• Ssandra

    Vi som försöker bli gravida med Bf 2020

    Jag och min sambo har bestämt att vi vill ha barn :) så jag slutade med p-piller 26e juni i år, jag har sen dess fått mens 2 ggr, en av dem håller på nu..

    Så tänkte om några vill följas åt på våran resa att försöka bli gravida? :D så kan vi diskutera sånt vi funderar på och peppa varandra och ge tips och sånt? :)

    När slutade ni använda preventivmedel och hur preppar ni kroppen inför en graviditet, själv har jag tagit folsyra i ca 1 månad :)

  • Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med Bf 2020
  • helaminvärld
    Anonym (Snole) skrev 2019-08-27 17:43:47 följande:

    Hej alla! 

    Jag hoppar in här. Tog ut min spiral (Jaydess) 2/8 och fick någon form av mens dagen efter som höll i sig i 3-4 dgr. Mitt problem är att jag har använt hormonpreventivmedel så länge att jag har noll koll på min cykel. Har räknat på genomsnittlig cykel på 29 dagar och hade sex under dagarna innan och på självaste dagen som jag isf skulle haft ÄL. De här veckorna har gått sååå långsamt och jag har redan gjort 3 early detection-test, trots att jag vet att det är omöjligt med utslag även om det hade vart en mycket tidig graviditet. Varför blir man såhär konstig och otålig? Trodde inte det om mig själv, haha. Jag har precis fyllt 30 och har gjort 2 tidiga aborter tidigare i livet, iaf ett tecken på att "systemet" iaf har funkat förr.

    Någon som är i samma sits och som inte har koll på sin cykel? Generella tips på hur man kan chilla lite och inte bli helt besatt av detta, haha..? Så orolig att jag, som så många andra, ska ha svårt att bli gravid. Vill inte att detta ska ta upp hela min tankeverksamhet - men det är svårt att undvika. :)


    Jag är i ganska liknande sits som dig nu också! Haft hormonpreventivmedel i över 10år så ingen susning om hur lång eller regelbunden min normala cykel är, men har också som dig räknat med ca. 29dagars cykel. Jag slutade med p-ring i början på Juli, alltså blir detta försök nummer 2. Testade att ta ett äl-test ikväll bara för att se om det skulle ge utslag eftersom jag är på cd14, och visst hade jag stegring, men inte positivt ännu, så det borde ske de kommande dagarna. :)
  • Anonym (Snole)
    helaminvärld skrev 2019-08-27 20:13:31 följande:
    Jag är i ganska liknande sits som dig nu också! Haft hormonpreventivmedel i över 10år så ingen susning om hur lång eller regelbunden min normala cykel är, men har också som dig räknat med ca. 29dagars cykel. Jag slutade med p-ring i början på Juli, alltså blir detta försök nummer 2. Testade att ta ett äl-test ikväll bara för att se om det skulle ge utslag eftersom jag är på cd14, och visst hade jag stegring, men inte positivt ännu, så det borde ske de kommande dagarna. :)
    Visst är det psykande. Så besviken på mig själv att jag inte i yngre dagar förde bok på min cykel, så hade jag åtminstone haft ngn form av referens. Men har aldrig i hela mitt liv haft ngn koll, dumt nog. ÄL-test har jag aldrig kört, rekommenderar du? Nu går jag runt och är skengravid, känner massa symptom (räknat på 29-dgr är jag alltså BIM - 6) så är säkert bara inbillning. Intalar mig själv att det nog inte blir ngt förrän november kanske. Nog klokt att ha låga förväntningar, även om jag kommer bli superbesviken vid varje mens såklart... 
    Lycka till nu de närmsta dagarna :)
  • Anonym (Snole)
    Ssandra skrev 2019-08-27 20:03:18 följande:
    Hej! Du får jättegärna gå med i våran hemliga grupp på Facebook som heter ?vi som försöker bli gravida med Bf 2020? jag har startat den och som sagt är den hemlig så skriv ditt namn och efternamn till mig privat så kan jag lägga till dig :) vi diskuterar en massa olika grejer där och har tänkt följas åt allihopa tills vi får plus på stickan :)
    Hej! Tack för inbjudan, ska fundera... :) känns dock lite skönt att skriva anonymt om sådant här (även om jag självklart litar på alla tjejer i en sån grupp). Tänk om typ en kollega finns i samma grupp, haha, lite stelt ;)
  • helaminvärld
    Anonym (Snole) skrev 2019-08-27 21:02:36 följande:

    Visst är det psykande. Så besviken på mig själv att jag inte i yngre dagar förde bok på min cykel, så hade jag åtminstone haft ngn form av referens. Men har aldrig i hela mitt liv haft ngn koll, dumt nog. ÄL-test har jag aldrig kört, rekommenderar du? Nu går jag runt och är skengravid, känner massa symptom (räknat på 29-dgr är jag alltså BIM - 6) så är säkert bara inbillning. Intalar mig själv att det nog inte blir ngt förrän november kanske. Nog klokt att ha låga förväntningar, även om jag kommer bli superbesviken vid varje mens såklart... 

    Lycka till nu de närmsta dagarna :)


    Ja men visst är det! Det var faktist första äl-testet i mitt liv jag tog! Underlättar säkert om man vill ha lite koll på var i cykeln man befinner sig, så tänker ja iaf :) det hade jag med förra cykeln, men konstaterade att det var samma symptom som för mens :) när vi bestämde oss för att börja försöka gick vi in med den inställningen att det kan ta allt från 1män till 1,5 år t.ex. Tack :)
  • Anonym (Snole)
    helaminvärld skrev 2019-08-27 21:19:58 följande:
    Ja men visst är det! Det var faktist första äl-testet i mitt liv jag tog! Underlättar säkert om man vill ha lite koll på var i cykeln man befinner sig, så tänker ja iaf :) det hade jag med förra cykeln, men konstaterade att det var samma symptom som för mens :) när vi bestämde oss för att börja försöka gick vi in med den inställningen att det kan ta allt från 1män till 1,5 år t.ex. Tack :)
    Kanske ska köra ÄL-test då. Jaa, jag vet man borde vara mycket mer ödmjuk, men jag är så otålig av mig. Vill ha plus NU :) måste verkligen försöka sluta hetsa kring det. Men tror det kommer lägga sig efter just första försöket. En helt ny grej för mig att vara helt oskyddad. Jag är en person som gillar att planera och att ha kontroll, så blir kanske extra jobbigt för en sån som mig eftersom man just inte kan planera dessa saker :) 
  • Mathilda999
    Anonym (Snole) skrev 2019-08-27 21:36:46 följande:

    Kanske ska köra ÄL-test då. Jaa, jag vet man borde vara mycket mer ödmjuk, men jag är så otålig av mig. Vill ha plus NU :) måste verkligen försöka sluta hetsa kring det. Men tror det kommer lägga sig efter just första försöket. En helt ny grej för mig att vara helt oskyddad. Jag är en person som gillar att planera och att ha kontroll, så blir kanske extra jobbigt för en sån som mig eftersom man just inte kan planera dessa saker :) 


    Jag slutade också med preventivmedel i slutet på maj, dock har jag haft regelbunden mens med spiralen så kunde snabbt snappa upp ägglossning samt mens. Vad som dock hjälpt mig är natural cycles - det är så värt speciellt om man har ett någorlunda stabilt liv med samma sovrutiner och så vidare.

    Tempen är låg direkt vid mens och går inte upp för än runt ägglossning, när ägglossning sker ökar temperaturen och sedan håller sig temperaturen hög tills mensen kommer och den går ner igen. Är man dock gravid håller sig temperaturen uppe. Jag var skeptisk i början nu älskar jag det.

    Skickar med en bild på min senaste cykel och rabattkod som ger er 20% www.naturalcycles.com/sv/signup/secret&referral=0tceslcrhaqxc8bk

  • Planerar2020
    Jonniie skrev 2019-08-27 10:10:53 följande:

    Förra månaden fick jag med lite för tidig mens och väldigt lite mot annars, läste att en nidblödning kan vara som en mindre mens men nidblödningen jag hade med första var som en liten rosa slemmig blödning (förlåt för informationen) :)

    Det känns ju lite konstigt om mellanblödningar och spottings skulle börja nu då bara för att man försöker skaffa barn..

    Hur har det gått förresten?

    Jag fick en liten rosa blödning igår så hoppas på att det är en nidis :)


    Fick min mens samma dag senast 25/8. Så blir nya tag eller om vi pausar lite pga jobbet.
  • Jonniie
    Planerar2020 skrev 2019-08-28 20:22:08 följande:

    Fick min mens samma dag senast 25/8. Så blir nya tag eller om vi pausar lite pga jobbet.


    Okej, jag håller tummarna för att det går bra för er :)
  • Sanavd

    Uppdatering: jag har idag fått en svagt rosa flytning vilket jag brukar få precis innan mens (som är beräknad tiden 30/8). Verkar alltså inte ha gått vägen den här gången heller.

    En fråga: jag är helt ny på familjeliv, hur i helskotta svarar/kommenterar jag ett specifikt inlägg? Lyckas bara svara i tråden så att det blir ett eget inlägg men vill kunna kommentera en sak direkt. Exempelvis användaren som skrev att den använde clearblues ÄL-test. Är dem bra?

    Till TS vill jag säga att jag har köpt folsyra och ska börja äta dem fr.o.m. imorgon!

  • Tr0ust
    Sanavd skrev 2019-08-28 21:28:40 följande:

    Uppdatering: jag har idag fått en svagt rosa flytning vilket jag brukar få precis innan mens (som är beräknad tiden 30/8). Verkar alltså inte ha gått vägen den här gången heller.

    En fråga: jag är helt ny på familjeliv, hur i helskotta svarar/kommenterar jag ett specifikt inlägg? Lyckas bara svara i tråden så att det blir ett eget inlägg men vill kunna kommentera en sak direkt. Exempelvis användaren som skrev att den använde clearblues ÄL-test. Är dem bra?

    Till TS vill jag säga att jag har köpt folsyra och ska börja äta dem fr.o.m. imorgon!


    Du trycker på knappen "Citera" så svarar du just på det inlägget du vill svara på :)

    Lycka till. Vi finns även denna grupp på Facebook om du skulle vilja vara med där ;)
  • boshab
    Sanavd skrev 2019-08-28 21:28:40 följande:

    Uppdatering: jag har idag fått en svagt rosa flytning vilket jag brukar få precis innan mens (som är beräknad tiden 30/8). Verkar alltså inte ha gått vägen den här gången heller.

    En fråga: jag är helt ny på familjeliv, hur i helskotta svarar/kommenterar jag ett specifikt inlägg? Lyckas bara svara i tråden så att det blir ett eget inlägg men vill kunna kommentera en sak direkt. Exempelvis användaren som skrev att den använde clearblues ÄL-test. Är dem bra?

    Till TS vill jag säga att jag har köpt folsyra och ska börja äta dem fr.o.m. imorgon!


    Du trycker på kugghjulet på inlägget du vill citera! Se bild :)

  • Jagale

    Slutade med mina p-piller 1juli och haft mens 2 gånger efter de, vi är nu på andra månaden med försök till graviditet :) jag äter folsyra, omega3 och järn :)

  • Corros
    Jagale skrev 2019-09-11 07:37:13 följande:

    Slutade med mina p-piller 1juli och haft mens 2 gånger efter de, vi är nu på andra månaden med försök till graviditet :) jag äter folsyra, omega3 och järn :)


    Jag har exakt samma! Slutade 1 juli, plussade faktiskt förra månaden men fick mens typ 2 dagar efter det. Så cykeln blev lite längre än vanligt. Bör ha mens runt 25-27 sep.
    Äter också folsyra och Omega3-

    Spännande att se vad som händer!
    :)
  • Zacai

    I?m in! Började med p-piller när jag var 14 år, nu är jag 23 år och vi kände att det var dags att sluta med pillerna. Har varit utan i två veckor imorgon. Man är ju bra otålig när det gäller sånt här och det känns som man gör något olagligt när man kör oskyddat ????

  • Zacai

    Jag är på! Började med p-piller när jag var 14 år, nu är jag 23 år och vi kände att det var dags att sluta med pillerna. Har varit utan i två veckor imorgon. Man är ju bra otålig när det gäller sånt här och det känns som man gör något olagligt när man kör oskyddat haha..

  • Evelina84

    Vi försöker också. Vi önskar ett syskon och har försökt ett år nu. Jobbigt mentalt när man längtar så efter det där plusset.

Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med Bf 2020