• Anonym (Vov vov)
    Sat 24 Aug 2019 20:02
    1055 visningar
    23 svar
    23
    1055

    Pudel eller Pomeranian/spets?

    Funderar på att skaffa hund och har kommit fram till en liten hund och velar nu mellan Pudel och Pomeranian eller kleinspitz.

    Har ni erfarenhet av dessa? Vilken ska jag välja och varför? Fördelar/nackdelar med de båda?

  • Svar på tråden Pudel eller Pomeranian/spets?
  • Sat 24 Aug 2019 20:12
    #1
    +1

    Varför har du valt ut just de raserna?

  • Anonym (J)
    Sat 24 Aug 2019 20:13
    #2

    Jag har bara positiv erfarenhet av alla dessa tre raser. Ett tips är att tänka på pälsen då de har lite olika behov. En pudel behöver klippas men fördelen är att de inte fäller som dem andra två. En pomeranian kan behöva borstas regelbundet beroende på pälskvaliten.

    Mentaliteten är rätt lika hos dem.

  • Sun 25 Aug 2019 06:58
    #3

    Alla tre raserna är trevliga sällskapshundar som kräver en del aktivering för att vara balanserade och harmoniska. Personligen upplever jag pudeln mindre skällig och att ha en enklare päls som inte heller fäller.

    Hur mycket tid och intresse har du till aktivering och pälsvård?

  • Sun 25 Aug 2019 07:28
    #4

    Jag är storpudelägare sedan 25 år så jag tycker du ska välja pudel naturligtvis.

    Men som sagts innan pudeln kräver en pälsvård som ej få slarvas med.

    Och kan man ej klippa och raka själv måste man lämna in hunden på salong och få det gjort vilket kan kosta allt från 6-700 och uppåt.

    Och iallafall rakning av nos tassar och rumpa bör göras minst var annan månad av hygien skäl.

    Jag sköter sånt själv och har genom åren samlat på mig allt som behövs och lite till för att sköta pudelpälsen hemma. Men grejerna kostar en massa pengar. Det är fön saxar trimbord rakmaskin+skär kammar borstar har nog lagt ut ca tiotusen på dessa grejer om det räcker.

    Det är något att ta med i tankarna när man ska välja ras.

  • Anonym (Inget av det)
    Sun 25 Aug 2019 07:50
    #5

    Inget av det.

    Drömmer själv om en sportig frisk fralla.

  • Anonym (J)
    Sun 25 Aug 2019 08:13
    #6
    +1
    Anonym (Inget av det) skrev 2019-08-25 07:50:05 följande:

    Inget av det.

    Drömmer själv om en sportig frisk fralla.


    Hahahaha ja då kommer du få drömma i en evighet!
  • Anonym (Inget av det)
    Sun 25 Aug 2019 08:23
    #7
    Anonym (J) skrev 2019-08-25 08:13:10 följande:

    Hahahaha ja då kommer du få drömma i en evighet!


    ??
  • Anonym (J)
    Sun 25 Aug 2019 09:26
    #8
    +1
    Anonym (Inget av det) skrev 2019-08-25 08:23:52 följande:

    ??


    Jag skulle ju nog aldrig kalla men trubbnos för frisk. Frallor har ju så många andra problem och sjukdomar. Aldrig träffat en fralla (å då har jag träffat många i mitt yrke) som var fel fri med bra andning och inga andra besvär. Träffat en vars andning jag blev förvånad över men den hunden hade flera olika allergier. Rasen är underbar men aveln på dem är skit.
  • Anonym (Inget av det)
    Sun 25 Aug 2019 09:32
    #9
    -1

    [quote=79854148][quote-nick]Anonym (J) skrev 2019-08-25 09:26:42 följande:[/quote-nick]Jag skulle ju nog aldrig kalla men trubbnos för frisk. Frallor har ju så många andra problem och sjukdomar. Aldrig träffat en fralla (å då har jag träffat många i mitt yrke) som var fel fri med bra andning och inga andra besvär. Träffat en vars andning jag blev förvånad över men den hunden hade flera olika allergier. Rasen är underbar men aveln på dem är skit.[/

    Jo tack men det är ju svårt att hitta en ras utan nämnvärda problem.

    Är man ute efter det verkar det nästan smartare att skaffa en blandras nuförtiden.

  • Anonym (Inget av det)
    Sun 25 Aug 2019 09:38
    #10
    Anonym (J) skrev 2019-08-25 09:26:42 följande:

    Jag skulle ju nog aldrig kalla men trubbnos för frisk. Frallor har ju så många andra problem och sjukdomar. Aldrig träffat en fralla (å då har jag träffat många i mitt yrke) som var fel fri med bra andning och inga andra besvär. Träffat en vars andning jag blev förvånad över men den hunden hade flera olika allergier. Rasen är underbar men aveln på dem är skit.


    Konstigt ändå har tre bekanta med frallor som ännu aldrig haft problem med syret förutom att värmen tagit på dom. Någon har ledpoblem men har iof några år på nacken o vet ej om det uppkommit i yngre dagar eller äldre.
Svar på tråden Pudel eller Pomeranian/spets?