• Anonym (Vicky­)
    Tue 27 Aug 2019 12:10
    926 visningar
    14 svar
    14
    926

    Abort eller ej - hur vet man?

    Hej på er.

    Förra veckan plussade jag, är i vecka 6.

    Har sen tidigare 2 barn (ett varannan vecka från tidigare förhållande) och en 3-åring med min nuvarande. Vi har det stabilt, världens bästa sambo, bra jobb, inkomst osv. Trots att vi hade börjat prata lite om att ev. skaffa en till (och det sista) så hände det så snabbt och jag känner mig helt tom inombords. Blev knappt glad då jag märkte det, mest chockad. Därefter fick jag ångest och ifrågasätter ständigt om detta är rätt val, om jag är mentalt redo för att vara gravid. Jag tillhör en av dem som ogillar att vara gravid och jag står för det. Älskar mina barn mest av allt på denna jord men vet inte om jag pallar med graviditet och allt vad det innebär just nu - om än jag vet att detta barn såklart skulle bli lika högt älskat då den väl kommer. HUR VET MAN ATT ABORT ÄR DET RÄTTA VALET? Mår verkligen inte bra i detta.

  • Svar på tråden Abort eller ej - hur vet man?
  • Anonym (Cleo)
    Tue 27 Aug 2019 12:19
    #1

    Du vill ha ett till barn men vill inte vara gravid? Och det är därför du funderar på abort?

  • Anonym (Vicky­) Trådstartaren
    Tue 27 Aug 2019 12:27
    #2

    I princip. Man ska ju orka med det mentalt, alla har inte lätta graviditeter..

  • Anonym (Cleo)
    Tue 27 Aug 2019 12:33
    #3
    +1
    Anonym (Vicky) skrev 2019-08-27 12:27:35 följande:

    I princip. Man ska ju orka med det mentalt, alla har inte lätta graviditeter..


    Det har jag full förståelse för. Dock får du väl fundera på om ni alls ska ha ett till barn om du inte kan tänka dig att vara gravid. Då får ni väl nånstans acceptera att det inte blir flera över huvud taget.
  • Anonym (***)
    Tue 27 Aug 2019 13:13
    #4
    Anonym (Vicky) skrev 2019-08-27 12:27:35 följande:

    I princip. Man ska ju orka med det mentalt, alla har inte lätta graviditeter..


    OK, men ändå planerar du fler barn i framtiden?


  • Anonym (Sara)
    Tue 27 Aug 2019 15:18
    #5
    Anonym (***) skrev 2019-08-27 13:13:02 följande:

    OK, men ändå planerar du fler barn i framtiden?


    Det låter ju helt galet. Antingen vill du ha fler, och då behåller du, eller så gör du abort och skaffar inte fler. Det är ingen lätt sak att gå igenom.
  • Anonym (Vicky­) Trådstartaren
    Tue 27 Aug 2019 16:17
    #6

    Nej precis - det är ingen lätt sak att gå igenom, spec inte med en massa grav. hormoner i rullning som gör att man inte vet ut eller in. Att bli ifrågasatt var inte riktigt vad jag var ute efter, hoppades bara att någon som gjort abort el känner igen sig kunde relatera.

  • Anonym (***)
    Tue 27 Aug 2019 16:43
    #7
    Anonym (Vicky) skrev 2019-08-27 16:17:59 följande:

    Nej precis - det är ingen lätt sak att gå igenom, spec inte med en massa grav. hormoner i rullning som gör att man inte vet ut eller in. Att bli ifrågasatt var inte riktigt vad jag var ute efter, hoppades bara att någon som gjort abort el känner igen sig kunde relatera.


    Om ni vill ha ett barn till, så varför inte behålla? Ditt problem, att du inte mår bra under graviditeten, försvinner ju inte för att du gör abort, om ni ändå ska ha ett barn till.

    Det är nog därför folk reagerar, att du vill göra abort för att du inte vill vara gravid nu, men sedan.

    Jag är helt för fri abort enligt dagens lagstiftning, men det känns ju ändå dumt att göra abort pga den anledningen du nämner här. Ni kan ju ta hand om ett barn till, ni vill ju ha ett barn till.


  • Anonym (Sara)
    Tue 27 Aug 2019 17:01
    #8
    Anonym (Vicky) skrev 2019-08-27 16:17:59 följande:

    Nej precis - det är ingen lätt sak att gå igenom, spec inte med en massa grav. hormoner i rullning som gör att man inte vet ut eller in. Att bli ifrågasatt var inte riktigt vad jag var ute efter, hoppades bara att någon som gjort abort el känner igen sig kunde relatera.


    Anonym (***) skrev 2019-08-27 16:43:46 följande:

    Om ni vill ha ett barn till, så varför inte behålla? Ditt problem, att du inte mår bra under graviditeten, försvinner ju inte för att du gör abort, om ni ändå ska ha ett barn till.

    Det är nog därför folk reagerar, att du vill göra abort för att du inte vill vara gravid nu, men sedan.

    Jag är helt för fri abort enligt dagens lagstiftning, men det känns ju ändå dumt att göra abort pga den anledningen du nämner här. Ni kan ju ta hand om ett barn till, ni vill ju ha ett barn till.


    Jag har genomgått en abort och kan relatera till det. Det fanns inte mycket till val då.

    Att däremot överväga abort för att skaffa en till om några år provocerar mig oerhört. Då har du inte förstått alls vad man går igenom.
  • Tue 27 Aug 2019 17:21
    #9

    På vilket sätt skulle det ha gjort skillnad om du hade blivit gravid om någon månad istället för nu?

  • Anonym (Vicky­) Trådstartaren
    Tue 27 Aug 2019 19:20
    #10

    OK - har tydligen inte formulerat mig tydligt nog. Tajmingen just nu är för de första inte helt optimal pga jobb och utbildning. Dessutom har jag aldrig skrivit någonstans att jag önskar att bli gravid om någon månad istället?! Gör jag abort nu är risken övervägande att vi är klar med barn.

  • Anonym (Q)
    Tue 27 Aug 2019 19:28
    #11

    Kan ju vara så att du känner dig förvirrad för att du inte var redo mentalt, men det kan ju också gå över under tiden.. Abort är lagligt i Sverige så jag förstår inte riktigt varför någons anledning till det skulle vara mer legitim än någon annans, känns det inte bra så känns det inte bra. Jag har själv gjort abort men det var i en helt annan situation, jag blev mer eller mindre pressad och stressad av han som var pappan till barnet som visade sig vara helt galen och nästan hotfull. Jag tvekade och det kändes inte bra, men jag vet att det var rätt ändå i slutändan fast att det var tungt. Och jag tänker på det fortfarande ibland. Men jag hoppas att du kan hitta svaret hos dig själv, det blir bra hur det än blir tror jag!

  • Anonym (Vicky­) Trådstartaren
    Tue 27 Aug 2019 19:35
    #12

    [quote=79860087][quote-nick]Anonym (Q) skrev 2019-08-27 19:28:43 följande:[/quote-nick]Kan ju vara så att du känner dig förvirrad för att du inte var redo mentalt, men det kan ju också gå över under tiden.. Abort är lagligt i Sverige så jag förstår inte riktigt varför någons anledning till det skulle vara mer legitim än någon annans, känns det inte bra så känns det inte bra. Jag har själv gjort abort men det var i en helt annan situation, jag blev mer eller mindre pressad och stressad av han som var pappan till barnet som visade sig vara helt galen och nästan hotfull. Jag tvekade och det kändes inte bra, men jag vet att det var rätt ändå i slutändan fast att det var tungt. Och jag tänker på det fortfarande ibland. Men jag hoppas att du kan hitta svaret hos dig själv, det blir bra hur det än blir tror jag![/

    Tack snälla för förståelse :)

  • Anonym (***)
    Tue 27 Aug 2019 19:36
    #13
    Anonym (Vicky) skrev 2019-08-27 19:20:20 följande:

    OK - har tydligen inte formulerat mig tydligt nog. Tajmingen just nu är för de första inte helt optimal pga jobb och utbildning. Dessutom har jag aldrig skrivit någonstans att jag önskar att bli gravid om någon månad istället?! Gör jag abort nu är risken övervägande att vi är klar med barn.


    Nej, du har inte formulerat dig otydligt, du har utelämnat fakta.
  • Tue 27 Aug 2019 19:58
    #14
    Anonym (Vicky) skrev 2019-08-27 19:20:20 följande:

    OK - har tydligen inte formulerat mig tydligt nog. Tajmingen just nu är för de första inte helt optimal pga jobb och utbildning. Dessutom har jag aldrig skrivit någonstans att jag önskar att bli gravid om någon månad istället?! Gör jag abort nu är risken övervägande att vi är klar med barn.


    Fast du skriver att ni pratat om ett till barn och att det uppenbart var planen men att det gick fortare än du trodde.

    Så jag tolkar det som att du tänkte dig att bli gravid men inte just nu. Därav min fråga.
Svar på tråden Abort eller ej - hur vet man?