• Lillajag2

    Enskild egendom hos gifta par

    Hej!

    Vad tycker ni om följande? Min man är 8 år äldre än jag och vi träffades när jag var 20. Idag har vi varit tillsammans i 9år, är gifta och har ett barn.

    Han har ärvt en del egendomar värda ca 1, 2 miljoner som enskild egendom.

    Under året har han sålt delar av egendomarna för ca 150.000 kr, och dessa pengar är såklart hans enskilda egendom så länge han inte sätter in dem på ett av våra gemensamma konton, vilket han inte kommer att göra. Vår familj kommer alltså inte att ta del utav detta, utan skall vi köpa något större/renovera så kommer det att komma från 50%jag och 50%han, och då har han en stor pott att hämta från och större möjligheter att drömma om framtiden. Vad tycker ni om detta? Vet inte hur andra resonerar kring familj och ekonomi när det gäller sådant.

  • Svar på tråden Enskild egendom hos gifta par
  • Anonym (Kajsa)

    Är det enskild egendom så är det. Sedan kan han ju ändå dela med sig om han vill.

    Min man kommer att ärva en del när hans mamma dör. Men vi har gemensam ekonomi och dessa  pengar kommer också att vara gemensamma.

  • Anonym (Ö)

    Inga konstigheter tycker jag. Vi har i ungefär samma sits. Om min man vill göra något som jag känner att jag inte bör göra, så blir det antingen ingenting eller så betalar han.

  • Limajo
    Lillajag2 skrev 2019-08-27 20:55:31 följande:

    Hej!

    Vad tycker ni om följande? Min man är 8 år äldre än jag och vi träffades när jag var 20. Idag har vi varit tillsammans i 9år, är gifta och har ett barn.

    Han har ärvt en del egendomar värda ca 1, 2 miljoner som enskild egendom.

    Under året har han sålt delar av egendomarna för ca 150.000 kr, och dessa pengar är såklart hans enskilda egendom så länge han inte sätter in dem på ett av våra gemensamma konton, vilket han inte kommer att göra. Vår familj kommer alltså inte att ta del utav detta, utan skall vi köpa något större/renovera så kommer det att komma från 50%jag och 50%han, och då har han en stor pott att hämta från och större möjligheter att drömma om framtiden. Vad tycker ni om detta? Vet inte hur andra resonerar kring familj och ekonomi när det gäller sådant.


    Det är väl inte så mycket att tycka om? Det är hans pengar. Är det så att ni har tydliga, gemensamma behov som familj och du inte har ekonomin att stå för hälften, ja då skulle jag om jag vore han inte dra mig för att lägga mina pengar där. Men kan ni dela på gemensamma kostnader finns ingen orsak att han ska stå för mer bara för att han har mer kapital. Han kanske har något intresse han vill lägga pengarna på, starta eget, eller liknande.
  • Anonym (Bonus)

    Inte orimligt. Han vet ju dina begränsningar och får ju drömma därefter. Mina föräldrar gick in med olika tillgångar när de gifte sig. Tror det dröjde närmare 30 år innan de ändrade äktenskapsförordet från enskild egendom till giftorätt.

  • Lillajag2

    Ok! Intressanta svar???? Vore kul att höra hur fler resonerar. Jag förstår såklart av egoistiska skäl hur min man och andra resonerar iom skilsmässor osv. Jag får tänka lite så mer själv också, delade med mig av de 30.000 i kontanter jag fick av min far när vi renoverade huset vi bor i.

  • Anonym (Bonus)
    Lillajag2 skrev 2019-08-27 21:39:46 följande:

    Ok! Intressanta svar???? Vore kul att höra hur fler resonerar. Jag förstår såklart av egoistiska skäl hur min man och andra resonerar iom skilsmässor osv. Jag får tänka lite så mer själv också, delade med mig av de 30.000 i kontanter jag fick av min far när vi renoverade huset vi bor i.


    Ja, det blir ju lite skevt. Då borde ju han ta lika mycket av sitt.
  • Limajo
    Lillajag2 skrev 2019-08-27 21:39:46 följande:

    Ok! Intressanta svar???? Vore kul att höra hur fler resonerar. Jag förstår såklart av egoistiska skäl hur min man och andra resonerar iom skilsmässor osv. Jag får tänka lite så mer själv också, delade med mig av de 30.000 i kontanter jag fick av min far när vi renoverade huset vi bor i.


    En renovering är ett typiskt exempel på ett gemensamt behov där jag tycker att den som har pengar kan kliva in i stället för att alla ska lida för att en inte har kapital just då. Sen, precis som det varit med er, kan ju rollerna ändras med tiden. Har du nämnt för din man att du tycker att han är skyldig att lägga in ungefär lika mycket i ert gemensamma liv?
  • Lillajag2

    När det gäller ekonomin har vi aldrig diskuterat ?spelreglerna?. Det antas från min mans sida att jag skall klara av min mans standard på inköp, resor, kostnader, trots att jag är yngre och inte fått med mig något av ekonomiskt värde, förutom min lön såklart.

    Hur tar man upp sådant? Jag känner mig så svag /värdelös och icke bidragande i familjen att behöva säga stopp till inköp pga min egna ekonomiska sits ifall något skulle hända med vårt förhållande i framtiden.

  • Anonym (J)
    Lillajag2 skrev 2019-08-28 03:04:36 följande:

    När det gäller ekonomin har vi aldrig diskuterat ?spelreglerna?. Det antas från min mans sida att jag skall klara av min mans standard på inköp, resor, kostnader, trots att jag är yngre och inte fått med mig något av ekonomiskt värde, förutom min lön såklart.

    Hur tar man upp sådant? Jag känner mig så svag /värdelös och icke bidragande i familjen att behöva säga stopp till inköp pga min egna ekonomiska sits ifall något skulle hända med vårt förhållande i framtiden.


    Du får tala klarspråk. Om du förväntas betala 50% och inte har råd, säg till. Då får din man betala mer eller också uteblir hela grejen. Man måste prata ekonomi och ingen är tankeläsare.

    Tjänar ni olika mycket?
  • Anonym (J)

    Arv sätts ofta som default till enskild egendom. Det gör att arvtagaren för agera hur denne vill med arvet utan att det automatiskt blir giftorättsgods. Så det är inget konstigt. Din man kan alltid ändra sig under tidens gång.

    Men, jag förstår inte riktigt vad hans arv har med att göra då ni sätter upp planer för inköp, resor m.m. Använder han sina arvspengar då och förutsätter att du ska lägga in lika mycket?

Svar på tråden Enskild egendom hos gifta par