• Anonym (.)
    Sat 24 Aug 2019 09:04
    572 visningar
    12 svar
    12
    572

    Om man verkligen säger att man faktiskt har förändrats - Hur stor chans är det att man får ett jobb som begär polisregistret?

    Jag har förståelse att Försvarsmakten är hårda men övriga arbeten som begär polisregister.
    Det kanske beror på brottets karaktär men låt oss har fokus på det övriga. Varför skall man inte kunna få en chans till. Varför kan inte polisen/samhället ändra sig så att registret enbart är anpassad för det arbetet man söker på. T.ex om man sysslat med sexuellt våld eller våld överhuvudtaget mot minderåriga/barn och söker jobb som fritidsledare/förskolelärare, ja, då skall polisen definitivt visa att man begått brott mot barn tidigare.
    Men söker man jobb någon annanstans, hur viktigt är det egentligen med polisregistret. Man har tagit sitt straff och visat att man har förändrats. Hur stor chans är det att man sitter där och säger att man inte är en sådan typ längre medan de öppnar och läser i polisregister.
    Borde man ändra på systemet så fler jobbar istället för gå på bidrag eller blir försörjda på något annat vis?
    De som begår brott så är det inte helt säkert att det är sådana människor som gör det systematisk. Det kanske till och med var en gång grej?
    Jag har hört att politiker har diskuterat om detta och många verkar vara överens om att det skall ändrats med polisregistret. Men det var flera år sedan jag hörde det. När kommer förändringen?

    Vilket parti snackar mest om detta?

  • Svar på tråden Om man verkligen säger att man faktiskt har förändrats - Hur stor chans är det att man får ett jobb som begär polisregistret?
  • Anonym (Gubbe­n 56)
    Sat 24 Aug 2019 09:08
    #1

    Ett urdrag ur straffregistret är en del av en ansökan. Företag som gör det vill att man inte finns med där och det är bara att rätta sig efter det. Det visar på vilken karaktär de kan förvänta sig att man har. Det är ju dom som anställer och inte du.

  • Sat 24 Aug 2019 09:11
    #2

    Det är väl inte så många jobb som man behöver visa upp ett papper med utdrag från belastningsregistret


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Sat 24 Aug 2019 09:11
    #3
    Anonym (Gubben 56) skrev 2019-08-24 09:08:54 följande:

    Ett urdrag ur straffregistret är en del av en ansökan. Företag som gör det vill att man inte finns med där och det är bara att rätta sig efter det. Det visar på vilken karaktär de kan förvänta sig att man har. Det är ju dom som anställer och inte du.


    Det var det som var min poäng och fråga. Straffregistret kanske inte alls visar vilken karaktär man har.  Det är någonting man har gjort, tagit sitt straff och kanske förändrats. Det kanske bara var en en gångs grej?
  • Sat 24 Aug 2019 09:12
    #4

    Du får vänta med ansökan i 5 eller 10 år beroende på brottet/straffet, tills registret är "rent" igen.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Sat 24 Aug 2019 09:12
    #5
    Frontline skrev 2019-08-24 09:11:09 följande:

    Det är väl inte så många jobb som man behöver visa upp ett papper med utdrag från belastningsregistret


    Jag tror det är väldigt många.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Sat 24 Aug 2019 09:13
    #6
    smulpaj01 skrev 2019-08-24 09:12:06 följande:

    Du får vänta med ansökan i 5 eller 10 år beroende på brottet/straffet, tills registret är "rent" igen.


    Det var inte det som var poängen med tråden. Utan om folk som faktiskt vill jobba och tagit sitt straff. Att vänta fem eller tio är är lång tid. De åren hade man kunnat göra någonting för samhället. Alla vinner.
  • Anonym (Äpple­)
    Sat 24 Aug 2019 09:18
    #7

    Inget parti pratar om detta, vad jag hört i alla fall.

    Du har en viss poäng i ditt resonemang, att det bara skulle visa brott som har med den aktuella tjänsten att göra såsom du beskrev, övergrepp mot barn, ja då är anställning på förskola uteslutet.

    Men jag håller nog ändå inte med om att det skulle vara så. Alla de som begår brott har ju just det gemensamt att de har beslutat sig för att strunta i lagen för att genomföra något de ville. Att handla egoistiskt utan respekt eller hänsyn till samhället, lagen och det eventuella brottsoffret är ju en personlig egenskap som inte är så attraktiv för arbetsgivare.

    Att man avtjänat sitt straff innebär inte att man visat att man förändrats som du skrev.

    Däremot tror jag på en andra chans och att man inte ska diskas för all evighet på arbetsmarknaden och att man faktiskt ska titta närmare på vad det faktiskt är för brott man begått. Men man kan ju aldrig tvinga arbetsgivare att chansa och anställa dig.

    Jag är för övrigt själv dömd för brott men hade inga som helst problem med att få anställning. Man behöver ju inte välja just de yrken där de begär utdrag och man behöver vara "ren" för att få jobb.

  • Anonym (Gubbe­n 56)
    Sat 24 Aug 2019 09:22
    #8
    Anonym (.) skrev 2019-08-24 09:11:57 följande:
    Det var det som var min poäng och fråga. Straffregistret kanske inte alls visar vilken karaktär man har.  Det är någonting man har gjort, tagit sitt straff och kanske förändrats. Det kanske bara var en en gångs grej?
    Nu är ju så det är och det får vi leva med. Ibland är inte världen svart eller vit, vilket verkar vara ditt problem.
  • Sat 24 Aug 2019 09:23
    #9
    Frontline skrev 2019-08-24 09:11:09 följande:

    Det är väl inte så många jobb som man behöver visa upp ett papper med utdrag från belastningsregistret


    Nästan alla jobb jag har sökt har gjort det. Väldigt vanligt oavsett vilket typ av jobb man söker.
  • Prakti­sk58
    Sat 24 Aug 2019 09:40
    #10

    Så du tror att du har tagit ditt straff. Bara fatta att rätten till vissa jobb eller åka till USA är en del av straffet.

    Du säger att du har förändrats. Hur ska jobbet veta det. Och vad säger att du inte kan förändras tillbaka. Jag skulle inte vilja ha dig som hantverkare in I mitt hus. Eller städare på mitt jobb. Eller reparatör av min bil. Eller på mina barns skola. Eller på ICA.

  • Sat 24 Aug 2019 09:44
    #11
    smulpaj01 skrev 2019-08-24 09:23:23 följande:

    Nästan alla jobb jag har sökt har gjort det. Väldigt vanligt oavsett vilket typ av jobb man söker.


    Oj jag har bara gjort det en gång, tror det var extrajobb som PA. Varken kvalificerade eller okvalificerade jobb har krävt det annars.
  • Anonym (Hmmm.­...)
    Sat 24 Aug 2019 10:38
    #12

    Om du t.e.x söker jobb på en bank så är det viktigt för dem att veta att du inte begått ekonomiska brott självklart. Om du söker jobb inom t.e.x hemtjänst så är det viktigt att veta att du inte snattat/stulit eller begått bedrägerier eller misshandlat någon. Det är ju ganska självklart egentligen. Även om du vet att du har förändrat dig så vet ju inte den som anställer det. Inte heller som väktare/polis funkar det om man har en misshandelsdom t.e.x.

Svar på tråden Om man verkligen säger att man faktiskt har förändrats - Hur stor chans är det att man får ett jobb som begär polisregistret?