• Anonym (Sofie)

    Busiga barn i butiker

    Skulle behöva lite feedback och synpunkter på vad andra tycker :)

    Jag är ensamstående med två barn, ett på drygt 6 år och en på 4 år. Barnen är ofta med när jag handlar, dom är glada och positiva men blir såååå busiga när vi är iväg och handlar både i kläd och mataffärer. Inget trots, gnäll eller tjat om att dom vill ha saker utan bara skratt och bus tex vill springa i gångarna, lyfta varann, gömma sig för varandra och för andra kunder. Den stora är busigast och drar med sig den lilla. Säger till dom ibland på skarpen, ibland ber dom snällt, då slutar dom ofta en stund men sen kommer buset igen. Försöker prata med dom innan vi går in i butiken och även efteråt men känns som dom glömmer det vi pratat om, försöker aktivera dom genom att dom får gå och hämta varor, vara med och välja tex bröd, frukt osv. Vill att dom ska uppföra sig väl men känner mig för sträng och tjatig ibland, dom är ju trots allt väldigt snälla och glada men ja som sagt fulla med bus och rävar bakom öronen när vi handlar. Hur tycker ni jag ska agera när vi är iväg?

  • Svar på tråden Busiga barn i butiker
  • Fiona M

    Jag tycker det är bra om man lär barnen att alla platser inte passar för lek.

    Kan du inte avleda/de inte hålla sig från att leka den stunden det tar att handla kanske du får handla utan dem?

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sofie) skrev 2019-08-24 16:49:58 följande:

    Skulle behöva lite feedback och synpunkter på vad andra tycker :)

    Jag är ensamstående med två barn, ett på drygt 6 år och en på 4 år. Barnen är ofta med när jag handlar, dom är glada och positiva men blir såååå busiga när vi är iväg och handlar både i kläd och mataffärer. Inget trots, gnäll eller tjat om att dom vill ha saker utan bara skratt och bus tex vill springa i gångarna, lyfta varann, gömma sig för varandra och för andra kunder. Den stora är busigast och drar med sig den lilla. Säger till dom ibland på skarpen, ibland ber dom snällt, då slutar dom ofta en stund men sen kommer buset igen. Försöker prata med dom innan vi går in i butiken och även efteråt men känns som dom glömmer det vi pratat om, försöker aktivera dom genom att dom får gå och hämta varor, vara med och välja tex bröd, frukt osv. Vill att dom ska uppföra sig väl men känner mig för sträng och tjatig ibland, dom är ju trots allt väldigt snälla och glada men ja som sagt fulla med bus och rävar bakom öronen när vi handlar. Hur tycker ni jag ska agera när vi är iväg?


    Har du barnen 100%?

    Om inte, se till att handla när du inte har barnen, så du kanske bara behöver kompletteringshandla när du har barnen, och gör då det innan du hämtar dom.

    Sedan får du prata med dom, få dom att förstå att  man inte leker i affären, det gör man hemma eller på lekplatsen. 
  • Anonym (Konsekvent)

    Ibland fungerar det inte att prata, tjata och gnata. Var konsekvent. Om det blir bus i affären så blir det inget lördagsgodis/film/surfplatta/TV eller valfritt annat. Håll dig sedan till det och var konsekvent. Kanske fungerar det inte första eller andra gången, men tillslut kommer poletten att trilla ner och buset kommer upphöra.

  • Anonym (A)
    Fiona M skrev 2019-08-24 16:57:40 följande:
    Jag tycker det är bra om man lär barnen att alla platser inte passar för lek.

    Kan du inte avleda/de inte hålla sig från att leka den stunden det tar att handla kanske du får handla utan dem?
    Håller med
  • Orkide
    Fiona M skrev 2019-08-24 16:57:40 följande:

    Jag tycker det är bra om man lär barnen att alla platser inte passar för lek.

    Kan du inte avleda/de inte hålla sig från att leka den stunden det tar att handla kanske du får handla utan dem?


    Håller med.
  • Anonym (Flower)

    Ge barnen uppgifter "Du går å hämtar mjölk, du hämtar bröd" etc. Eller sätt dom i varuvagnen :)

  • Anonym (Jess)
    Fiona M skrev 2019-08-24 16:57:40 följande:

    Jag tycker det är bra om man lär barnen att alla platser inte passar för lek.

    Kan du inte avleda/de inte hålla sig från att leka den stunden det tar att handla kanske du får handla utan dem?


    Inte så lätt när man är ensamstående. Jag var också ensam med barn i den åldern och valde att handla innan hämtning på förskola och sexårs - dock är ju det något som man absolut inte får göra enligt fl. Numera kan man ju beställa hem mat till de flesta ställen, dock dyrare så det kanske inte är ett alternativ för ensamstående :(

    Men ovan två alternativ är mina tips, och att du tar med barnen för handling av lördagsgodis så de får övning i hur man beter sig i affärer. Är lite lättare om det bara är någon liter mjölk och godis som man ska handla, och lättare att gå därifrån tomhänt om de inte lyssnar :)
  • Anonym (Sara)

    Du skriver i ts att du är tydlig med vilka regler dom gäller samt också försöker aktivera dem på olika sätt så det känns ju som att du gör det som går.

    Jag är också ensamstående och försökte en period att handla på lunchen för att barnet skulle slippa följa med jämt.

  • Anonym (Sofie)

    Tack för era synpunkter! :)

    Jag har dom heltid och blir ju ofta att barnen måste vara med men försöker snabbhandla innan hämtning från skola om jag hinner. Varit lite rädd att kylvarornq ska bli dåliga om jag handlar på lunchen men kanske håller sig iallafall vintertid? Tipset om matbutik på nätet var bra! Tyvärr erbjuder inte närmaste matbutiken det här... Försöker verkligen aktivera dom att hämta och välja varor, ibland sätter jag dom i vagnen men blir så himla trångt med varorna... Har varit rädd att jag är för hård mot dom men känns som dom flesta håller med och tycker att barnen ska hålla sig lugna men tycker det är svårt vart gränsen går, uppskattar att dom är glada, inte gnäller och tjatar aldrig om att dom vill ha. Berömmer dom för att dom är duktiga och hjälper till att komma ihåg vad vi ska handla, hämta varor, lägger upp på kassabandet, packar i kassarna så vill inte "klaga" och säga till dom för mkt heller när dom är duktiga också... Inte lätt det här...

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sofie) skrev 2019-08-24 21:02:23 följande:

    Tack för era synpunkter! :)

    Jag har dom heltid och blir ju ofta att barnen måste vara med men försöker snabbhandla innan hämtning från skola om jag hinner. Varit lite rädd att kylvarornq ska bli dåliga om jag handlar på lunchen men kanske håller sig iallafall vintertid? Tipset om matbutik på nätet var bra! Tyvärr erbjuder inte närmaste matbutiken det här... Försöker verkligen aktivera dom att hämta och välja varor, ibland sätter jag dom i vagnen men blir så himla trångt med varorna... Har varit rädd att jag är för hård mot dom men känns som dom flesta håller med och tycker att barnen ska hålla sig lugna men tycker det är svårt vart gränsen går, uppskattar att dom är glada, inte gnäller och tjatar aldrig om att dom vill ha. Berömmer dom för att dom är duktiga och hjälper till att komma ihåg vad vi ska handla, hämta varor, lägger upp på kassabandet, packar i kassarna så vill inte "klaga" och säga till dom för mkt heller när dom är duktiga också... Inte lätt det här...


    Vi hadw kyl på jobbet som jag kynde ställa kylvaror i. Jag storhandlade ju inte utan det vi behövde närmaste dagarna. Det var ju för övrigt främst för barnets skull eftersom det kan bli jobbigt med affär efter förskolan.

    Vad är det för bus de gör då? Är de lite skrattiga och högljudda eller jonglerar de med tomater?
Svar på tråden Busiga barn i butiker