• Anonym (?)
    Sat 24 Aug 2019 13:01
    6390 visningar
    13 svar
    13
    6390

    Farligt att färga ögonbrynen med vanlig hårfärg?

    Är det farligt att färga ögonbrynen med vanlig hårfärg, kan man bli blind?

    På förpackningen står det att hårfärgen inte får användas för färgning av ögonbryn m.m. Men vad kan hända om man gör det liksom?

    Vanlig ögonbrynsfärg fäster inte på mina ögonbryn.

  • Svar på tråden Farligt att färga ögonbrynen med vanlig hårfärg?
  • Sat 24 Aug 2019 13:03
    #1

    Se till att det inte kommer i ögonen bara. Min erfarenhet är att hårfärg inte tar ordentligt i ögonbrynen men testa du.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sat 24 Aug 2019 13:05
    #2
    Limajo skrev 2019-08-24 13:03:16 följande:

    Se till att det inte kommer i ögonen bara. Min erfarenhet är att hårfärg inte tar ordentligt i ögonbrynen men testa du.


    Jag ska tatuera ögonbrynen på salong nästa månad också. Kan det bli farligt om man tatuerar på färgade ögonbryn eller att tatueringen inte fäster ordentligt?
  • Anonym (Make up)
    Sat 24 Aug 2019 13:11
    #3

    Det brukar inte vara någon fara att färga ögonbryna, varningen beror bara på att du har känsligare hud i ansiktet än på huvudet och riskerar att få färg i ögonen.(inte bra)

    Och att tatuera efter färgning går jätte bra!

    Hur stora är brynen? Har du möjligtvis bild?

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sat 24 Aug 2019 13:19
    #4
    Anonym (Make up) skrev 2019-08-24 13:11:37 följande:

    Det brukar inte vara någon fara att färga ögonbryna, varningen beror bara på att du har känsligare hud i ansiktet än på huvudet och riskerar att få färg i ögonen.(inte bra)

    Och att tatuera efter färgning går jätte bra!

    Hur stora är brynen? Har du möjligtvis bild?


    Har ingen bild men mina bryn är ganska glesa. Tänkte göra microblading så det ser ut som att jag har fler hårstrån.
  • neverp­reggo
    Sat 24 Aug 2019 16:08
    #5

    Varför utsätta huden/brynen för onödig risk om du ändå ska tatuera snart?

  • Anonym (Terap­eut)
    Sat 24 Aug 2019 16:34
    #6

    Låt personen som ska göra behandlingen på dig ha ett så naturligt utgångsläge som möjligt. Målsättningen är ju att du ska slippa färga och måla så det bästa är om färger och utseende bestäms utifrån dina egna naturliga bryn. Låt dem vila till behandlingen.

  • Sat 24 Aug 2019 17:09
    #7

    Jag har gjort det. Applicerat med tops. Går bra!

  • Anonym (Emma)
    Sat 24 Aug 2019 17:28
    #8

    Jag testade nyligen att färga brynen med min hårfärg. Gick super. Nåt att tänka på är ju att färga så som du målar då lite färg kommer att sätta sig på huden ett tag.

    En gång köpte jag ett speciellt kit för just ögonbrynen det gick inte bra då jag blev röd och lite svullen.

  • Anonym (punke­n lever)
    Sat 24 Aug 2019 19:45
    #9

    Enligt mig ska man också skita i instruktionerna i paketet och tvätta håret skitnoga innan färgning, för det går betydligt djupare i håret då - och såklart även djupare i huden, så det gäller att skrubba färgad hud noga med schampo och duschborste efteråt, sen släpper resten på nån dag.

    Runt ögonbryn (ja även runt hårgräns om man är kortklippt) kan man smörja med vaselin innan färgning, för det fäster inte på det.

  • Anonym (A)
    Sun 25 Aug 2019 14:49
    #10
    Anonym (Make up) skrev 2019-08-24 13:11:37 följande:
    Det brukar inte vara någon fara att färga ögonbryna, varningen beror bara på att du har känsligare hud i ansiktet än på huvudet och riskerar att få färg i ögonen.(inte bra)
    Och att tatuera efter färgning går jätte bra!
    Hur stora är brynen? Har du möjligtvis bild?
    +1
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 25 Aug 2019 16:26
    #11
    neverpreggo skrev 2019-08-24 16:08:15 följande:

    Varför utsätta huden/brynen för onödig risk om du ändå ska tatuera snart?


    För att tatueraren väljer färg utifrån den naturliga färgen och jag vill ha en mycket mörkare färg. Är rädd att hon tatuerar ljusare annars.
  • neverp­reggo
    Sun 25 Aug 2019 19:52
    #12
    Anonym (?) skrev 2019-08-25 16:26:09 följande:
    För att tatueraren väljer färg utifrån den naturliga färgen och jag vill ha en mycket mörkare färg. Är rädd att hon tatuerar ljusare annars.
    Men ni kommunicerar ju?
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 25 Aug 2019 20:00
    #13
    neverpreggo skrev 2019-08-25 19:52:50 följande:

    Men ni kommunicerar ju?


    Jag vet folk som varit och tatuerat ögonbrynen och sagt att de ville ha en viss färg men att tatueraren struntat i önskemålet och istället gjort som hon tycker blir bäst, oftast vill de tatuera i en färg så nära ens naturliga färg som möjligt.

    Och jag har ingen lust att stöta på en sån tatuerare då jag betalar dyra pengar för detta.
Svar på tråden Farligt att färga ögonbrynen med vanlig hårfärg?