• Tiffany

    Vill bli gravid, tsh värde

    Finns det nån sjuksyrra, barnmorska el läkare här tro?

    Har ett tsh värde på 3.5 och t4 fritt på 15. Är det en risk att försöka bli med barn ? Försöker bli gravid och har läst massor om att ens tsh värde dp helst ska ligga under 2? Läkarna vill ju inte gö nåt då man kan ha upp till 4 i värde MEN om ja försöker bli gravid d0 o blir de. Är tiden tills kag kommer till barnmorskan skadlig för fostret? Blir inte klok på detta :( fick ett missfsll förra året sen dess är de svårr o bli gravid ..

    (Vill oxå tillägga att för nåra år sen låg ja på 0.4 ca i tsh värde, är de normalt att det kan stiga så mkt på nåra år?)

    Vad hade ni för tsh värde ni som t ex haft hypotyreos när ni blev gravida o upptäcktes det på mvc?

  • Svar på tråden Vill bli gravid, tsh värde
  • Enys

    Jag hade TSH 4,8 när jag blev gravid, ringde min läkare på VC så fort jag plussade och fick då en ny dos levaxin rekommenderad. Är nu i v25 och TSH är nere på 1,1 och läkaren fortsätter att öka dosen sakta och jag tar prover var 8e vecka.

    Vet man att man har problem/ redan äter levaxin så tror jag att det är bra att ringa VC när man plussat och inte vänta till inskrivning på MVC.

    Kan säkert vara bra att diskutera med sin läkare när man försöker bli gravid om det är läge att öka doseringen då det ska vara svårare att bli gravid om TSH är för högt.

    Lycka till!

  • Tiffany

    Tack för svar. Saken ärju den att jag har ingen diagnos o förut när ja hade samma värde sa läkaren att det var normalt liksom för vet att referens är upp till 4 men nu när jag vill bli gravid liksom :(

Svar på tråden Vill bli gravid, tsh värde