• Anonym (Kaffedraken)

    Du, ditt barn, YouTube

    Jag är nyfiken.

    Jag läser då och då i svensk dagspress om diverse misstag och dumheter som YouTubers gör. PewDiePies korkade uttalanden och Logan Pauls idiotiska film från den japanska självmordskogen exempelvis. Men jag följer även många av dessa YouTuberna på deras kanaler (dock inte Logan för usch...) och ser deras andra sidor. All välgörenhet, insamlingar, make a wish och bara hederligt samtal och stöd till deprimerade tittare. Detta gäller självfallet inte alla YouTubers men många. De samlat in miljoner till välgörenhet, exempelvis har Jacksepticeye en insamling (nästan) varje månad där målet är 100.000 euro eller dollar, osäker på vilken valuta han räknar. Oftast överstiger de detta.

    Du som själv inte kollar aktivt på YouTube eller kanske bara har barn som kollar. Känner du till detta? Eller är det bara skandalerna som når dig? Hur känner du inför det och hade det påverkat din syn på att barn följer dessa personerna? Vet du om personerna som ditt barn följer gör liknande eller för den delen om de bara följer folk som skapar drama och skandaler? Vilken koll har du?

  • Svar på tråden Du, ditt barn, YouTube
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har lite koll på allt drama men jag är inte så intresserad av det. Folk gör dumheter hela tiden. 

    Jag har koll på vad min 11-åring tittar på, de äldre anser jag att jag inte behöver kontrollera på youtube längre. 11-åringen tittar mest på matlagare, sångare, konstnärer och faktaförmedlare. Ofta tittar vi tillsammans.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag själv tittar på Youtube och har bra koll på de kanaler som intresserar mig. Dock är min dotter 3 år så risken är ju stor att det finns nya, för mig främmande, plattformar som är populära då. Idag sitter jag alltid med när hon kollar på Youtube.

    Jag tror på att man som förälder får börja från låg ålder med att förbereda och guida sina barn kring internetanvändning. Samt ha koll på vad det nu är som intresserar de.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Läs upp er om Rabbit holes, nått som är extremt uppenbart med Youtube.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Du, ditt barn, YouTube