• Anonym (Julia)

    Ni som inte vill bli sjuksköterska, varför?

    Häromdagen tittade min kompis på mig med stora ögon när jag berättade att jag inte ville plugga till sjuksköterska (är uska) är det konstigt att inte fortsätta som ssk? Ni som valt bort det, varför?

  • Svar på tråden Ni som inte vill bli sjuksköterska, varför?
  • Anonym (Också usk)

    För dålig lön jämfört med längd på utbildning och ansvar som läggs på en sen när man börjar jobba

    Och för att den nära kontakten med patienterna blir mindre som ssk än usk. Då blir det mer att dela mediciner, delegera och pappersarbete.

  • Anonym (har fru som studera(t) ssk)

    Ja, usk är i vissa avseenden bättre än ssk. En sak är ansvar. Juridiskt hänger man betydligt lösare om det varit ett tillbud man varit närvarande och inte gjort allt man kunde, trots man kanske inte ens var i tjänst eller hade möjlighet.

    Som ssk har man mest tag i dator, papper och admin. Inte så mycket patienter och omsorg som uskarna har.

    Sen är lönen ett jävla skämt efter så många år i skolan.

    Bli elektriker eller rörläggare istället om du vill kunna leva på lönen...lite skämt, men det är tyvärr sant också.

  • Anonym (Never)

    Nä, det är inte alls konstigt att inte vilja läsa vidare till ssk. Jag vill inte pga den dåliga lönen r/t till det ansvar man har som ssk. Sen beror det kanske på vilken avd man jobbar. Jag jobbar på IVA som usk och skulle inte vilja vara IVAssk där. Så jag utgår från min avd. Som vanlig ssk kanske....men nej. =)

  • Anonym (har fru som studera(t) ssk)

    Ja det är ganska märkligt lite fokus just på det ansvaret man som färdig ssk har i det civila, även om man jobbar med något helt annat, om saker inträffar i ens närhet.

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (har fru som studera(t) ssk) skrev 2019-08-23 20:10:30 följande:

    Ja det är ganska märkligt lite fokus just på det ansvaret man som färdig ssk har i det civila, även om man jobbar med något helt annat, om saker inträffar i ens närhet.


    Om något inträffar i ens närhet så här man lika mycket ansvar oavsett om man är usk eller ssk. Dvs inget ansvar alls att hjälpa. Så nej, som ssk var inget ansvar i det civila precis som man inte har som usk.
  • Anonym (sjuksköterska)
    Anonym (har fru som studera(t) ssk) skrev 2019-08-23 20:10:30 följande:

    Ja det är ganska märkligt lite fokus just på det ansvaret man som färdig ssk har i det civila, även om man jobbar med något helt annat, om saker inträffar i ens närhet.


    Vad menar du??
  • Anonym (N)

    Min far erbjöds full lön i två år för att plugga upp till ssk. Han tackade nej. Han vill slippa administrationen, vill ha mer tid med sina "gamlingar". Han har inte ångrat sig.

  • Anonym (.)
    Anonym (N) skrev 2019-08-23 20:34:58 följande:
    Min far erbjöds full lön i två år för att plugga upp till ssk. Han tackade nej. Han vill slippa administrationen, vill ha mer tid med sina "gamlingar". Han har inte ångrat sig.
    Det är jättebra att det finns de som trivs med jobbet som uska.

    Jag är uska idag och kommer att påbörja utbildning till skk.
    Jag gör det för att slippa dammsuga, värma mat i mikro, handla i affärer och allt annat skitgöra som gör att statusen och lön aldrig höjs för usk. 

    Men administrativt arbete gör redan uskor och ska göra. Det finns alltid en massa saker som ska rapporteras som avvikelse. Påstår man att man inte har administrativt arbete som usk då gör man inte sitt jobb särskilt bra...
  • Fiona M

    Det är inte alls konstigt att alla inte vill bli ssk, men det är väl troligare att en del förutsätter att ngn som jobbar inom vården vill avancera inom branschen än att folk i allmänhet vill bli ssk.

  • Anonym (Never)
    Anonym (.) skrev 2019-08-23 20:41:44 följande:

    Det är jättebra att det finns de som trivs med jobbet som uska.

    Jag är uska idag och kommer att påbörja utbildning till skk.

    Jag gör det för att slippa dammsuga, värma mat i mikro, handla i affärer och allt annat skitgöra som gör att statusen och lön aldrig höjs för usk. 

    Men administrativt arbete gör redan uskor och ska göra. Det finns alltid en massa saker som ska rapporteras som avvikelse. Påstår man att man inte har administrativt arbete som usk då gör man inte sitt jobb särskilt bra...


    Tycker du gör rätt att läsa vidare, så någon uska som tycker om sitt arbete kan få jobba där istället för dig. Win-win.
Svar på tråden Ni som inte vill bli sjuksköterska, varför?