• Fri 23 Aug 2019 20:10
    1187 visningar
    14 svar
    14
    1187

    Ångest av husköp

    Vi köpte ett gammamt hus för c 9 månader sedan som vi renoverade en hel del innan inflyttning. Nu har vi bott här 3 månader. Och jag mår pyton. Jag har sån jävla oro över att de är nåt fel på huset. De gjordes en besiktning innan köp. Och de kom fram där att tidigare ägare tagit prov från golvet i sovrummet, pga lukt, och de visade att de växte nåt mikrobiellt där. Men ingen aktiv påväxt. Besiktningsmannen rekomenderade att riva upp golv, byta isolering och på med nytt.. De gjorde vi i båda sovrummen och hallen för säkerhets skull. Källaren är också lite fuktig, kall oinredd betongkällare. Så de var ingen panik med de sa han.

    Under renoveringen märkte jag inte speciellt. Mådde bra. Efter i flytt åkte jag på en förkylning med påföljande bihåleinflamation, som jag gick med ett bra tag för jag hade inhen snuva eller så.. Bara tryck på ena sidan i bihålan. Gick tillslut till läkaren och dom var fulla med snor. Åt en pennicilikur.. Men symptomen försvann inte. Gjordes en röntgen på bihålor och de såg bra ut. Trots de har jag symptom. Ett obehag, lite svidande/tryckande, lite ont i ena sidan av näsan och bihålan. Ingen snuva. Fick kortksonspray som jag ska ta för ev svullna slemhinnor. Så jävla rädd att de beror på mögel! De e så konstiga symptom aldrig haft förr. Och varför bara ENA sidan? Och de är inte hela tiden... Och de känns både hemma och på jobbet och i affärer. Kan kännas bra hemma.. Så åker jag till en affär och så börjar jag få besvär. Eller till jobbet. Eller så börjar de när jag kommer hem. Fattar ingenting. Börjar bli strrssad att komma hem för är rädd att få symptom. Får ångest av symptomen.

  • Svar på tråden Ångest av husköp
  • Fri 23 Aug 2019 20:22
    #1

    Det låter för mig som om du överdriver lite. En som har mögel i huset/ eller på jobbet brukar må dåligt i den miljön, och bättre i annan miljö.

    En kompis son fick stora andningsbesvär i sin andra förälders hus, vilket blev så påtagligt att han inte kunde bo där.

    Ofta blir det ju liknande astmatiska besvär, dvs lufthunger, natthosta, rinnande ögon/näsa

  • Fri 23 Aug 2019 20:30
    #2
    Plupp73 skrev 2019-08-23 20:22:43 följande:

    Det låter för mig som om du överdriver lite. En som har mögel i huset/ eller på jobbet brukar må dåligt i den miljön, och bättre i annan miljö.

    En kompis son fick stora andningsbesvär i sin andra förälders hus, vilket blev så påtagligt att han inte kunde bo där.

    Ofta blir det ju liknande astmatiska besvär, dvs lufthunger, natthosta, rinnande ögon/näsa


    Överdriver min oro eller symptom? Min oro kanske jaa... Jaag är en orolig människa. Men vad ska de va? Slumpen att de börjar 1 månad efter att vi flyttat in? Jag är inte äns att lita på när de kommer till lukter. För jag tycker ju de luktar allt möjligt och att de sticker i näsan o munnen när jag andas. Men i gen annan verkar ty ka att de luktar. Luktar inte mögel... Utan andra saker.. Vet inte vad men muften känns inte mjuk och len ????
  • Fri 23 Aug 2019 20:33
    #3

    Det har inget med huset eller mögel att göra! Jag har liknande bekymmer med bihålorna som du, ena sidan, tryck och täppt och sen släpper det. Har haft det av och till i flera år. Jag har känsliga bihålor och får alltid problem när jag blir förkyld, kanske är det så för dig också. Men det beror inte på mögel, då hade du haft andra besvär som Plupp skriver.

  • Fri 23 Aug 2019 20:35
    #4

    Vare sig det är ett problem eller inte rekommenderar jag dig att få ventilationen besiktigad. Lite mögel i hus kan torka ut av sig själv om den inte får mer av fukt och stillastående luft.

    Framförallt så blir inneluften bättre och miljontedelarna antagna eller äkta sporer minskar drastiskt. Där ska vara minst en tilluft och frånluft per rum.

    Tilluft kan vara fönsterslitsar eller riktiga luftdon om centralvent finns. Frånluft kan vara takdon, under/över dörrar genom köks/badrumsfläktarna och ut.

    Badrumsfläktar/centralfläktar ska aldrig stanna helt, och kombinationen fläkt som bara går på ljuset och kallraskydd bör undvikas.

    Finns ingen påväxt på oinredd vind ska du inte ändra något med luften där. Har du normal energiförbrukning ska du inte heller ändra isoleringen på vinden. Man kan nämligen skapa nya problem med en äldre vind som ändras drastiskt.

  • Fri 23 Aug 2019 20:38
    #5
    Tecum skrev 2019-08-23 20:33:23 följande:

    Det har inget med huset eller mögel att göra! Jag har liknande bekymmer med bihålorna som du, ena sidan, tryck och täppt och sen släpper det. Har haft det av och till i flera år. Jag har känsliga bihålor och får alltid problem när jag blir förkyld, kanske är det så för dig också. Men det beror inte på mögel, då hade du haft andra besvär som Plupp skriver.


    Men jag upplever inte att jag är täppt. Bara om jag håller för den andra näsborren och bara andas genom den sjuka, då är de lite täppt, men inte av snor utan mer som om de va trångt.
  • Fri 23 Aug 2019 20:43
    #6
    10bPappsen skrev 2019-08-23 20:35:06 följande:

    Vare sig det är ett problem eller inte rekommenderar jag dig att få ventilationen besiktigad. Lite mögel i hus kan torka ut av sig själv om den inte får mer av fukt och stillastående luft.

    Framförallt så blir inneluften bättre och miljontedelarna antagna eller äkta sporer minskar drastiskt. Där ska vara minst en tilluft och frånluft per rum.

    Tilluft kan vara fönsterslitsar eller riktiga luftdon om centralvent finns. Frånluft kan vara takdon, under/över dörrar genom köks/badrumsfläktarna och ut.

    Badrumsfläktar/centralfläktar ska aldrig stanna helt, och kombinationen fläkt som bara går på ljuset och kallraskydd bör undvikas.

    Finns ingen påväxt på oinredd vind ska du inte ändra något med luften där. Har du normal energiförbrukning ska du inte heller ändra isoleringen på vinden. Man kan nämligen skapa nya problem med en äldre vind som ändras drastiskt.


    Jaa, vi har självdrag. Men har lagt in tilluft i vardagsrum, och båda sovrummen. Frånluft har vi köksfläkten och en fukt och rörelsestyrd paxfläkt i badrum. Men jaa.. Jag har bokat in en kontroll av ventilationen för känns som jag vill väl dra dygnet runt. Känns bättre i välventiletade utrymmen som ex ute, eller i bilen eller andra ställen där luftbytet är bra.

    Oj nej... Vi har en kall vind som är orörd, men mittemot den fanns ett sommarum som vi tilläggsisolerat till ett sovrum året runt, hoppas de inte förstört nåt.

    Men finns ju hus utan ventilation som folk mår bra i. Ex mina svärisar... Finns ingen ventilation där.. I gen.. Och där är superfrisk luft. Svårt detta.
  • Fri 23 Aug 2019 21:32
    #7
    Fiialii81 skrev 2019-08-23 20:38:31 följande:
    Men jag upplever inte att jag är täppt. Bara om jag håller för den andra näsborren och bara andas genom den sjuka, då är de lite täppt, men inte av snor utan mer som om de va trångt.
    Så är det för mig också, det känns som att det var trångt. Inget snor.
  • Sat 24 Aug 2019 09:07
    #8

    Det kan vara mögel. Gör ett test, det finns på t.ex anozona. Även borrelia eller twar kan ge kroniska besvär från luftvägar. Har du haft någon fästing nyligen?

  • Ful Anka
    Sat 24 Aug 2019 09:14
    #9
    Fiialii81 skrev 2019-08-23 20:38:31 följande:
    Men jag upplever inte att jag är täppt. Bara om jag håller för den andra näsborren och bara andas genom den sjuka, då är de lite täppt, men inte av snor utan mer som om de va trångt.
    Jag har också haft problem med bihålorna och det visade sig komma från tänderna. Inte alls ovanligt enligt tandläkaren. Drog ut tanden och har inte varit sjuk sen dess. Det är väl en 2-3 år sen nu, mår som en prins.
    This is my life and I don't care
  • Sat 24 Aug 2019 16:28
    #10
    Ful Anka skrev 2019-08-24 09:14:35 följande:

    Jag har också haft problem med bihålorna och det visade sig komma från tänderna. Inte alls ovanligt enligt tandläkaren. Drog ut tanden och har inte varit sjuk sen dess. Det är väl en 2-3 år sen nu, mår som en prins.


    Men.... Hade du inte ont i tänderna då? Alltså, berätta mer.
  • Sat 24 Aug 2019 16:30
    #11
    Avenia skrev 2019-08-24 09:07:25 följande:

    Det kan vara mögel. Gör ett test, det finns på t.ex anozona. Även borrelia eller twar kan ge kroniska besvär från luftvägar. Har du haft någon fästing nyligen?


    Jag vet att de kan vara. Därför är jag livrädd. Vet att de finns dammtest. Dyra... Och rädd för resultatet också. Har inga pengar kvar till nån mögelsanering efter att redan ha renoverat för 400 000...

    Har i te haft nån fästing.
  • Sat 24 Aug 2019 17:39
    #12

    Jag hoppas att ni anlitade en egen besiktningsman och inte bar nöjde er med besiktningen som görs av den besiktningsman som anlitades av säljaren eller genom mäklaren.

    Bara att bita i det sura äpplet och gör en besiktning av huset igen. Förhoppningsvis är huset ok och då kan du släppa din oro.

  • Sat 24 Aug 2019 17:54
    #13

    Då ni renoverat huset så kan det faktiskt vara så att du reagerar på de nya byggmaterialen och inte mögel. Nya byggmaterial som trä, spackel, färger etc kan långa tider ge ifrån sig lättflyktiga gaser, så kallade VOC (volatile organic compounds). Många tycker att dessa kan lukta gott, typ som ?doften av nytt?. Men det finns också många sådana gaser som inte har dofter. T.ex. nutidens vattenlösliga färger luktar efter målning mindre än oljelösliga färger, men kan avge dessa VOCer under betydligt längre tid, men de luktar inte.

    Om ni gjort mögeltester i huset utan att hitta nåt aktivt, samt (ändå) rivit bort både golv och isolering, så skulle jag mer tippa på att dina problem, om de verkligen orsakas av huset och inte annat, beror på VOCer och inte mögel.

    Byggmaterialen kommer efter en tid att sluta avge dessa faser och då borde det ju lugna i sig för dig, om det är det som är orsaken till dina problem. Hur som haver så kan man göra VOC-tester också.

  • Sun 25 Aug 2019 23:01
    #14
    Ful Anka skrev 2019-08-24 09:14:35 följande:
    Jag har också haft problem med bihålorna och det visade sig komma från tänderna. Inte alls ovanligt enligt tandläkaren. Drog ut tanden och har inte varit sjuk sen dess. Det är väl en 2-3 år sen nu, mår som en prins.
    Bra synpunkt! Jag blev bättre sedan jag började använda bettskena när jag sover. Om man gnisslar tänder i sömnen eller biter hårt kan det skapa smärtsymptom i tänder, käkar, bihålor och huvud.
Svar på tråden Ångest av husköp