• Tue 27 Aug 2019 17:14
    590 visningar
    9 svar
    9
    590

    17 år och vill inte bo hemma

    Vet inte om jag valde rätt kategori men men... Jag vill inte bo hemma längre... jag är 17 år och ska börja skolan igen (har inte gått i skolan på 1,5år) jag trivs inte hemma längre mamma stressar om allt och det känns som hon skäms över mig, jag har ptsd depression och social fobi, de känns inte som att mamma tar mitt psykiska mående på allvar, jag har en lillebror som är 10 år och har troligtvis adhd, han är så jobbig o ska bråka o skrika när han sitter vid datorn, har konstans huvudvärk när jag är hemma, min lillebror är så extremt bortskämd o får allt han pekar på nästan. Mamma o pappa har inte den bästa ekonomin o vi har knappt någon mat hemma, jag vill inte bo hemma för mamma har favoriserat min lillebror och har helt enkelt inte råd o ha mig, jag vet inte va jag ska ta mig till kan ju inte direkt flytta med tanke på att jag inte har någon ekonomi, jag vill inte flytta till en annan familj utan bo själv, känner att jag skulle behöva de men vet inte hur jag ska lyckas med de.... snälla hjälp mig vill gärna ha seriösa svar, tack i förhand

  • Svar på tråden 17 år och vill inte bo hemma
  • Tue 27 Aug 2019 17:48
    #1

    Om du studerar på annan ort kan du få inackorderingstillägg. Läs mer här: https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-gymnasiestudier/inackorderingstillagg.html

  • Tue 27 Aug 2019 17:59
    #2

    Jag gör ju tyvärr inte de????

  • Tue 27 Aug 2019 18:03
    #3
    Missan31 skrev 2019-08-27 17:59:10 följande:
    Jag gör ju tyvärr inte de????
    Då kan det bli svårt eftersom dina föräldrar är försörjningsskyldiga och kanske inte villiga att betala hyra för ett annat boende. Har du någon kanske någon kontakt på BUP som du kan diskutera det här med? Det är ju viktigt att kunna ha studiero när man studerar ...
  • Tue 27 Aug 2019 18:06
    #4

    Ja jag väntar på att få tid där igen men det tar tid...

  • Tue 27 Aug 2019 18:08
    #5
    Missan31 skrev 2019-08-27 18:06:54 följande:
    Ja jag väntar på att få tid där igen men det tar tid...
    Du kanske kan prata med skolsköterskan eller kuratorn på din skola så länge?
  • Tue 27 Aug 2019 18:16
    #6

    Försökte på min förra skola men hjälper Inte att bara prata med någon vill här ifrån

  • Tue 27 Aug 2019 18:28
    #7

    Du kan söka CSN; bidrag + lån efter du fyllt 18 även om du går på gymnasiet. Så var det i alla fall för mig men det var ett par år sedan så ring till dem + kolla deras hemmsida för vilkor. Då får du cirka 10 000 kr i månaden. Det kräver i gengäld att du är närvarande på lektionerna och gör proven och du får csn-bidrag bara när du pluggar, så se till att sköta studierna. När du ordnat varifrån dina pengar ska komma kan du börja söka efter rum att hyra, eller t ex en liten del i en villa, det kostar cirka 3000-4000 kr. Sök på Blocket efter lediga rum.

  • Tue 27 Aug 2019 18:41
    #8

    Men är 17 och ska plugga upp betygen från 9an på magelungen

  • Tue 27 Aug 2019 21:33
    #9

    Sök jobb och jobba vid sidan.

Svar på tråden 17 år och vill inte bo hemma