• Anonym (undrar)

    Operation gråstarr

    Är det någon som opererat gråstarr?Jag ska ev operera mig men  funderar mycket om det är värt.Jag är i 60årsåldern.Kan någon berätta lite om vad jag kan vänta mig?Åven ni som känner någon som opererat får också gärna skriva.Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Operation gråstarr
  • Anonym (Opererad.)

    Jag fick gråstarr på båda ögonen för några år sedan. Det skedde en gradvis försämring under ett år. I slutet kunde jag inte köra bil.

    Själva operationen var en enkel procedur. Ett öga i taget med några veckors mellanrum. Först får man droppar som förstorar pupillen (vätskan kan svida till lite grann). Efter en stund när dropparna har fått verka så är det dags för operation. Du får ligga ned i en stol, ögat som inte ska opereras täcks över med papper. Jag har för mig att man får bedövningsdroppar. och en slags hållare i ögat som håller upp ögonlocket. (Inget som gör ont). Du ser väldigt suddigt i det ögat som ska opereras. Du märker att läkaren "rör" i ögat men inget som gör ont. Läkaren kommer att be dig att fokusera på lampan när det byts lins. Du ser lampskenet suddigt. Operationen tar ca 15-30 min max. Efteråt är du ljuskänslig i några timmar (ej köra bil), jag hade med mig solglasögon (sol/lampsken lite obehagligt efteråt). Och får receptbelagda ögondroppar som man ska ta i ett par veckor. Effekten av operationen är omedelbar. Jag kunde se klart, alla färger blev vackra och klara, detaljer med starka. Fantastiskt!
    Du får välja innan operationen och om du har förutsättningar för det (ekonomiskt/medicinskt) att välja vilken sorts lins som ska sättas in.

    Jag är glad över att vi har den möjligheten att få gråstarrsoperation. Jag hade blivit synskadad och inte klarat mig själv till slut.

  • Anonym (Grå)

    Man blir inte sjukskriven men man bör var hemma i nån dag efter operationen

  • Anonym (Opererad.)
    Anonym (undrar) skrev 2019-08-25 14:55:16 följande:

    Blev du sjukskriven?


    Det beror på vilket typ av arbete du har. Jag blev sjukskriven i ca 2-3 veckor pga att jag riskerade att få smuts/damm/sand i ögonen. 
  • Anonym (undrar)

    Jag jobbar med människor i omsorg och är rädd för bakterier och slagså jag hoppas att jag blir sjukskriven.En vecka utan intyg annars.

  • Anonym (Besviken)

    Jag var livrädd och vågade inte göra den vanliga operationen så jag krävde nedsövning,
    Jag upplevde också att det blev jättebra de första dagarna med klar syn och djup och färger som jag aldrig upplevt innan men tyvärr försvann det efter några dagar och allt blev gradvis sämre.
    Jag ser ju naturligtvis bättre än innan operationen för det blev väldigt grumligt på slutet och jag kunde knappt utföra mitt jobb men nu ser jag sämre än innan jag fick problem med gråstarr och måste fortsätta med glasögon resten av mitt liv så jag är besviken på själva operationen men alla som har kunnat göra den på vanligt sätt verkar nöjda.

  • Anonym (Opererad.)
    Anonym (Besviken) skrev 2019-08-25 16:00:23 följande:

    Jag var livrädd och vågade inte göra den vanliga operationen så jag krävde nedsövning,
    Jag upplevde också att det blev jättebra de första dagarna med klar syn och djup och färger som jag aldrig upplevt innan men tyvärr försvann det efter några dagar och allt blev gradvis sämre.
    Jag ser ju naturligtvis bättre än innan operationen för det blev väldigt grumligt på slutet och jag kunde knappt utföra mitt jobb men nu ser jag sämre än innan jag fick problem med gråstarr och måste fortsätta med glasögon resten av mitt liv så jag är besviken på själva operationen men alla som har kunnat göra den på vanligt sätt verkar nöjda.


    Har du kollat om du fick efterstarr? Jag fick det på ett öga och det var snabbt fixat med laser. Men min efterstarr kom i och för sig efter ett par år. Blev gradvis sämre och suddigare syn. Men efter lasern ok syn igen,
  • Anonym (50+)

    Jag har opererat båda ögonen och betalade extra för att få multifokala linser. Nu är jag helt glasögonfri, dvs jag ser skarpt från ca 35 cm till "oändligt".
    De multifokala linserna ger vissa bieffekter som man mest märker i början, men det är aldrig något problem att se det man vill.
    Nu har det gått ett år och hjärnan har lärt sig att filtrera bort bieffekterna, så allt är perfekt! Ca 90% blir helt glasögonfria med multifokala linser.

    Enligt läkaren som gjorde operationen är det ca 1% som inte tål bieffekterna, och då kräver att de multifokala linserna byts ut mot vanliga linser. Tyvärr är det mycket mer komplicerat att ta ut en konstgjord lins än att sätta in den, så det är en besvärlig operation.

    Det finns kontaklinser som är multifokala, så det kan vara en bra idé att testa sådana innan man operera in den sortens lins. Man måste förstås göra det innan synen blivit helt kass pga grå starr.

    Har man grå starr bara på ena ögat har man ett svårare val. Det rekomenderas inte att ha en multifokal lins i bara det ena ögat, men det finns tyligen några personer som har det så. Vill man bli glasögonfri med multifokala linser bör man alltså operera även ögat som inte har grå starr.

    Det är mycket bättre att göra operationen vaken än nedsövd. Dels hjälper man till under operationen genom att rikta ögonen åt det håll läkaren önskar.
    Dessutom finns det alltid en risk för komplikationer vid nedsövning, så det krävs extra övervakning etc.

    Operationen är helt smärtfri, man känner absolut ingenting. Det värsta är att man i början av operationen måste titta rakt in i en stark lampa. Man vänjer sig, och det första som görs under operationen är att ta bort den gamla linsen. Dä blir allt suddigt och den starka lampan är inget problem längre.

Svar på tråden Operation gråstarr