• Anonym (Ts)

    Kränkt barn med npf-diagnos

    BEO har överklagat ett ärende till HD som gäller ett barn med npf-diagnos som anser sig kränkt av en lärare som fysiskt lyfte på barnet när hen inte lyssnade.

    Jag är inte ute efter att diskutera den rättsliga prövningen eller kränkthetsfrågor i allmänhet.

    Två funderingar har jag utifrån att ha läst om detta. Det ena är att barnet tydligen hade en handlingsplan i hur hen skulle bli bemött och den kände inte läraren till eftersom läraren inte jobbade med det barnet normalt sett.

    Det här tycker jag är intressant. Föräldrar till barn med diagnoser brukar ju vara oerhört restriktiva i att berätta om barnets problem. Många vill inte berätta för andra föräldrar osv på det temat. Men är det ändå alltså meningen att varje enskild vuxen på en stor skola, inkl alla eventuella vikarier och inhoppare, direkt ska få veta om vilka problem ett visst barn har och hur man ska hantera barnet? Hur ser andra på detta, som är föräldrar till barn med diagnoser eller som jobbar inom skolan?

    Den andra delen är detta med att handlingsplanen säger att barnet ska mötas med lågaffektivt bemötande. Jo det är väl jättebra i stort och funkar ju bra på de flesta barn. Men, ett barn med npf-diagnos som alltså blir kränkt av minsta bemötande som inte är på temat lågaffektivt, hur ska det barnet klara sig ute i samhället senare?

  • Svar på tråden Kränkt barn med npf-diagnos
  • Mrs Green

    Precis din första fråga som jag också har gått och funderat på sedan jag läste den här artikeln.

    Om skolan ska kunna se till att handlingsplanen följs så ser jag bara att det finns två alternativ, antingen att man informerar precis alla som arbetar på skolan (i min dotters skola är det ca 200 anställda, och 1200 elever), vilken anses integritetskränkande, eller att dessa elever måste hålla sig i en avskild del av skolan dit bara ett begränsat antal lärare och annan personal får tillträde.
    Inget av de alternativen ser jag som rimliga. Men hur är det egentligen tänkt att skolan ska göra? 

  • Anonym (Elisabeth)

    Det vanliga är väl att de som arbetar med ett barn med särskilda behov får kännedom om vilka särskilda behov det är. Men sådant är ju också reglerat i handlingsplanen i fråga. Så det är ju individuellt beroende på barnets behov och skolans organisation och det framgår då av handlingsplanen vad som gäller.

    Den andra frågan är svår att svara på utan att diskutera en specifik person. Eller så missförstår jag frågan.

  • AndreaBD

    Jo, det är ibland en jäkla balansgång. Visst vill man att det ska fungera på bra som bara möjligt och att ingen blir kränkt, men ibland ställs det på tok för höga krav på skolan. 

  • Anonym (Ts)
    Mrs Green skrev 2019-08-24 18:53:04 följande:
    Precis din första fråga som jag också har gått och funderat på sedan jag läste den här artikeln.

    Om skolan ska kunna se till att handlingsplanen följs så ser jag bara att det finns två alternativ, antingen att man informerar precis alla som arbetar på skolan (i min dotters skola är det ca 200 anställda, och 1200 elever), vilken anses integritetskränkande, eller att dessa elever måste hålla sig i en avskild del av skolan dit bara ett begränsat antal lärare och annan personal får tillträde.
    Inget av de alternativen ser jag som rimliga. Men hur är det egentligen tänkt att skolan ska göra? 
    Eller hur, obegripligt! Jag menar om det handlar om ett barn på mellanstadiet eller uppåt lär ju de både få och vilja röra sig hyfsat fritt över skolområdet och då kommer de ju träffa på många olika personal.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2019-08-24 18:59:36 följande:
    Det vanliga är väl att de som arbetar med ett barn med särskilda behov får kännedom om vilka särskilda behov det är. Men sådant är ju också reglerat i handlingsplanen i fråga. Så det är ju individuellt beroende på barnets behov och skolans organisation och det framgår då av handlingsplanen vad som gäller.
    Den andra frågan är svår att svara på utan att diskutera en specifik person. Eller så missförstår jag frågan.
    Jo men det finns väl många som arbetar på en skola som hela tiden träffar på andra barn än de de främst arbetar med. Olika barn olika gånger liksom. All personal som jobbar med parallellklassen och årgångarna över och under tex.

    Nej då missförstod du frågan. För jag får liksom uppfattningen att man genom att säga att det här barnet ska bemötas lågaffektivt  - annars är det felaktigt bemötande - innebär att barnets eget ansvar att förhålla sig till andra okända människor verkar tas bort eller minskas rätt kraftigt. och det känns som att hur ska barnet kunna hantera att vara ute i ett samhälle om det hela tiden har krav på att andra måste förhålla sig till den personen lågaffektivt?
  • Zakopane

    En annan fråga att diskutera är ju också vad begreppet kränkt egentligen innebär. Det har ju skrivits om ett annat BEO-fall där en elev som spottade på en lärare fick en örfil.... vilket är ett rätt tydligt fysiskt straff, som inte känns okej eftersom aga är förbjudet.

    Men att anse sig kränkt för att nån lyfter undan en när man inte rättar sig efter flera tillsägelser, kom igen liksom.

    Att kränka nån måste ju rimligtvis handla mer om typ att bli mobbad, hånad, förlöjligad, bestraffad.

  • Zakopane

    Att läraren lyfte undan damp-barnet är ju en konsekvens av att hen vägrade flytta på sig, inte ett straff.

  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-24 21:08:07 följande:

    Jo men det finns väl många som arbetar på en skola som hela tiden träffar på andra barn än de de främst arbetar med. Olika barn olika gånger liksom. All personal som jobbar med parallellklassen och årgångarna över och under tex.

    Nej då missförstod du frågan. För jag får liksom uppfattningen att man genom att säga att det här barnet ska bemötas lågaffektivt  - annars är det felaktigt bemötande - innebär att barnets eget ansvar att förhålla sig till andra okända människor verkar tas bort eller minskas rätt kraftigt. och det känns som att hur ska barnet kunna hantera att vara ute i ett samhälle om det hela tiden har krav på att andra måste förhålla sig till den personen lågaffektivt?


    Det handlar ju om en växelverkan, att personens arbetsplats anpassas efter funktionsnedsättning men också att man tränar på att hanteea sina svårigheter på olika sätt själv. Att även omgivningen anpassas innebär ju inte att personen inte jobbar med att hitta egna sätt att förhålla sig till sina svårigheter. Utan anpassningarna skulle personen förmodligen inte klara att hantera situationen alls och jobba med detta.

    När det handlar om barn är det ju extra viktigt att få utmaningar efter förmåga.
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2019-08-24 21:14:34 följande:

    Det handlar ju om en växelverkan, att personens arbetsplats anpassas efter funktionsnedsättning men också att man tränar på att hanteea sina svårigheter på olika sätt själv. Att även omgivningen anpassas innebär ju inte att personen inte jobbar med att hitta egna sätt att förhålla sig till sina svårigheter. Utan anpassningarna skulle personen förmodligen inte klara att hantera situationen alls och jobba med detta.

    När det handlar om barn är det ju extra viktigt att få utmaningar efter förmåga.


    Kan ju lägga till att de anpassningar man lägger inni en handlingsplan (åtgärdsprogram) är ju för att eleven ska ha möjlighet att klara sin skolgång. Lite som att jämföra med att ett barn med dyslexi får anpassat material att arbeta med. En åtgärdsplan innehåller "veektyg" för att barnet ska klara av skolan utifrån sina förutsättningar.
  • Anonym (Resurs)
    Zakopane skrev 2019-08-24 21:13:35 följande:

    Att läraren lyfte undan damp-barnet är ju en konsekvens av att hen vägrade flytta på sig, inte ett straff.


    Just okunskap är skrämmande i skolvärlden.
Svar på tråden Kränkt barn med npf-diagnos