• Anonym (?)

    Smala barn som väger mycket?

    Hej!

    Jag undrar om det finns fler där ute som har smala barn men där barnet ändå väger mycket?

  • Svar på tråden Smala barn som väger mycket?
  • Anonym (?)

    Man kan vara muskulös och ha en större benstomme, vara lång, osv.

  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2019-08-23 11:44:54 följande:

    Man kan vara muskulös och ha en större benstomme, vara lång, osv.


    Jo men barns längd mäts ju utifrån en kurva som är beräknad på hur de växt tidigare och längden tas ju alltid med i beräkningen så längd/viktkurvan blir ju ändå rätt.

    Såvida att inte de två kurvorna avviker från varandra, men då är det ju för att det har hänt något med tillväxten så att säga. Benstomme och muskelmassa förändras ju inte hux flux.

    Alltså vad är problemet?
  • Anonym (Xyz)

    Jag förstår inte heller? Så länge de följer sina kurvor behöver man inte vara orolig.

  • stor grön drake

    Inte smala men normala till utseendet fast de är tunga. Ena sonen har en jämngammal kusin. De är även lika långa och ser lika stora ut på alla sätt. Samma klädstorlek och kläderna ditter lija. Min son väger 20% mer än sin kusin (15kg vs 18kg). Sonen är solid medan kusinen är fluff.

    Var samma med den andra sonen, men då fanns ingen i samma storlek att jämföra med.

  • Anonym (?)

    Problemet, du som undrar, är att skolsyster påpekat vikten och nästa andetag sagt att något inte stämmer; barnet är ju smal som en sticka! Ändå väger barnet väldigt mycket mer än vad barnet borde väga (nej, inte fel på vågen då både jag och skolsyster vägde oss).

    Barnet har precis börjat förskoleklass, fyller 7 år i januari.

  • Anonym (osten)
    Anonym (?) skrev 2019-08-23 17:54:16 följande:

    Problemet, du som undrar, är att skolsyster påpekat vikten och nästa andetag sagt att något inte stämmer; barnet är ju smal som en sticka! Ändå väger barnet väldigt mycket mer än vad barnet borde väga (nej, inte fel på vågen då både jag och skolsyster vägde oss).

    Barnet har precis börjat förskoleklass, fyller 7 år i januari.


    Ser du revbenen på barnet är allt som det ska hullmässigt.
  • Anonym (?)

    Ja, från både fram- och baksida.

    Jag är inte orolig för övervikt, jag är orolig för att det är ngt...fel bara. Stor benstomme trodde jag var en myt egentligen och muskulös vet jag inte om barnet är...

  • Anonym (osten)
    Anonym (?) skrev 2019-08-23 18:20:17 följande:

    Ja, från både fram- och baksida.

    Jag är inte orolig för övervikt, jag är orolig för att det är ngt...fel bara. Stor benstomme trodde jag var en myt egentligen och muskulös vet jag inte om barnet är...


    Det viktigaste är om barnet börjat avvika från sin tillväxtkurva. Har det hänt? Vilken av kurvorna i så fall, vikten, längden eller både ock?
  • Anonym (X)

    Vad väger barnet till vilken längd?

    Är det plötsliga avvikelser på kurvan?

  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2019-08-23 17:54:16 följande:

    Problemet, du som undrar, är att skolsyster påpekat vikten och nästa andetag sagt att något inte stämmer; barnet är ju smal som en sticka! Ändå väger barnet väldigt mycket mer än vad barnet borde väga (nej, inte fel på vågen då både jag och skolsyster vägde oss).

    Barnet har precis börjat förskoleklass, fyller 7 år i januari.


    Det bästa är nog att du frågar skolsköterskan vad hon menade när hon sa att något var fel så att hon kan förklara vad hon menade.

    Om barnet inte börjat avvika väldigt mycket från sina egna kurvor så kan jag inte se att det plötligt skulle uppstå oro.

    Det jag vet är att de uppmärksammar barn som växer väldigt fort, längd och/eller vikt, för att hitta de som riskerar att få en för tidig pubertet.
  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2019-08-24 14:20:18 följande:
    Det bästa är nog att du frågar skolsköterskan vad hon menade när hon sa att något var fel så att hon kan förklara vad hon menade.

    Om barnet inte börjat avvika väldigt mycket från sina egna kurvor så kan jag inte se att det plötligt skulle uppstå oro.

    Det jag vet är att de uppmärksammar barn som växer väldigt fort, längd och/eller vikt, för att hitta de som riskerar att få en för tidig pubertet.
    Håller med
  • stor grön drake
    Anonym (?) skrev 2019-08-23 18:20:17 följande:

    Ja, från både fram- och baksida.

    Jag är inte orolig för övervikt, jag är orolig för att det är ngt...fel bara. Stor benstomme trodde jag var en myt egentligen och muskulös vet jag inte om barnet är...


    Stor/kraftig benstomme är en myt. Däremot är tät/tung benstomme inte det. Tex har personer med högre testosteronhalt (än genomsnittet) i regel tätare benstomme än personer med lägre. Det är en fördel senare i livet då dessa personer ytterst sällan får problem med benskörhet.

    Min äldsta går regelbundet hos sjukvården pga astma och allergi. Läkaren hajar alltid till över vikten/bmi då barnet inte ser ut att väga det hen gör. Barnet är inte smalt så revbenen är inte tydliga mot huden men syns/kan anas.
  • asdfgh
    stor grön drake skrev 2019-08-26 19:50:39 följande:
    Stor/kraftig benstomme är en myt. Däremot är tät/tung benstomme inte det. Tex har personer med högre testosteronhalt (än genomsnittet) i regel tätare benstomme än personer med lägre. Det är en fördel senare i livet då dessa personer ytterst sällan får problem med benskörhet.

    Min äldsta går regelbundet hos sjukvården pga astma och allergi. Läkaren hajar alltid till över vikten/bmi då barnet inte ser ut att väga det hen gör. Barnet är inte smalt så revbenen är inte tydliga mot huden men syns/kan anas.
    Men jag har en grov benstomme för att vara kvinna. Stora händer/fötter, grova handleder, breda axlar och höfter. Över medellängd. Är dock smal med ett BMI är 22,3 så det går inte att skylla på övervikt. Benstommen såg likadan ut när jag var som smalast och hade BMI på drygt 20... Min benstomme påminner snarare om en smalt byggd kille (förutom höfterna då) än om en tjej. Så är det i min familj.

    Och ja, BMI är ett trubbigt verktyg men det ger ett hum om min storlek.
  • Anonym (heavy)

    Kolla inte på vågen utan på utseendet, har alltid varit tung, även som barn.

    Tränar endel idag och visst har jag muskler men är inte så stor som siffrorna säger-> 30,5bmi med ~10%kroppsfett.

  • stor grön drake
    asdfgh skrev 2019-08-26 22:28:06 följande:

    Men jag har en grov benstomme för att vara kvinna. Stora händer/fötter, grova handleder, breda axlar och höfter. Över medellängd. Är dock smal med ett BMI är 22,3 så det går inte att skylla på övervikt. Benstommen såg likadan ut när jag var som smalast och hade BMI på drygt 20... Min benstomme påminner snarare om en smalt byggd kille (förutom höfterna då) än om en tjej. Så är det i min familj.

    Och ja, BMI är ett trubbigt verktyg men det ger ett hum om min storlek.


    Hur vet du att benstommen är grov? Det uttrycket abtyder att själva benen är grövre/större och det är de extremt sällan. Sedan kan själva benställningen vara bred, jag har den förmånen att ha ett brett bäcken, med ett inre höftmått (mellan höftkammarna, det påverkas i te av vikt) bredare än många normalstora personers yttre höftmått (det på utsidan, som.är betoende av vikt)

    Även kvinnor kan ha ett överskott på testosteron, eller underskott på det ämne som binder det i blodet.
  • Anonym (Milla)
    stor grön drake skrev 2019-08-26 19:50:39 följande:
    Stor/kraftig benstomme är en myt. Däremot är tät/tung benstomme inte det. Tex har personer med högre testosteronhalt (än genomsnittet) i regel tätare benstomme än personer med lägre. Det är en fördel senare i livet då dessa personer ytterst sällan får problem med benskörhet.

    Min äldsta går regelbundet hos sjukvården pga astma och allergi. Läkaren hajar alltid till över vikten/bmi då barnet inte ser ut att väga det hen gör. Barnet är inte smalt så revbenen är inte tydliga mot huden men syns/kan anas.
    Hur menar du nu? Det är klart att man kan ha en grov benstomme. Jag har tvillingar. De är nästan lika långa och båda är smala som stickor men den ena killen  är nästan dubbelt så bred över knän, armbågar och handleder, hela skelettet är märkbart grövre. 
  • IceKitten
    Anonym (Milla) skrev 2019-08-27 09:35:32 följande:

    Hur menar du nu? Det är klart att man kan ha en grov benstomme. Jag har tvillingar. De är nästan lika långa och båda är smala som stickor men den ena killen  är nästan dubbelt så bred över knän, armbågar och handleder, hela skelettet är märkbart grövre. 


    En kroppsbyggnad är olika ja... Men skelettet väger i speciellt mycket (ca 11-18% av hela kroppsvikten, varav en stor del av detta är vatten) så alltså är grov benstomme en myt på det sättet att det inte påverkar personens vikt så mycket som folk verkar tro.
Svar på tråden Smala barn som väger mycket?