• SmultronCupcake

    Illamåendet är så hemskt vad kan man göra?

    Barn nummer 3 på gång och inte varit speciellt illamående med de andra två alls men denna gången är hemsk. Fått vara hemma från jobbet nu sen i onsdags. Börjar lite lätt på morgonen och sen slår de till och jag kräks. Är bara i vecka 6.

    Vet det här kan hålla på några veckor till men hur löser man det på jobbet om man behöver vara borta eller i värsta fall kräks på jobbet? Jobbar på förskola och har de allra minsta barnen så att behöva byta en blöja där nu skulle förmodligen innebära en spya eller så haha nä fy vet inte hur man ska göra.

    Har ju inte varit på hälsosamtal/inskrivning än så vet inte riktigt vem jag ska vända mig till heller.

  • Svar på tråden Illamåendet är så hemskt vad kan man göra?
  • Anonym (E)

    Man kan bli sjukskriven pga illamåendet/kräkningarna om det är så illa att man inte kan jobba.

  • SmultronCupcake
    Anonym (E) skrev 2019-08-23 11:21:53 följande:

    Man kan bli sjukskriven pga illamåendet/kräkningarna om det är så illa att man inte kan jobba.


    Av barnmorskan eller av vem?
  • 2barnsmorsan

    Jag körde med seabands funkade ok, iaf så att jag bara kräktes ibland men mådde fortfarande rätt illa. Många tar ju postafen. Du skulle ju kunna testa det.

    Annars är det väl bara att härda ut skiten och försöka hitta nåt som funkar ok. För mig hjälpte det lite att vila mycket- sova middag, och att ha frukt och riskakor i väskan att småäta.

    Mitt illamående blev bättre i v.12. Gick inte över helt med blev i alla fall lättare att uthärda.

  • Anonym (Grodan)

    Det finns olika läkemedel, prata med läkare!

  • 2barnsmorsan

    Jag tyckte att det var lite lättare att uthärda illamåendet när jag hade saker att göra så jag hade nog tyckt att det vore jobbigare att vara ledig. Men det är väl individuellt.

  • Daphodil
    SmultronCupcake skrev 2019-08-23 11:19:32 följande:

    Barn nummer 3 på gång och inte varit speciellt illamående med de andra två alls men denna gången är hemsk. Fått vara hemma från jobbet nu sen i onsdags. Börjar lite lätt på morgonen och sen slår de till och jag kräks. Är bara i vecka 6.

    Vet det här kan hålla på några veckor till men hur löser man det på jobbet om man behöver vara borta eller i värsta fall kräks på jobbet? Jobbar på förskola och har de allra minsta barnen så att behöva byta en blöja där nu skulle förmodligen innebära en spya eller så haha nä fy vet inte hur man ska göra.

    Har ju inte varit på hälsosamtal/inskrivning än så vet inte riktigt vem jag ska vända mig till heller.


    Vad jobbigt för dig! I mina graviditeter funkade Lergigan comp jättebra, de kan du få via din barnmorska. Jag var i första graviditeten sjukskriven 25% under de två jäkligaste veckorna, och i ditt tillstånd behöver du kanske vara heltidssjukskriven en period. Sjukskrivning får du via läkare på din vårdcentral.
  • 10oktober

    Jag små-åt hela tiden, det hjälpte! Men fick även läggas in på sjukhus vid ett tillfälle pga uttorkning, fick primperan efter det. Men ring bm med en gång och prata med dom :)

  • SmultronCupcake

    Jag har försökt ringa bm idag men telefonkön var full redan på förmiddagen så får väl försöka igen på måndag.

    Dricka går bra för mig så försöker få i mig typ drickyoggi och liknande och sen på kvällen så kan jag äta litegrann men jag äter inte alls samma mängd som innan utan blir mätt på en mycket liten portion och efter det så blir det en massa vila så jag får behålla det.

  • Anonym (Ett helvete)

    Jag har haft ett sjukt illamående alla mina tre graviditeter,tjyvens då jag var som klubbad av trötthet från en dag till en annan . Stadiet därefter ett äckligt illamående som fanns dygnets alla timmar.

    Därefter perioden då jag 15 timmar om dygnet kände det som om jag var på en båt i storm.

    Kunde inte spy men illamåendet fick mig att ligga med huvudet i holken oavsett fram till v 26. Lite lättade ångesten över illamåendet då jag i desperation bälgade i mig vatten o stoppade fingrarna i halsen. Då lättade illamåendet under tiden o fem min efter innan det slog igen.

    Det enda som hjälte lite var frisk luft sängliggande .

    Fick först lergigan sen lergigan Comp , hjälpte inte det minsta.

    Det som funkade bäst var sängliggande med tvärdrag. En termos med hett vatten och färsk ingefära i o så salta kex till det. Så levde jag i månader.

    Sen ebbade det sakta ut under en veckas tid o allt var normalt efter det.

    Acceptera illamåendet så gott det går. Precis som du kommer få göra när ungen sen väl är ute och du kommer få acceptera ditt läge då du får erfara sömnlöshet o trots lite senare.

    Lycka till.

  • Anonym (Fsklärare)
    SmultronCupcake skrev 2019-08-23 11:19:32 följande:

    Barn nummer 3 på gång och inte varit speciellt illamående med de andra två alls men denna gången är hemsk. Fått vara hemma från jobbet nu sen i onsdags. Börjar lite lätt på morgonen och sen slår de till och jag kräks. Är bara i vecka 6.

    Vet det här kan hålla på några veckor till men hur löser man det på jobbet om man behöver vara borta eller i värsta fall kräks på jobbet? Jobbar på förskola och har de allra minsta barnen så att behöva byta en blöja där nu skulle förmodligen innebära en spya eller så haha nä fy vet inte hur man ska göra.

    Har ju inte varit på hälsosamtal/inskrivning än så vet inte riktigt vem jag ska vända mig till heller.


    Jobbar också på förskola med de yngsta barnen och jag blev heltidssjukskriven fram till v. 14 av läkaren på mvc. Jag kräktes av i stort sett allt och testade flera mediciner utan resultat. Från v. 13 blev det bättre och jag kräktes oftast bara runt frukost för att sedan gå över helt runt v. 20.
  • Fliselisan

    Se till att få Lergigan Comp mot illamående. Småät ofta. Prova suga på vicks halstabletter. Lakrits och de starkaste funkade för mig. Tugga knäckebröd, riskakor, morötter. Lukta på och bit lite i Ingefära. Ingefärste.

    Om blöjbyten framkallar mer illamående, be att få slippa detta.

    Jag mådde illa från typ v.6-7 ända fram till förlossningen med senaste barnet. Oerhört påfrestande, särskilt när man ska vara mamma till de andra barnen. Jag jobbade hela tiden men var väldigt nära att be om sjukskrivning.

  • MammaPolly

    Jobbar också med yngsta på förskola och jag berättade för de närmaste kollegorna så jag slapp ta bajsblöjorna när det var jobbigt.

    Efter ca en vecka med illamående vart jag sjukskriven och efter det bara låg jag och försökte överleva i några veckor...

    Det som kunde hjälpa var

    Citronvatten rumstempererat.

    Salta popcorn.

    Digestivekex innan jag klev upp på morgonen.

    Prinperan.

    Och att bara äta väldigt lite i taget!

    Sen hade jag tur att ha semester så slapp jag tänka på jobbet.

  • SmultronCupcake

    Tack för alla svar och tips

    Ska prova hitta saker som jag kan små äta utav.

    Som tur är har jag hittat en fun light saft jag gillar så får i mig vätska i alla fall som tur är

Svar på tråden Illamåendet är så hemskt vad kan man göra?