• Anonym (Liss)
    Thu 22 Aug 2019 00:19
    278 visningar
    8 svar
    8
    278

    Finlansfärja

    Har inte åkt Finlandsfärja sen säkert 20 år tillbaka. Hur funkar det nu för tiden? Hur säkert är det ombord med alla fyllor och våldtäkter man läser om?

    Minns att de billigaste hytterna låg under vattenytan sett utan fönster. Är de med fönster våldsamt mycket dyrare i regel?

    Tycker egentligen det känns lite obehagligt att åka båt. Så vill helst ha utsikt, men kanske ger falsk trygghet?

    När på året är det trevligast att åka om man åker med familjen?

  • Svar på tråden Finlansfärja
  • Anonym (V)
    Thu 22 Aug 2019 06:23
    #1

    Ska man åka med familjen är Birka trevligast. Åk på en av deras lovkryssningar så finns det massor med aktiviteter och underhållning för barnen. Det finns pool och soldäck. God buffé. Promenadrunda utomhus högst upp.

  • Anonym (Nyss)
    Thu 22 Aug 2019 16:09
    #2

    Dottern med pojkvän åkte nyligen färja, det var lugnt och inget stök. Mest pensionärer. Enligt dom var det maten som var i fokus och otroligt god.

  • Anonym (Klara­)
    Thu 22 Aug 2019 16:35
    #3

    Hej ts!

    Det är jättetrevligt nästan alltid att åka på Finlandskryssning.
    Om ni bara tänker åka en 24 timmars kryssning utan att stiga iland, rekommenderar jag absolut faktiskt hellre Viking Lines Cinderella båt än Birka. De två gånger vi åkte med Birka blev vi grymt besvikna, maten var väldigt dålig, bland annat så på buffén när personalen skulle fylla på ny mat på faten på bordet, tog personalen inte undan det gamla serveringsfatet (med lite rester kvar) utan välte bara ny mat på det gamla fatet som redan stod på bordet. Kändes lite ofräscht och också att man körde omkring med stora svarta plastsäckar mitt bland gästerna i matsalen och plockade undan tallrikar och bara skrapade ned gammal mat direkt i säckarna mitt bland ätande gäster.
    Dessutom upplevde vi personalen i barerna och för att inte tala om spaavdelningen som rent otrevlig.


    Men, vet att många uppskattar Birka (i synnerhet pensionärer) så vi kan ha haft otur.
    När det gäller Cinderella och barnfamilj så har de speciella arrangemang för just barn på deras speciella "konferensavdelning" under alla lov-veckor så då är det extra trevligt för barn.
    Allmänt om ni skall bara åka en 24 timmars så åk helst inte med avgång fredagkväll för då kan det vara en del festande om man har otur (dock är det oftast inte jätteunga på Cinderella) men har stött på en hel del mö-hippor och någon svensexa som kan vara lite stökiga, och också tjejer runt 25-40 som är ute på något slags "jobbevenemang", de brukar höras och synas mest, men då i barerna så klart i övriga utrymmen brukar det alltid vara lugnt.
    Avgångar måndag till torsdag, samt avgång söndag är alltid jättelugnt.

    Det enda absolut no-no rådet jag vill ge är att inte åka kvällskryssning till Åbo med Silja Galaxy, för det är bara partykryssning för ungdomar.

    Som familj skulle jag i första hand rekommendera en Finlandskryssning till Helsingfors med Silja Line två övernattningar. På de båtarna finns verkligen allt från levande Mumintroll och lilla My i naturlig storlek, leksaksbutik, shower till fine-dining restaurang. Då får man två nätter på båten och en dag i Helsingfors som man kan tillbringa på tivoli eller ex i deras akvariepark.

    Tycker det absolut är värt att kosta på sig hytt med fönster, några hundralappar dyrare och så värt det.

  • Anonym (Micke­)
    Thu 22 Aug 2019 16:40
    #4

    Åk inte på helgen det då det är fylla och köttmarknad.

  • Anonym (Liss) Trådstartaren
    Thu 22 Aug 2019 17:00
    #5

    Hade klart varit kul att gå iland i Helsingborg och titta, nu ligger väl inte muminland där utan i typ Åbo eller däromkring? Kanske krävs tre övernatta varav en på fastlandet?

  • Anonym (Klara­)
    Thu 22 Aug 2019 17:19
    #6

    Färjan kommer fram vid 10-tiden på förmiddagen och går tillbaka kl 18, så man hinner med en hel del. (Fördelen är ju då också att man åker tillbaka med samma båt, har samma hytt och behöver inte tänka på bagage).


    Sedan så beror det så klart också på hur gamla barnen är?

    Lägger lite länkar här:
    Tivoli och akvarium/seaworld (har varit på det sistnämnda och det är jättefint).


    www.barnsemester.se/attraktioner/borgbackens-nojespark

    Lite övrigt att göra i Helsingfors


    www.tallinksilja.se/helsingfors

    Rekommenderar att man åker mellan april till höstlovet, för det är skönt om det inte är för kallt utan att man faktiskt kan gå och sitta utomhus på däck också.

  • Anonym (Nyss)
    Thu 22 Aug 2019 17:39
    #7
    Anonym (Klara) skrev 2019-08-22 16:35:01 följande:

    Hej ts!

    Det är jättetrevligt nästan alltid att åka på Finlandskryssning.
    Om ni bara tänker åka en 24 timmars kryssning utan att stiga iland, rekommenderar jag absolut faktiskt hellre Viking Lines Cinderella båt än Birka. De två gånger vi åkte med Birka blev vi grymt besvikna, maten var väldigt dålig, bland annat så på buffén när personalen skulle fylla på ny mat på faten på bordet, tog personalen inte undan det gamla serveringsfatet (med lite rester kvar) utan välte bara ny mat på det gamla fatet som redan stod på bordet. Kändes lite ofräscht och också att man körde omkring med stora svarta plastsäckar mitt bland gästerna i matsalen och plockade undan tallrikar och bara skrapade ned gammal mat direkt i säckarna mitt bland ätande gäster.
    Dessutom upplevde vi personalen i barerna och för att inte tala om spaavdelningen som rent otrevlig.


    Men, vet att många uppskattar Birka (i synnerhet pensionärer) så vi kan ha haft otur.
    När det gäller Cinderella och barnfamilj så har de speciella arrangemang för just barn på deras speciella "konferensavdelning" under alla lov-veckor så då är det extra trevligt för barn.
    Allmänt om ni skall bara åka en 24 timmars så åk helst inte med avgång fredagkväll för då kan det vara en del festande om man har otur (dock är det oftast inte jätteunga på Cinderella) men har stött på en hel del mö-hippor och någon svensexa som kan vara lite stökiga, och också tjejer runt 25-40 som är ute på något slags "jobbevenemang", de brukar höras och synas mest, men då i barerna så klart i övriga utrymmen brukar det alltid vara lugnt.
    Avgångar måndag till torsdag, samt avgång söndag är alltid jättelugnt.

    Det enda absolut no-no rådet jag vill ge är att inte åka kvällskryssning till Åbo med Silja Galaxy, för det är bara partykryssning för ungdomar.

    Som familj skulle jag i första hand rekommendera en Finlandskryssning till Helsingfors med Silja Line två övernattningar. På de båtarna finns verkligen allt från levande Mumintroll och lilla My i naturlig storlek, leksaksbutik, shower till fine-dining restaurang. Då får man två nätter på båten och en dag i Helsingfors som man kan tillbringa på tivoli eller ex i deras akvariepark.

    Tycker det absolut är värt att kosta på sig hytt med fönster, några hundralappar dyrare och så värt det.


    Tack för tipset
  • Anonym (Go tur)
    Thu 22 Aug 2019 19:52
    #8
    Anonym (Klara) skrev 2019-08-22 16:35:01 följande:

    Hej ts!

    Det är jättetrevligt nästan alltid att åka på Finlandskryssning.

    Om ni bara tänker åka en 24 timmars kryssning utan att stiga iland, rekommenderar jag absolut faktiskt hellre Viking Lines Cinderella båt än Birka. De två gånger vi åkte med Birka blev vi grymt besvikna, maten var väldigt dålig, bland annat så på buffén när personalen skulle fylla på ny mat på faten på bordet, tog personalen inte undan det gamla serveringsfatet (med lite rester kvar) utan välte bara ny mat på det gamla fatet som redan stod på bordet. Kändes lite ofräscht och också att man körde omkring med stora svarta plastsäckar mitt bland gästerna i matsalen och plockade undan tallrikar och bara skrapade ned gammal mat direkt i säckarna mitt bland ätande gäster.

    Dessutom upplevde vi personalen i barerna och för att inte tala om spaavdelningen som rent otrevlig.

    Men, vet att många uppskattar Birka (i synnerhet pensionärer) så vi kan ha haft otur.

    När det gäller Cinderella och barnfamilj så har de speciella arrangemang för just barn på deras speciella "konferensavdelning" under alla lov-veckor så då är det extra trevligt för barn.

    Allmänt om ni skall bara åka en 24 timmars så åk helst inte med avgång fredagkväll för då kan det vara en del festande om man har otur (dock är det oftast inte jätteunga på Cinderella) men har stött på en hel del mö-hippor och någon svensexa som kan vara lite stökiga, och också tjejer runt 25-40 som är ute på något slags "jobbevenemang", de brukar höras och synas mest, men då i barerna så klart i övriga utrymmen brukar det alltid vara lugnt.

    Avgångar måndag till torsdag, samt avgång söndag är alltid jättelugnt.

    Det enda absolut no-no rådet jag vill ge är att inte åka kvällskryssning till Åbo med Silja Galaxy, för det är bara partykryssning för ungdomar.

    Som familj skulle jag i första hand rekommendera en Finlandskryssning till Helsingfors med Silja Line två övernattningar. På de båtarna finns verkligen allt från levande Mumintroll och lilla My i naturlig storlek, leksaksbutik, shower till fine-dining restaurang. Då får man två nätter på båten och en dag i Helsingfors som man kan tillbringa på tivoli eller ex i deras akvariepark.

    Tycker det absolut är värt att kosta på sig hytt med fönster, några hundralappar dyrare och så värt det.


    Håller med om att bästa resan är 48-timmars till Helsingfors. Jag gillar dock Birka lite mer än Cinderella på 24-timmars (har av olika anledningar åkt massor med Birka och en hel del med viking och tallink). Passa som sagt på på lov då det finns barnaktiviteter. Barnen brukar dock ofta underhålla sig själva ganska bra.

    Eftersom vi brukar gå till kojs vid 22-23 när vi åker med barnen spelar det ingen roll att vi åker på fredagar (mht fylla bland övriga passagerare).

    Bästa tiden att åka är definitivt nu och någon vecka in i september!
Svar på tråden Finlansfärja