• FruKnäpposaurus

    Blödning efter uttag spiral - NC

    Hej! Jag tog ut min hormonspiral i torsdags den 22a, börjat med folsyra och så vidare. Jag har läst om de som fått en blödning efter uttag, fick min blödning den 24e och registrerade mig på NC i torsdags och inväntar min termometer. Jag blöder som min mens innan jag började med hormoner.. Kan det vara min mens och ska jag registrera den eller är det efter uttaget? Hur ska man veta det? Fick någon mens direkt efter uttag?

  • Svar på tråden Blödning efter uttag spiral - NC
  • Cereal Killer

    Du kan inte gå efter den blödningen eftersom den inte har någon relation till din ägglossning, även om du blöder som vid en vanlig mens. Det kan visserligen slumpa sig så att du har ägglossning om två veckor, men det kan lika gärna vara så att du har den nu eller om en vecka eller tre veckor - eller att du är en av dem som får upphörd ägglossning av spiralen och den kanske inte kommer igång förrän om ett par månader. Att ta ägglossningstest tjänar inte så mycket till eftersom man bara kan lita på den första stegringen i en cykel och du inte vet om den redan skett eller inte. Efter ägglossningen kan LH-nivåerna gå lite upp och ner vilket ger falska positiva.

    Själv valde jag att vänta en cykel med att bli gravid efter uttaget, för att kunna ha koll på kroppen och veta vilken vecka jag var i osv. Naturligtvis måste man inte göra så, men för mig kändes det värt det. Jag fick min mens efter tre veckor och hade sedan ägglossning två veckor senare och blev då gravid.

  • FruKnäpposaurus

    Okej, tack så mycket för raka och tydliga svar :) Vill bara komma igång med mensen och så vidare så vi kan börja försöka på riktigt ^^

  • Anonym (Sole)
    FruKnäpposaurus skrev 2019-08-25 20:43:14 följande:

    Okej, tack så mycket för raka och tydliga svar :) Vill bara komma igång med mensen och så vidare så vi kan börja försöka på riktigt ^^


    Hej!
    Jag tog ut min hormonspiral 2/8 och fick blödning (lite mindre än en vanlig mens, också helt utan smärta, min vanliga mens innebär svåra smärtor) dagen efter, 3/8. Jag reggade ändå den som en mens i en cykel-app och tycker att min kropp reagerar som att det ändå var en riktig mens, så att säga. Jag har haft hormonpreventivmedel under många år utan mens, så har därför noll koll på min cykel. Jag kände av ÄL ungefär när appen sa den borde vara, samt att jag nu har PMS med ont i bröst som jag också brukade få ca 1 vecka innan mens (precis vad appen säger). Så jobbigt att man har noll koll såhär efter hormonpreventivmedel.

    Första gången jag hör av det är vanligt med blödning direkt efter uttag, riktigt psykande. Hur lång tid tror ni kroppen behöver på sig för att komma i fas? Är väl som allt kanske - INDIVIDUELLT. Haha jag vill ju veta säkert...
Svar på tråden Blödning efter uttag spiral - NC