• Mischa123

    Vilken vecka?

    Hej! Min mens har varit oregelbunden i ett par månader, senast jag hade mens var i mitten på juni. I juli tog jag ett test i samband med att mensen skulle ha kommit och det testet var negativt, testade även negativt en vecka senare. Eftersom mensen fortfarande inte har kommit nu i augusti och jag har börjat få gravsymtom så tog jag test imorse som visade positivt! ???? Men min fråga är, hur räknar man ut veckor när man inte har någon mens att utgå ifrån? Ska såklart kontakta barnmorska men vill hinna berätta för sambon som är bortrest först, hade bara varit kul att veta på ett ungefär vilken vecka jag är i ???? Går det att räkna ut själv?

  • Svar på tråden Vilken vecka?
  • Mischa123
    Mischa123 skrev 2019-08-27 15:56:45 följande:

    Hej! Min mens har varit oregelbunden i ett par månader, senast jag hade mens var i mitten på juni. I juli tog jag ett test i samband med att mensen skulle ha kommit och det testet var negativt, testade även negativt en vecka senare. Eftersom mensen fortfarande inte har kommit nu i augusti och jag har börjat få gravsymtom så tog jag test imorse som visade positivt! ???? Men min fråga är, hur räknar man ut veckor när man inte har någon mens att utgå ifrån? Ska såklart kontakta barnmorska men vill hinna berätta för sambon som är bortrest först, hade bara varit kul att veta på ett ungefär vilken vecka jag är i ???? Går det att räkna ut själv?


    Hmm, frågetecknen skulle vara glada emojis haha
  • Anonym (Freja)
    Mischa123 skrev 2019-08-27 15:56:45 följande:

    Hej! Min mens har varit oregelbunden i ett par månader, senast jag hade mens var i mitten på juni. I juli tog jag ett test i samband med att mensen skulle ha kommit och det testet var negativt, testade även negativt en vecka senare. Eftersom mensen fortfarande inte har kommit nu i augusti och jag har börjat få gravsymtom så tog jag test imorse som visade positivt! ???? Men min fråga är, hur räknar man ut veckor när man inte har någon mens att utgå ifrån? Ska såklart kontakta barnmorska men vill hinna berätta för sambon som är bortrest först, hade bara varit kul att veta på ett ungefär vilken vecka jag är i ???? Går det att räkna ut själv?


    Om du inte vet när du hade ägglossning så är det helt omöjligt att gissa sig till. Kanske var det sista negativa testet du gjorde precis på gränsen att kunna visa positivt eller så var testet du gjorde nu det tidigaste möjliga som det kunnat visa positivt. Det enda sättet att veta är att göra ett ultraljud men då kanske du behöver bekosta det själv.
    Jag var också i en situation där jag inte visste men barnmorskan utgick bara från när jag tagit testet oavsett övriga omständigheter. =/
  • GAndrea

    Om du hade haft regelbunden cykel borde du vara runt 10 veckor.

    Köp ett clear blue digitaltest som visar antalet veckor. Får du +3 veckor kan du egentligen vara gravid mellan 3-10 veckor.

    Ring mödravårdscentralen och säg som det är. Förhoppningsvis får du ett dateringsultraljud eller så går de efter sista mensen första dag och då kanske du blir erbjuden KUB testet snart ;)

  • Mischa123

    Hmm okej.. jag tror att jag hade ägglossning mellan 4-11 augusti :) Iallafall om man ska gå efter symtom, men vad jag förstår så brukar man väl inte räkna från ägglossning utan några veckor innan?

  • Mischa123
    GAndrea skrev 2019-08-27 16:08:37 följande:

    Om du hade haft regelbunden cykel borde du vara runt 10 veckor.

    Köp ett clear blue digitaltest som visar antalet veckor. Får du +3 veckor kan du egentligen vara gravid mellan 3-10 veckor.

    Ring mödravårdscentralen och säg som det är. Förhoppningsvis får du ett dateringsultraljud eller så går de efter sista mensen första dag och då kanske du blir erbjuden KUB testet snart ;)


    Har beställt ett sånt som kommer imorgon så jag ska testa då :) Är mest bara nyfiken, men ska ringa och se vad barnmorskan säger :)
  • GAndrea
    Mischa123 skrev 2019-08-27 16:09:41 följande:

    Hmm okej.. jag tror att jag hade ägglossning mellan 4-11 augusti :) Iallafall om man ska gå efter symtom, men vad jag förstår så brukar man väl inte räkna från ägglossning utan några veckor innan?


    Ja, har man en regelbunden cykel så brukar ägglossning vara ca 14 dagar efter mens. Alltså att du är gravid i v2 när du har ägglossningen ohh egentligen inte alls är gravid än. SÅ. KRÅNGLIGT!! Haha!
  • Mischa123
    GAndrea skrev 2019-08-27 16:19:08 följande:

    Ja, har man en regelbunden cykel så brukar ägglossning vara ca 14 dagar efter mens. Alltså att du är gravid i v2 när du har ägglossningen ohh egentligen inte alls är gravid än. SÅ. KRÅNGLIGT!! Haha!


    Haha ja men verkligen krångligt ;) Får väl bli en överraskning helt enkelt :D
  • Mischa123
    GAndrea skrev 2019-08-27 16:19:08 följande:

    Ja, har man en regelbunden cykel så brukar ägglossning vara ca 14 dagar efter mens. Alltså att du är gravid i v2 när du har ägglossningen ohh egentligen inte alls är gravid än. SÅ. KRÅNGLIGT!! Haha!


    Haha ja men verkligen krångligt ;) Får väl bli en överraskning helt enkelt :D
  • Mischa123
    GAndrea skrev 2019-08-27 16:19:08 följande:

    Ja, har man en regelbunden cykel så brukar ägglossning vara ca 14 dagar efter mens. Alltså att du är gravid i v2 när du har ägglossningen ohh egentligen inte alls är gravid än. SÅ. KRÅNGLIGT!! Haha!


    Haha ja men verkligen krångligt ;) Får väl bli en överraskning helt enkelt :D
  • Mischa123
    GAndrea skrev 2019-08-27 16:19:08 följande:

    Ja, har man en regelbunden cykel så brukar ägglossning vara ca 14 dagar efter mens. Alltså att du är gravid i v2 när du har ägglossningen ohh egentligen inte alls är gravid än. SÅ. KRÅNGLIGT!! Haha!


    Haha ja men verkligen krångligt ;) Får väl bli en överraskning helt enkelt :D
  • Anonym (M)

    Hej!

    Hur har det gått? Kontaktat mvc?

    Jag blev gravid direkt efter ett mf och hade därför svårt att ränka ut exakt hur långt gången jag är. Fick då ett tidigt ul från mvc för att datera och kunna boka kub och rul

  • Mischa123
    Anonym (M) skrev 2019-08-31 09:40:38 följande:

    Hej!

    Hur har det gått? Kontaktat mvc?

    Jag blev gravid direkt efter ett mf och hade därför svårt att ränka ut exakt hur långt gången jag är. Fick då ett tidigt ul från mvc för att datera och kunna boka kub och rul


    Hej! Det har gått bra! Jag tog ett clearblue som visade gravid 3+, så jag ringde mvc och fick komma på hälsosamtal redan samma dag :) Fick dock inte göra något ultraljud, pga för dyrt så det var lite tråkigt eftersom vi fortfarande inte vet säkert vilken vecka det är
Svar på tråden Vilken vecka?