• Tue 27 Aug 2019 12:30
    1653 visningar
    10 svar
    10
    1653

    RH-negativ mamma- RH positiv barn - Andra graviditet

    Hejsan! 

    Någon som är RH-negativ och fått barn som har varit RH-positiv som första barn (friskt) och sedan ytterligare graviditet med RH-positivt barn? 

    Fick andra barnet några men? skador? Jag är så ledsen och orolig, har såklart läst en massa hemska saker på nätet (skulle ha låtit bli, så inga pekpinnar tack..!).  

    Hjälp! :( 

  • Svar på tråden RH-negativ mamma- RH positiv barn - Andra graviditet
  • Tue 27 Aug 2019 12:37
    #1

    Jag är rhesus-negativ och har tre rhesus-positiva barn. Det avgörande är ju om du har fått den där sprutan, som förhindrar att antikroppar bildas efter första barnet. 

    Om du inte har fått den, så bör du höra med din MVC. Det har ju gått framåt och det finns säkert mer möjligheter numera.

  • Tue 27 Aug 2019 13:00
    #2
    AndreaBD skrev 2019-08-27 12:37:12 följande:
    Jag är rhesus-negativ och har tre rhesus-positiva barn. Det avgörande är ju om du har fått den där sprutan, som förhindrar att antikroppar bildas efter första barnet. 

    Om du inte har fått den, så bör du höra med din MVC. Det har ju gått framåt och det finns säkert mer möjligheter numera.
    Hej tack för svar. Jag fick sprutan efter förlossningen, kommer inte ihåg exakt när jag fick den men jag har fått den... Okej.. då känns det lite lugnare men jag ska meddela MVC detta också så dom har koll. Jag har precis plussat och vill inte ta ut något i förskott. min BIM är inte förens på torsdag... 

    Fick du gå på extra kontroller? Hur upplevde du graviditeterna? 

    Tack för svar :) 
  • Tue 27 Aug 2019 13:07
    #3

    Men då behöver du inte förvänta dig några som helst problem. Mina graviditeter var helt oproblematiska, alla tre. Nej, inga extra kontroller, vad jag vet. Men det kan vara så att de kollar sånt på vanliga kontroller.

    Om det någon gång kan slå fel, att sprutan inte fungerar som den ska alltså, det vet jag inte. Men det brukar inte hända, och jag har inte hört att någon skulle ha råkat ut för något där. 

  • Tue 27 Aug 2019 13:09
    #4

    Är en Rh-negativ mamma med fyra friska Rh-positiva barn. Det enda som skilt mina graviditeter från Rh-positiva kvinnors - tack vare anti-immunoglobulininjektioner efter varje graviditet och abort (vilket är rutin) - är att jag under graviditeternas gång fått ta extra prover för att se att immunisering inte skett.

  • Tue 27 Aug 2019 13:29
    #5
    MammAmma skrev 2019-08-27 13:09:06 följande:
    Är en Rh-negativ mamma med fyra friska Rh-positiva barn. Det enda som skilt mina graviditeter från Rh-positiva kvinnors - tack vare anti-immunoglobulininjektioner efter varje graviditet och abort (vilket är rutin) - är att jag under graviditeternas gång fått ta extra prover för att se att immunisering inte skett.
    Tack för svar! Jag får helt enkelt kontakta MVC och se vad dom har för plan :) och så hoppas jag så klart att pyret stannar kvar i magen! 
    AndreaBD skrev 2019-08-27 13:07:24 följande:
    Men då behöver du inte förvänta dig några som helst problem. Mina graviditeter var helt oproblematiska, alla tre. Nej, inga extra kontroller, vad jag vet. Men det kan vara så att de kollar sånt på vanliga kontroller.

    Om det någon gång kan slå fel, att sprutan inte fungerar som den ska alltså, det vet jag inte. Men det brukar inte hända, och jag har inte hört att någon skulle ha råkat ut för något där. 
    Hjärta
  • Tue 27 Aug 2019 15:34
    #6

    Jag är rh-negativ och har två rh-pos barn som är fina å friska. Fått rh-sprutan efter båda förlossningarna samt efter ett ganska sent missfall. Lämnat immuniseringsprover under graviditeterna som sett bra ut.

  • Tue 27 Aug 2019 20:59
    #7
    Fialotta75 skrev 2019-08-27 15:34:05 följande:

    Jag är rh-negativ och har två rh-pos barn som är fina å friska. Fått rh-sprutan efter båda förlossningarna samt efter ett ganska sent missfall. Lämnat immuniseringsprover under graviditeterna som sett bra ut.


    Tack, känns skönt att få höra att det faktiskt kan gå bra också ?
  • Tue 27 Aug 2019 21:10
    #8

    Det här är ju extremt vanligt. Du behöver inte kontakta mvc mer än att du bokar tid för inskrivning. De kommer ta en nu blodgruppering på dig och se att du är negativ. Nu för tiden tar man på de flesta ställen prov på barnet under graviditeten och ät barnet positivt får du en spruta redan under graviditeten. Du behöver inte vara orolig om du fått sprutan efter förra förlossningen.

  • Tue 27 Aug 2019 21:52
    #9
    Frenja07 skrev 2019-08-27 21:10:35 följande:

    Det här är ju extremt vanligt. Du behöver inte kontakta mvc mer än att du bokar tid för inskrivning. De kommer ta en nu blodgruppering på dig och se att du är negativ. Nu för tiden tar man på de flesta ställen prov på barnet under graviditeten och ät barnet positivt får du en spruta redan under graviditeten. Du behöver inte vara orolig om du fått sprutan efter förra förlossningen.


    Tack för input ? känner mig lugnare ?
  • Tue 27 Aug 2019 21:52
    #10

    Blir massa frågetecken av mina emojin :-S

Svar på tråden RH-negativ mamma- RH positiv barn - Andra graviditet