• Wed 21 Aug 2019 13:51
    658 visningar
    15 svar
    15
    658

    Färga hår

    Det är så att jag länge har funderat på att färga håret silvergrått med en mörkare botten. Typ svart botten och sen göra som en ombré med grått eller svart botten med gråare slingor. Jag är själv ljusbrun/råttfärgat och färgade sist för ca 1 år sen. Hur ska man göra för att det ska se snyggt ut? Tänkte nämligen göra hemma, trivs jag med det så kanske jag lägger ut pengar hos en frisör. Tänkte lägga upp en bild så ni får se hur jag har tänkt, bara hoppas bilden/bilderna kommer upp..

  • Svar på tråden Färga hår
  • Wed 21 Aug 2019 13:51
    #1


    En bild till..
  • Anonym (Svårt­)
    Wed 21 Aug 2019 13:56
    #2

    Blir nog svårt att färga sådär själv utan att det blir fel. Du bör nog låta en frisör färga det.

  • Wed 21 Aug 2019 16:06
    #3
    Anonym (Svårt) skrev 2019-08-21 13:56:06 följande:

    Blir nog svårt att färga sådär själv utan att det blir fel. Du bör nog låta en frisör färga det.


    Misstänkte det, men känner att jag inte har råd att lägga ut så mycket pengar hos frisören just nu.
  • Anonym (Svårt­)
    Wed 21 Aug 2019 16:13
    #4
    Beccus skrev 2019-08-21 16:06:08 följande:

    Misstänkte det, men känner att jag inte har råd att lägga ut så mycket pengar hos frisören just nu.


    Det behäver ju inte kosta så jättemycket. Där jag bor kostar det runt 250 att gå till frisören
  • Anonym (Billi­gt)
    Wed 21 Aug 2019 16:21
    #5
    Anonym (Svårt) skrev 2019-08-21 16:13:34 följande:
    Det behäver ju inte kosta så jättemycket. Där jag bor kostar det runt 250 att gå till frisören
    Då har du en väldigt billig frisör om du färgar håret för 250 kr. Här ligger bara klippningen på ca 400 och uppåt och färgning från 1000kr och uppåt beroende på färg, längd på hår.
  • Anonym (Svårt­)
    Wed 21 Aug 2019 16:32
    #6
    Anonym (Billigt) skrev 2019-08-21 16:21:10 följande:

    Då har du en väldigt billig frisör om du färgar håret för 250 kr. Här ligger bara klippningen på ca 400 och uppåt och färgning från 1000kr och uppåt beroende på färg, längd på hår.


    Vet inte om färgning ligger på 250, men vet att klippning gör det. Bor på en mindre ort.
  • Anonym (frisö­rskola­)
    Wed 21 Aug 2019 17:32
    #7
    +1

    Svårt att göra snyggt hemma tror jag. Kanske har du en vän som kan hjälpa dig?

    Annars tycker jag att du ska spara pengar ett litet tag och sedan gå till närmsta frisörskola. De brukar vara rätt billiga och noggranna eftersom de verkligen vill göra rätt.

  • Wed 21 Aug 2019 17:49
    #8
    Anonym (Svårt) skrev 2019-08-21 16:13:34 följande:

    Det behäver ju inte kosta så jättemycket. Där jag bor kostar det runt 250 att gå till frisören


    Jag betalar 1500-2000 För färg och klipp där jag går.
  • Anonym (Svårt­)
    Wed 21 Aug 2019 17:49
    #9
    Beccus skrev 2019-08-21 17:49:03 följande:

    Jag betalar 1500-2000 För färg och klipp där jag går.


    Finns det ingen billigare frisör där eller i närheten?
  • Wed 21 Aug 2019 17:52
    #10
    Anonym (frisörskola) skrev 2019-08-21 17:32:22 följande:

    Svårt att göra snyggt hemma tror jag. Kanske har du en vän som kan hjälpa dig?

    Annars tycker jag att du ska spara pengar ett litet tag och sedan gå till närmsta frisörskola. De brukar vara rätt billiga och noggranna eftersom de verkligen vill göra rätt.


    Har en vän som ska hjälpa, ville ha lite tips och råd från andra hur man gör på ett bra sätt.

    Frisörskola har jag inte tänkt på, har en sån ca 7 mil bort.
  • Wed 21 Aug 2019 17:54
    #11
    Anonym (Svårt) skrev 2019-08-21 17:49:51 följande:

    Finns det ingen billigare frisör där eller i närheten?


    Finns billigare än där jag har varit, problemet är att dom inte har öppet på lördagar, har svårt att komma iväg utan barn mitt i veckan (är själv)
  • Anonym (Hmm)
    Wed 21 Aug 2019 21:16
    #12

    Det är stor risk att det kommer att skifta i grönt dessvärre om du nu går mot det blonda råttfärgade håret. Dessutom kommer din utväxt att vara annorlunda är det ofärgade. Väldigt svårt att få det bra som sagt, men mitt bästa tips är i sådana fall om du nu verkligen vill göra det hemma är att först lägga i en röd koppar i basen längst upp mot hårbotten för pigment och därefter färgar du enbart det området med den mörka färgen. Den gråa ombren är dock svårt, men den får du lägga i direkt i de ofärgade topparna. Väldigt risky kan jag tycka!

  • Anonym (Hmm)
    Wed 21 Aug 2019 21:20
    #13

    Grejen är också att om du är mörk råttfärgad så måste du bleka topparna innan den gråa färgen går i. Det betyder att både hårbotten/basen och topparna måste gå igenom två olika processer. Det blir fyra olika sammanlagt för ditt hår i sådana fall.

  • Thu 22 Aug 2019 10:51
    #14
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-21 21:16:03 följande:

    Det är stor risk att det kommer att skifta i grönt dessvärre om du nu går mot det blonda råttfärgade håret. Dessutom kommer din utväxt att vara annorlunda är det ofärgade. Väldigt svårt att få det bra som sagt, men mitt bästa tips är i sådana fall om du nu verkligen vill göra det hemma är att först lägga i en röd koppar i basen längst upp mot hårbotten för pigment och därefter färgar du enbart det området med den mörka färgen. Den gråa ombren är dock svårt, men den får du lägga i direkt i de ofärgade topparna. Väldigt risky kan jag tycka!


    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-21 21:20:52 följande:

    Grejen är också att om du är mörk råttfärgad så måste du bleka topparna innan den gråa färgen går i. Det betyder att både hårbotten/basen och topparna måste gå igenom två olika processer. Det blir fyra olika sammanlagt för ditt hår i sådana fall.


    Bleka hade jag räknat med att göra där det ska vara grått, flera steg oxå. Ombré är ju snyggt, men kanske svårare att få till bra hemma själv, kanske är lättare att göra tunna slingor, bleka dom och sen grått innan man tar av sig hättan. Risky vet jag att det kommer att bli, men är ju billigare att göra hemma om man inte trivs, trivs jag i det kan man ju göra förbättring hos frissan
  • Anonym (Hmm)
    Thu 22 Aug 2019 11:33
    #15
    Beccus skrev 2019-08-22 10:51:06 följande:

    Bleka hade jag räknat med att göra där det ska vara grått, flera steg oxå. Ombré är ju snyggt, men kanske svårare att få till bra hemma själv, kanske är lättare att göra tunna slingor, bleka dom och sen grått innan man tar av sig hättan. Risky vet jag att det kommer att bli, men är ju billigare att göra hemma om man inte trivs, trivs jag i det kan man ju göra förbättring hos frissan


    Men om det blir helt fel och missfärgat så kommer det sluta med att du 1) blir dyrare med både hemmafärgat plus besök hos frisör 2) sliter onödigt mycket på håret.

    Been there done that.

    Numera färgar jag enbart hemma om det är enklare så som max två avsteg från min hårfärg. Ska jag bleka, göra slingor eller göra två olika färger så går jag till frisören.
Svar på tråden Färga hår