• Anonym (TS)

    Ammar 18 månaders på natten

    Hej,

    Ammar fortfarande min 18 månaders på kvällen när han ska sova och sen vid 01 och 05, ungefär. Folk tjatar om att han borde kunna sova hel natten utan att amma osv, men fattar varför inte varför de bryr sig?

    Jag störs inte nämnvärt att amningen, tycker själv det är mysigt. Fler?

  • Svar på tråden Ammar 18 månaders på natten
  • Anonym (snutt)

    Ammar min dryga tvååring morgon, efter föris, kväll, x antal gånger på natten (vet inte hur ofta, vaknar inte ens varje gång) och om vi är lediga tillsammans ytterligare någon eller några gånger på dagen.

    Ser ingen anledning att sluta.

    Om du vill känna dig mindre ensam med att amma ett ?stort? barn så rekommenderar jag gruppen Mamma jag vill amma, att jag är stor nu gör det samma på Facebook.

  • Tow2Mater

    Vörför pratar du med "folk" om nattammning? hur vet det om det? Sluta prata om det, eller vill du mest provocera?

  • Anonym (snutt)
    Tow2Mater skrev 2019-08-22 21:20:47 följande:

    Vörför pratar du med "folk" om nattammning? hur vet det om det? Sluta prata om det, eller vill du mest provocera?


    Vad är provocerande menar du?

    Du kanske inte har varit med om det (skönt för dig i så fall) men det är många som tar sig friheten att fråga om och lägga sig i andras barnuppfostran. Dricker han välling? Hur länga ammade du? Använder han napp? Han får väl inte titta på skärm? Du måste vänja honom vid att sova i eget rum! Osv i all oändlighet.
  • Anonym (6 barn)

    Jag har sex barn. Ettan slutade amma till natten och på natten när hon var sju månader. Tvåan slutade amma till natten vid elva månader, men ammades när han vakade om natten tills han var över två år. Trean slutade amma till natten när han var 1,5 år och på natten vid åtta månader. Fyran slutade amma till natten när han var 13 månader och på natten när han var elva månader. Femman slutade amma till natten när hon var 2,5 år och på natten när hon var 1,5 år. Sexan slutade amma till natten när hon var sex månader och på natten när hon var fyra månader. Dagtid har jag ammat mellan 13 månader och 2,5 år.

    Barn är människor och är således olika. Inget att bry sig om.

  • Tow2Mater
    Anonym (snutt) skrev 2019-08-22 21:34:21 följande:
    Vad är provocerande menar du?

    Du kanske inte har varit med om det (skönt för dig i så fall) men det är många som tar sig friheten att fråga om och lägga sig i andras barnuppfostran. Dricker han välling? Hur länga ammade du? Använder han napp? Han får väl inte titta på skärm? Du måste vänja honom vid att sova i eget rum! Osv i all oändlighet.
    ha ha, nej jag har faktist inte varit med om att få såna frågor alls.
  • Anonym (Lo)
    Tow2Mater skrev 2019-08-22 22:11:16 följande:

    ha ha, nej jag har faktist inte varit med om att få såna frågor alls.


    Ja tyvärr är det ganska vanligt att få frågor om man ammar. Om man ammar fortfarande osv. Har fått frågan flera gånger själv. De flesta har inte sagt så mycket när jag berättar (berättar ej sånt spontant utan svarar på fråga) att jag ammar min 1-åring flera gånger per dygn. Utom min svärmor som mycket bestämt förklarar att jag ska sluta nu. "Vi får se hur vi gör" säger jag varje gång. Du kan sluta nu, svarar hon då.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2019-08-22 21:20:47 följande:

    Vörför pratar du med "folk" om nattammning? hur vet det om det? Sluta prata om det, eller vill du mest provocera?


    Tror du på fullaste allvar att jag bara sådär pratar om huruvida jag ammar eller inte? Folk är oerhört nyfikna. Människor man träffar på öppna förskolan för första gången, arbetskollegor m.fl. Uteslutande kvinnor. Allra helst de som inte annat alls eller slutat amma tidigt.

    Amning, precis som graviditet, verkar vara något som är helt fritt att kommentera öppet, även om man inte känner personen ifråga.
  • Anonym (TS)
    Anonym (snutt) skrev 2019-08-22 21:09:40 följande:

    Ammar min dryga tvååring morgon, efter föris, kväll, x antal gånger på natten (vet inte hur ofta, vaknar inte ens varje gång) och om vi är lediga tillsammans ytterligare någon eller några gånger på dagen.

    Ser ingen anledning att sluta.

    Om du vill känna dig mindre ensam med att amma ett ?stort? barn så rekommenderar jag gruppen Mamma jag vill amma, att jag är stor nu gör det samma på Facebook.


    Tack för tipset, ska kika in där :)

    Ammade ungefär som du tills alldeles nyligen, men försöker undvika amma under dagen då han äter så lite mat annars.
  • Anonym (TS)
    Anonym (6 barn) skrev 2019-08-22 21:52:17 följande:

    Jag har sex barn. Ettan slutade amma till natten och på natten när hon var sju månader. Tvåan slutade amma till natten vid elva månader, men ammades när han vakade om natten tills han var över två år. Trean slutade amma till natten när han var 1,5 år och på natten vid åtta månader. Fyran slutade amma till natten när han var 13 månader och på natten när han var elva månader. Femman slutade amma till natten när hon var 2,5 år och på natten när hon var 1,5 år. Sexan slutade amma till natten när hon var sex månader och på natten när hon var fyra månader. Dagtid har jag ammat mellan 13 månader och 2,5 år.

    Barn är människor och är således olika. Inget att bry sig om.


    Skönt att höra, blir bara då trött på kommentarer man får. Det skadar ju knappast någon att ett barn vid denna ålder ammas.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lo) skrev 2019-08-22 22:22:24 följande:

    Ja tyvärr är det ganska vanligt att få frågor om man ammar. Om man ammar fortfarande osv. Har fått frågan flera gånger själv. De flesta har inte sagt så mycket när jag berättar (berättar ej sånt spontant utan svarar på fråga) att jag ammar min 1-åring flera gånger per dygn. Utom min svärmor som mycket bestämt förklarar att jag ska sluta nu. "Vi får se hur vi gör" säger jag varje gång. Du kan sluta nu, svarar hon då.


    Vilken jobbig svärmor, konstigt att ha de åsikterna. Vill hon kanske att ert barn ska sova hos henne om hon är barnvakt, och tycker att det blir svårt om hon ammar?
Svar på tråden Ammar 18 månaders på natten