• Pascal

    Behålla samma SGI för andra barnet trots att jag går ner i tid?

    Väntar mitt andra barn i vår och det kommer skilja 2 år emellan första och andra (första är 15 mån nu)

    Vet att man får samma SGI med andra barnet om man blir gravid igen innan första barnet fyllt 1 år och 9 månader.

    Men hur funkar det om jag ska jobba nu ca ett halvår emellan och väljer att gå ner till 75% utan att ta föräldrapenning på de resterande 25%, sänks min SGI då och beräknas på 75%? Eller är den skyddad oavsett?

  • Svar på tråden Behålla samma SGI för andra barnet trots att jag går ner i tid?
  • Alexi

    Du måste skilja på SGI och föräldrapenning. Din SGI sjunker om du jobbar deltid utan att fylla upp med fp. Det innebär lägre ersättning vid vab och egen sjukdom.

    Din fp blir densamma med barn två som med barn ett om du får andra barnet inom 2,5 år.

  • Pascal
    Alexi skrev 2019-08-21 15:50:13 följande:

    Du måste skilja på SGI och föräldrapenning. Din SGI sjunker om du jobbar deltid utan att fylla upp med fp. Det innebär lägre ersättning vid vab och egen sjukdom.

    Din fp blir densamma med barn två som med barn ett om du får andra barnet inom 2,5 år.


    Ok det låter rimligt. Tack för hjälpen! :)
Svar på tråden Behålla samma SGI för andra barnet trots att jag går ner i tid?