• elhenia

    Jävla a-kassan..

    Såhär är det. Jag blev arbetslös 17/6, då mitt vikariat tog slut. Skrev in mig på arbetsförmedlingen och ansökte om a-kassa. Jag har sökt massor av jobb och har nu fått ett vikariat fram till sommaren (har även fått två andra jobberbjudande).

    Jag har varit en vecka på detta jobb, men nu vet jag inte hur jag ska göra.. Jag har fortfarande inte fått besked om/när jag får a-kassa. Jag har pratat med a-kassan, men dom säger att det kan dröja 3-4 veckor till innan besked.

    Hur fan gör jag nu?

    Räkningar att betala. Mat på bordet till sonen. Bensin till bilen så jag kan skjutsa sonen till skolan och ta mig till jobbet.

    Hur fan tänker dom?

    Jag kan ju inte låna pengar heller, eftersom jag inte ens vet om jag har rätt till ersättning, och lån på banken funkar ju inte eftersom jag inte har en fast anställning.

    Kan inte sälja nåt, eftersom jag inte har något av värde, förutom bilen, men den behövs för skola/jobb.

    Vad gör jag nu? Panik!

  • Svar på tråden Jävla a-kassan..
  • Anonym (Zäta)

    Du ringer försörjningsstöd.  Du kan få ekonomiskt bistånd som du sedan betalar tillbaka om din a-kassa betalar ut för de månader du varit utan pengar.

  • elhenia
    Anonym (Zäta) skrev 2019-08-24 14:55:48 följande:

    Du ringer försörjningsstöd.  Du kan få ekonomiskt bistånd som du sedan betalar tillbaka om din a-kassa betalar ut för de månader du varit utan pengar.


    Är det inte typ handläggningstid på det också?
  • Anonym (Zäta)
    elhenia skrev 2019-08-24 15:21:28 följande:
    Är det inte typ handläggningstid på det också?
    Beror på, det kan gå snabbt också. Ring redan på måndag. Är det superakut kan de säkert hjälpa till med mat och bensinpengar tills de kan handlägga ditt ärende också.
    Jag kan inte lova att de kommer vara hjälpsamma, jag har träffat på de som slår knut på sig själva för att hjälpa och de som inte gör det alls. Men förhoppningsvis får du snabb hjälp.
  • Anonym (***))

    Hur kan du vara osäker på om du blir beviljad a-kassa, du vet väl om du uppfyllt kraven?

    Och varför har du ingen buffert? Det första du ska göra när du får din lön att starta ett buffertsparande. Det är allmänt känt att a-kassan tar tid att få.

  • elhenia
    Anonym (***)) skrev 2019-08-24 16:03:57 följande:

    Hur kan du vara osäker på om du blir beviljad a-kassa, du vet väl om du uppfyllt kraven?

    Och varför har du ingen buffert? Det första du ska göra när du får din lön att starta ett buffertsparande. Det är allmänt känt att a-kassan tar tid att få.


    Eftersom jag sagt upp mig själv från ett arbete pga hälsoskäl. Dom kan godkänna det eller neka mig ersättning, därav vet jag inte.

    Bufferten gick åt till advokatkostnader i vårdnadstvisten.
  • elhenia
    Anonym (Zäta) skrev 2019-08-24 15:30:39 följande:

    Beror på, det kan gå snabbt också. Ring redan på måndag. Är det superakut kan de säkert hjälpa till med mat och bensinpengar tills de kan handlägga ditt ärende också.

    Jag kan inte lova att de kommer vara hjälpsamma, jag har träffat på de som slår knut på sig själva för att hjälpa och de som inte gör det alls. Men förhoppningsvis får du snabb hjälp.


    Tack, ska ringa på måndag.
  • Anonym (...)

    Har du sagt upp dig själv har du karens på 40 +7 dagar. Förstår inte om du nu fått ett vikariat borde du ju få lön. Dock om en månad.

  • elhenia
    Anonym (...) skrev 2019-08-25 20:52:19 följande:

    Har du sagt upp dig själv har du karens på 40 +7 dagar. Förstår inte om du nu fått ett vikariat borde du ju få lön. Dock om en månad.


    Ja, men dom kan frångå det, om jag har en giltig anledning till att jag sagt upp mig.

    Ja, jag får lön nästa månad, men bara för 31 h. Men jag har liksom räkningar denna månad att betala..
  • Anonym (***))
    elhenia skrev 2019-08-24 23:42:19 följande:
    Eftersom jag sagt upp mig själv från ett arbete pga hälsoskäl. Dom kan godkänna det eller neka mig ersättning, därav vet jag inte.

    Bufferten gick åt till advokatkostnader i vårdnadstvisten.
    Då är det ju karens, så det lär dröja innan du får några pengar.
  • Anonym (***))
    elhenia skrev 2019-08-25 21:30:18 följande:
    Ja, men dom kan frångå det, om jag har en giltig anledning till att jag sagt upp mig.

    Ja, jag får lön nästa månad, men bara för 31 h. Men jag har liksom räkningar denna månad att betala..
    Hur tänkte du när du sade upp dig, vilken var din plan för din ekonomi?
  • Anonym (Hind)
    elhenia skrev 2019-08-24 23:42:19 följande:

    Eftersom jag sagt upp mig själv från ett arbete pga hälsoskäl. Dom kan godkänna det eller neka mig ersättning, därav vet jag inte.

    Bufferten gick åt till advokatkostnader i vårdnadstvisten.


    Om du blev akut sjuk borde du sjukskrivet dig. Om jobbet var mer långsiktigt skadligt för hälsan borde du letat nytt jobb och sedan sagt upp dig.

    De kan ju neka ersättning, så du måste agera utifrån det. Försörjningsstöd om det går, annars låna privat av föräldrar o dyl.
  • elhenia
    Anonym (***)) skrev 2019-08-25 22:45:07 följande:

    Då är det ju karens, så det lär dröja innan du får några pengar.


    Ja om dom inte godkänner skälet till att jag sa upp mig.
  • elhenia
    Anonym (***)) skrev 2019-08-25 22:46:43 följande:

    Hur tänkte du när du sade upp dig, vilken var din plan för din ekonomi?


    Lång historia, men jag sa upp mig pga hälsoskäl, när jag hittade ett vikariat. Jag hade varit sjukskriven ett år, men försäkringskassan ville inte godkänna längre sjukskrivning.

    Tanken var att jag skulle ha detta vikariatet i ett år, men då det blev "arbetsbrist" så tog det slut efter 1,5 månad. Jag sökte såklart jobb under tiden, men utan framgång just då.
  • elhenia
    Anonym (Hind) skrev 2019-08-25 23:02:08 följande:

    Om du blev akut sjuk borde du sjukskrivet dig. Om jobbet var mer långsiktigt skadligt för hälsan borde du letat nytt jobb och sedan sagt upp dig.

    De kan ju neka ersättning, så du måste agera utifrån det. Försörjningsstöd om det går, annars låna privat av föräldrar o dyl.


    Som jag skrev till *** ovanför..
  • Anonym (...)
    elhenia skrev 2019-08-25 21:30:18 följande:

    Ja, men dom kan frångå det, om jag har en giltig anledning till att jag sagt upp mig.

    Ja, jag får lön nästa månad, men bara för 31 h. Men jag har liksom räkningar denna månad att betala..


    Sagt upp mig själv från jobb som assistent till ett barn som slog, bet,kastade möbler mm. Var blå dagligen. Ansågs inte som gilltigt skäl för egen uppsägning. Tyvärr kommer inte akassan godkänna något. Har du saker att sälja.
  • Anonym (K)

    Försäkringskassan är inte bättre. Fick vänta 5 månader innan jag fick sgi fastställd och föräldrapenningen kom. En jag känner fick vänta 4 månader på samma sak. Har pga det nu nästan tömt sparkontot pga räkningar som ju måste betalas. Hade behövt de pengarna till mycket bättre saker om vi säger så. Jävla inkompetenta as är det som jobbar på dessa myndigheter. De klarar inte av att göra sitt jobb och inte ens en ursäkt av handläggaren har jag fått. Tänk om vi i månad efter månad hade gett fan i att betala in något vi var skyldiga dem, ja då hade det hamnat hos kronofogden rätt snabbt. Men de behöver minsann inte ersätta oss för ekonomiska förluster eller ens be om ursäkt!!

  • Anonym (23)

    Jag har gjort likadant som du (sagt upp mig av hälsoskäl) och får en månads löneglapp. Det är just för såna här lägen en buffert på 3-4 månaders utgifter för mat och boende är så viktigt.

    Fick/Får du ingen slutlön? Då brukar man ju få en lite större utbetalning strax efter man slutat. (Jag får ut närmare 45 000 kr utöver min sista lön så det hade jag klarat allt grundläggande på under 3 månader).

    Så länge. Var proaktiv, ring de företag där du har fakturor och se om någon av dem kan låta dig skjuta upp eller delbetala. Blir ju tufft ekonomiskt någon månad med extra utgifter sen men då får du snåla som bara den. Sälj saker (plocka svamp är lukrativt just nu), erbjud hundrastning, skjutsa folk mot ersättning, panta, kolla give awaysidor på fb, giving people, kyrkan, bli kreativ med skafferiet/frysen, kontakta soc och kolla med dem om åtminstone mat, låna av föräldrar/syskon/vänner/barnets far.

    Vad är bilen värd? Kan du byta in den och få en liten billig bil och pengar emellan?

  • elhenia
    Anonym (...) skrev 2019-08-26 06:58:12 följande:

    Sagt upp mig själv från jobb som assistent till ett barn som slog, bet,kastade möbler mm. Var blå dagligen. Ansågs inte som gilltigt skäl för egen uppsägning. Tyvärr kommer inte akassan godkänna något. Har du saker att sälja.


    Fast, det är väl sånt man får räkna med som personlig assistent?

    Detta är ju pga arbetsgivaren, så jag har inte förlorat hoppet än.

    Har inga saker att sälja.
Svar på tråden Jävla a-kassan..