Kränkt barn med npf-diagnos
BEO har överklagat ett ärende till HD som gäller ett barn med npf-diagnos som anser sig kränkt av en lärare som fysiskt lyfte på barnet när hen inte lyssnade.
Jag är inte ute efter att diskutera den rättsliga prövningen eller kränkthetsfrågor i allmänhet.
Två funderingar har jag utifrån att ha läst om detta. Det ena är att barnet tydligen hade en handlingsplan i hur hen skulle bli bemött och den kände inte läraren till eftersom läraren inte jobbade med det barnet normalt sett.
Det här tycker jag är intressant. Föräldrar till barn med diagnoser brukar ju vara oerhört restriktiva i att berätta om barnets problem. Många vill inte berätta för andra föräldrar osv på det temat. Men är det ändå alltså meningen att varje enskild vuxen på en stor skola, inkl alla eventuella vikarier och inhoppare, direkt ska få veta om vilka problem ett visst barn har och hur man ska hantera barnet? Hur ser andra på detta, som är föräldrar till barn med diagnoser eller som jobbar inom skolan?
Den andra delen är detta med att handlingsplanen säger att barnet ska mötas med lågaffektivt bemötande. Jo det är väl jättebra i stort och funkar ju bra på de flesta barn. Men, ett barn med npf-diagnos som alltså blir kränkt av minsta bemötande som inte är på temat lågaffektivt, hur ska det barnet klara sig ute i samhället senare?