följa en dom kan du hos tingsrätten ansöka om att ett beslut om vårdnad, umgänge eller överlämnande av barn verkligen ska bli genomfört, så kallad verkställighet.
     
    Tingsrätten tar hänsyn till barnets bästa och prövar i första hand om överlämnandet kan ske frivilligt. Men om det inte går, kan rätten besluta att det ska ske med tvång. Dock undviker tingsrätten att besluta om tvångsmedel så långt det går.
     
    Sedan den 1 juli 2006 görs ansökan om verkställighet av avgöranden om vårdnad m.m. hos tingsrätt. Anledningen till den ändrade ordningen är att man velat föra verkställighetsförfarandet närmare rättegången i sakfrågan. Detta bl.a. för att minska risken för att förfarandet blir en upprepning av den tidigare processen. Möjligheterna till samordning mellan rättegång och verkställighetsförfarande har också framhävts. Det har ansetts vara en fördel att den som är insatt i rättegångsfrågorna också handlägger verkställighetsärendet, liksom att erfarenhet och kunskap om verkställighet rent generellt kan komma till nytta i familjemål.
     
    Verkställighet kan sökas avseende en dom eller ett beslut om vårdnad, boende, umgänge eller överlämnande av barn. Ansökan kan också avse skriftliga avtal om vårdnad, boende och umgänge som socialnämnden godkänt. För att domen eller beslutet skall få verkställas krävs att det vunnit laga kraft. Finns det ett interimistiskt beslut är detta självfallet verkställbart omgående.
     
    Verkställighet skall inte beviljas om det är uppenbart att verkställigheten är oförenlig med barnets bästa. Utgångspunkten är självklart att barnets bästa har varit bestämmande för det avgörande eller avtal som skall verkställas. Verkställigheten bör gå ut på att i barnets intresse se till att genomföra det som har bedömts vara till barnets bästa. Detta innebär dock inte att en verkställighet alltid är förenlig med barnets bästa. Ju längre tid som förflutit mellan avgörandet/avtalet och verkställigheten desto mer ökar risken för att de förhållanden som avgörandet eller avtalet grundade sig på inte längre gäller.
     
    Prövningen tar enbart sikte på den verkställighet ärendet gäller och förhållandena vid den tidpunkt då verkställigheten är aktuell. Den skall inte omfatta allt som kan vara av betydelse för bedömningen av barnets bästa utan koncentreras till en kontroll av att själva verkställigheten är förenlig med barnets bästa. Domstolen har alltså att göra en bedömning av risken för att barnet far illa om avgörandet eller avtalet verkställs. Finns det en sådan risk, som inte är ringa, torde det vara uppenbart att verkställigheten inte är förenlig med barnets bästa. Ansökan skall då avslås. Domstolen har ett ansvar för att de omständigheter som är av betydelse för prövningen blir klarlagda.

    Medling
    Innan tingsrätten beslutar om verkställighet kan den utse en s.k. medlare att verka för att den som har hand om barnet frivilligt fullgör det som åligger honom eller henne. Detta får göras utan att den som har hand om barnet har hörts. Rätten kan också, samtidigt som den beslutar om verkställighet, lämna ett medlaruppdrag. Ett uppdrag som medlare bör inte lämnas om det är osannolikt att det kommer att leda till att barnet överlämnas eller om det kan antas att ärendet blir onödigt fördröjt.
     
    Tvångsmedel
    De tvångsmedel som står till buds vid beslut om verkställighet är vite, hämtning och omhändertagande. Det vanligaste tvångsmedlet är vite, vitet bestäms i pengar som den som inte vill lämna över barnet kan dömas att betala. Om tingsrätten beslutar om verkställighet kan den också, även utan yrkande från part, besluta att barnet skall hämtas av polis. Hämtningen ska genomföras så skonsamt som möjligt för barnet.
Svar på tråden Verkställighet av dom! Hjälp!