• Tue 27 Aug 2019 10:11
    7533 visningar
    7 svar
    7
    7533

    Gravid trots spiral? Tydliga gravidtetssymtom!

    Hej.

    Är det någon här som blivit gravid trots att du hade spiral?

    När upptäckte du graviditeten? Togs spiralen ut direkt?

    Jag har haft spiral i 3,5år. Hormonspiral mirena, har fungerat hur bra som helst. Ingen mens, inget ont alls. Perfekt ;)

    MEN.. i ungefär en veckas tid nu har jag haft som gravidtetssymtom.

    Tröttare än vanligt, otroligt svullen och uppblåst mage, molande värk i "tjejmagen", temperaturväxlingar, känningar i rygg senaste dagarna.

    Har inte sen jag satte in spiralen haft såna här symptom.

    Kan jag vara gravid?

    Har gjort gravtest men negativt.

    Hur snabbt efter "befruktade samlag" kan man göra ett rättvisande gravtest?

    Många frågor och funderingar här, men behöver verkligen lite hjälp här ;)

  • Svar på tråden Gravid trots spiral? Tydliga gravidtetssymtom!
  • Anonym (Bim)
    Tue 27 Aug 2019 21:08
    #1

    Efter ÄL beroende på hur långa faser du har så kan man ta positiva graviditetstest runt dag 10 och framåt. Alltså 10 dagar efter ÄL.

    Jag och min bror är båda "spiralbarn" men råder dig att vänta några dagar och ta ett nytt test.

    Hade min spiral i 3.5 år också och började känna av min ägglossning de senaste 3-4 månaderna med spiral. Alltså ont i magen och andra "gravsymtom" "menssymtom"

  • Wed 28 Aug 2019 08:52
    #2

    Tack för svar :)

    Problemet är ju att jag inte har en aning om när ÄL sker nu pga spiralen.

    Men jag får helt enkelt ge det bnågon vecka till och ta ett test igen om symtomen kvarstår. Fattar inte hur man kan få såna här symtom om det inte är något därinne ;)

  • Anonym (E)
    Wed 28 Aug 2019 09:01
    #3

    Jag har inte själv det men jag känner till 4 vänner som har blivit gravida med spiral. Så kolla om någon vecka igen. Det är ju inte helt okomplicerat att bli gravid med spiral då det ofta blir utomkvedshavandeskap och ofta beror på att spiralen flyttat sig till nåt ställe där den inte ska vara. Kolla så att trådarna är där de ska så du iaf vet att den sitter rätt.

    Av de jag känner fick två utomkvedshavandeskap. Jag tror båda fick operera bort sin ena äggledare. De andra två fick friska barn. Den ena var dock tvungen att operera ut spiralen då den vuxit fast utanför livmodern på nåt sätt. Den andra kunde bara ta ut spiralen vanligt.

  • Wed 28 Aug 2019 09:30
    #4

    Tack igen för svar.

    Trådarna är där dom ska.

    Jag får testa igen om nån vecka då. Annars åker nog spiralen ut, det kanske är den som spökar med mig, som gör att jag känner mig konstig.. Men känns så konstigt att det kommer såhär utan vidare, har inte känt ett dugg på 3,5år med spiralen..

  • Anonym (Bim)
    Wed 28 Aug 2019 16:35
    #5
    JossanLi85 skrev 2019-08-28 08:52:47 följande:

    Tack för svar :)

    Problemet är ju att jag inte har en aning om när ÄL sker nu pga spiralen.

    Men jag får helt enkelt ge det någon vecka till och ta ett test igen om symtomen kvarstår. Fattar inte hur man kan få såna här symtom om det inte är något därinne ;)


    Jag är 34 år och ju äldre man blir desto mer känner jag av den tycker jag. Vet ej din ålder men jag tror att runt 30 så börjar den bli mer igenkännlig.
  • Anonym (Ö)
    Wed 28 Aug 2019 16:58
    #6

    Jag blev gravid trots kopparspiral. När jag fick hemorrojder förstod jag...

    Spiralen togs i samband med aborten. Rekommenderas!

  • Thu 29 Aug 2019 09:39
    #7

    Jo, jag är också 34, men stack vare spiral så har jag inte haft nån mens sen jag satte in den. Har inte känt vare sig ägglossning, pms eller mensvärk heller. Har Mirena.

    Börjar kännas bättre nu, men är fortfarande uppblåst och svullen, och den där "proppmätta" känslan håller i sig.

    Blir det inte bättre så har jag bestämt mig för att ta ut spiralen, för såhär vill jag inte må mycket längre ;)

Svar på tråden Gravid trots spiral? Tydliga gravidtetssymtom!