• Anonym (Nikki86)

    Gravid åter igen, abort?

    För att sammanfatta kort;

    Jag önskar era åsikter, vad hade ni gjort?

    Anledningen till att jag skriver hör är för att jag inte vill göra ett misstag samtidigt känns det lika fel att göra en eventuell abort.

    Min kortfattade historia är att jag har två barn på 10år och snart 9år som bor hos sin pappa (i danmark) som jag har hos mig ca:1 gång i månaden. Dom har bott där i ca: 7 år Pga vissa omständigheter och gemensamt beslut.

    Jag har i några år (är 32år) känt att jag vill ha barn igen och ?göra om och göra rätt?.. hade stärkt min själ och mig som person (självkänsla som mamma).

    Jag är idag sambo o har en tjej på 8månader..plussade igår och sambon är inte jätteexalterad..

    Jag går på antidepressiva och känner att livet blir bättre, men vi har haft hemska bråk och tänker om jag återigen skulle bryta ihop med två småbarn (det är 18månader mellan dom andra två), och 17månader om jag räknar rätt nu..om jag klarar det eftersom jag är äldre?

    Man vet ju aldrig om det håller med partnern/pappan egentligen.. vill inte Försumma dottern, älskar henne över allt annat. Ett till barn med en pappa som jag anser omogen och kanske inte kommer finnas där återigen? Har gjort aborter innan min yngsta dotter men det känns fel när man lever med pappan kan inte förklara..

    jag gjorde en abort innan min yngsta dotter med samma. Pappa och kan ibland tänka vem han/hon varit och få skuldkänslor.. kalla mig koko, men önskar råd:(

  • Svar på tråden Gravid åter igen, abort?
  • BurningDiamond

    Hur ser dina resurser ut (ekonomiska, boende, skyddsnät, psykiskt osv) om nuvarande sambon skulle lämna relationen? För mig är det där man alltid hamnar när man är osäker på att behålla en graviditet. Klarar man att dra runt kalaset helt själv?

    Om du redan nu lider av depression och relationen är stormig så är läget nog inte optimalt för ytterligare ett barn.

  • Anonym (Asdf)

    Har du de förutsättningar som krävs för att ta hand om dina barn med stabil ekonomi och bra jobb? Beslutet måste ju komma inifrån dig själv, vill du ha och klarar du av ett barn till?

    En abort är oerhört tungt men kan ibland ändå vara rätt. Tveka inte att ta hjälp för att landa i ditt beslut, du kan få samtalshjälp med detta.

  • Anonym (Nikki86)

    Tack för svar!

    Jag har fast arbete och ekonomin till att klara barn. Jag har mått dåligt i många år pga min uppväxt (kronisk. Depression och ångest). Blev medicinerad under graviditeten med min lilla och återupptog sertralinen för en månad sedan..och det Har fungerat. Är väl egentligen inte rätt tidspunkt för en bebis till och som du skriver ?anonym asdf? så känns en abort mest tungt och bör söka samtalshjälp istället. (Känner bara så tydligt att jag är gravid med allt vad det innefattar, kanske gör det tuffare!

    Åter igen tack.

  • Anonym (A)
    Anonym (Asdf) skrev 2019-08-22 10:33:12 följande:
    Har du de förutsättningar som krävs för att ta hand om dina barn med stabil ekonomi och bra jobb? Beslutet måste ju komma inifrån dig själv, vill du ha och klarar du av ett barn till?

    En abort är oerhört tungt men kan ibland ändå vara rätt. Tveka inte att ta hjälp för att landa i ditt beslut, du kan få samtalshjälp med detta.
    Håller med
Svar på tråden Gravid åter igen, abort?