• Mon 26 Aug 2019 21:45
    670 visningar
    6 svar
    6
    670

    Att vara bonusmamma

    Hej. Jag är bonusmamma åt en tjej på 11 år.

    Och sitter i den sitsen nu där .kommentarerna börjar komma,

    -du är inte min mamma, du bestämmer inte över mig.

    Det är jätte jobbigt för mig då jag tar henne som min egen dotter.

    Speciellt när man vet att det inte är hennes egna ord. Utan det är mamman som säger de elaka sakerna som dottern säger till mig.

    Är det någon fler som är bonusmamma eller pappa,?

    Hur ska man hantera detta?

  • Svar på tråden Att vara bonusmamma
  • Mon 26 Aug 2019 21:48
    #1

    Din sambo ska prata med henne och hjälpa henne att vara respektfull mot människor
    sedan ska även du säga till när kommentarerna kommer

  • Mon 26 Aug 2019 21:49
    #2

    Du talar om för henne att nej, du är inte hennes mamma men du är en av de vuxna i huset och bestämmer därmed vissa saker ändå.

  • Tue 27 Aug 2019 00:36
    #3

    Pappan och du och barnet sätter er ner och pratar igenom hela situationen. Låt dottern vara delaktig och lyssna även på hennes åsikter (betyder inte att ni ska följa dem, men ta dem i beaktande).

    Pappan ska vara väldigt tydlig när han förklarar vem/vilka som bestämmer vad i ert hushåll. Ger han dig mandat att ta en uppfostrande roll så ska han tydligt förklara för sin dotter att dina ord väger lika tungt som hans, och att hon ska respektera dig.

    Tyvärr så finns det risk att barnet kommer vara avig i de närmsta 8 åren eller så, och det har inte nödvändigtvis med dig som bonus att göra, utan med henne som nästan-tonåring att göra.

  • Tue 27 Aug 2019 06:50
    #4

    Tack för svar. Då ska jag prata med sambon om att sätta oss.

    Så får vi hoppas på bra resultat. ????

    (Jag brukar aldrig skriva här, men har nu fått mkt funderingar, så är osäker på hur det funkar.

    Ska man göra nytt inlägg varje gång? Eller fortsätter man i denna tråd? )

  • Tue 3 Sep 2019 12:32
    #5
    +1

    Det är väl bättre att du fortsätter i denna tråd än att du startar en ny tråd för varje ny händelse.

  • Touma
    Sat 12 Oct 2019 06:02
    #6
    Carro9009 skrev 2019-08-27 06:50:55 följande:

    Tack för svar. Då ska jag prata med sambon om att sätta oss.

    Så får vi hoppas på bra resultat. ????

    (Jag brukar aldrig skriva här, men har nu fått mkt funderingar, så är osäker på hur det funkar.

    Ska man göra nytt inlägg varje gång? Eller fortsätter man i denna tråd? )


    fortsätt här!

    Jag är bonus mamma til 3 barn mellan 9-15 år..
    Förstår att du tar henne som din egen dotter, men håll ut, visa din fina sida,kolla vad hon gillar att göra och gör det tillsammans, umgås mer med henne.. EX om hon gillar att baka så gör det tillsammans, gå ut till stan etc .. Det förstärker kontakten ... lycka till :)
Svar på tråden Att vara bonusmamma