• Mon 26 Aug 2019 11:10
    440 visningar
    11 svar
    11
    440

    Slutat med Cerazette. Otålig

    Hej!
    I mars i år slutade jag med Cerazette då jag och min sambo bestämde oss för att försöka bli gravida. Vi har inga barn sen tidigare och längtan är nu stor. 

    Använde Cerazette under ca 10 års tid och hade under den tiden ingen menstruation. Efter att jag slutade med pillerna i mars så fick jag mens efter ca 1 månad och den har därefter varit relativt regelbunden.

    I juni började vi använda oss av Natural Cycles för att få ett hum om hur min kropp fungerar och lära känna mina cykler. 

    I juli gjorde jag de första LH-testerna och fick positivt utslag på dessa. Vi blev peppade och förväntansfulla trots att vi är väl medvetna om att en ägglossning inte garanterar någon direkt graviditet. Mensen kom när den skulle och väntan på nästa ägglossning började...

    Nu i augusti borde ägglossningen ha skett någonstans 11-13/8 men gjorde LH-tester som visade negativt 12-16/8...  Tempen har heller inte börjat stiga nånting förrän idag (26/8) ??? Är det normalt att den stiger så långt efter förväntad ÄL?
    Mensen ska komma imorgon (har skjutits fram sedan i söndags) men jag kunde inte hålla mig och tog imorse ett grav.test som visade negativt.. Kan denna månad ha varit en s.k. anovulatorisk cykel?

    Någon annan som slutat med cerazette och kan bistå med erfarenheter?
    Någon som är insatt i NC-appen?

    Man blir ju galen, det sätter sig i huvudet trots att man vet att detta med befruktning inte sker med en gång....

    Sorry för långt inlägg....

  • Svar på tråden Slutat med Cerazette. Otålig
  • Anonym (H)
    Mon 26 Aug 2019 11:11
    #1

    Mensen kan kanske va lite oregelbunden i början. Hur gammal är du?

  • Mon 26 Aug 2019 11:14
    #2

    LH-testerna är ju positiva före ÄL, så därför skulle du kunna ha haft ÄL kring den 11:e om du bara tog testerna 12-16? :) Men att tempen inte börjat stiga förrän idag är ju konstigt... Skulle du kunna printscreena en bild på cykeln i nc och lägga upp här? Att tempen stiger dagarna innan mens låter ju också märklig. Kan kanske ha varit en cykel utan ägglossning, men lägg gärna upp en bild så kan vi kika :)

  • Mon 26 Aug 2019 11:16
    #3

    Jag är 25 år. 
    Ja mensen kan ju såklart vara oregelbunden och den har ju tidigare ändrats med någon dag fram eller bak i kalendern. 

  • Anonym (H)
    Mon 26 Aug 2019 11:18
    #4
    s0ff skrev 2019-08-26 11:16:16 följande:

    Jag är 25 år. 

    Ja mensen kan ju såklart vara oregelbunden och den har ju tidigare ändrats med någon dag fram eller bak i kalendern. 


    Det kan inte va så att du är gravid då och testade för tidigt så det var därför det var negativt?
  • Mon 26 Aug 2019 11:19
    #5


    Såhär ser det ut :) 
  • Mon 26 Aug 2019 11:30
    #6
    s0ff skrev 2019-08-26 11:19:54 följande:
    Såhär ser det ut :) 
    Hmm... En förklaring skulle ju kunna vara att NC inte riktigt har lärt känna din kropp och att din coverline (som nu ligger på 36,03) egentligen är lägre. En annan förklaring skulle kunna vara att du inte har haft ägglossning än men är påväg att få det nu, har du tagit några ÄL-tester de senaste dagarna? Det skulle ju även kunna vara en cykel utan ägglossning, men det föklarar ju inte varför tempen höjs nu.
  • Mon 26 Aug 2019 11:34
    #7
    mimiii skrev 2019-08-26 11:30:04 följande:
    Hmm... En förklaring skulle ju kunna vara att NC inte riktigt har lärt känna din kropp och att din coverline (som nu ligger på 36,03) egentligen är lägre. En annan förklaring skulle kunna vara att du inte har haft ägglossning än men är påväg att få det nu, har du tagit några ÄL-tester de senaste dagarna? Det skulle ju även kunna vara en cykel utan ägglossning, men det förklarar ju inte varför tempen höjs nu.
    Nej jag har inte tagit några mer LH-test då det känns som att cykeln har gått för långt för att ägglossning skulle ske nu men det kanske den kan göra.. Kanske ska ta ett LH-test i eftermiddag för att se, känns dock tveksamt. Det där med att jag egentligen har en lägre coverline låter ju ändå logiskt. 
  • Wed 28 Aug 2019 09:12
    #8

    Har nu fått tempstegring å ?bekräftad ÄL? mellan CD 22-32 med cd 30 som mest sannolikt. Vi har varit flitiga under hela röda perioden så det är bara att hålla tummarna nu ???? det blir en lååång cykel...

  • Wed 28 Aug 2019 10:16
    #9
    s0ff skrev 2019-08-28 09:12:07 följande:

    Har nu fått tempstegring å ?bekräftad ÄL? mellan CD 22-32 med cd 30 som mest sannolikt. Vi har varit flitiga under hela röda perioden så det är bara att hålla tummarna nu ???? det blir en lååång cykel...


    Åh vad kul för dig! Huvudsaken är ju iaf att ÄL skett :D
  • Wed 28 Aug 2019 11:38
    #10
    mimiii skrev 2019-08-28 10:16:44 följande:
    Åh vad kul för dig! Huvudsaken är ju iaf att ÄL skett :D
    Ja! Det kändes så skönt när tempen steg en bra bit över linjen imorse :D
  • Mon 9 Sep 2019 03:12
    #11

    Det hela slutade med en 43 dagar lång cykel.... Nu har jag gett mig på rosenrot och väntar otåligt på nästa ÄL :D

Svar på tråden Slutat med Cerazette. Otålig