• ungkvinna1

    Melatonin

    Erfarenheter av melatonin? Syftar på det som är utskrivet av läkare och inte kosttillskott beställt online, förslagsvis circadin.

    Vad hade du för sömnbesvär och hur hjälpte läkemedlet?

  • Svar på tråden Melatonin
  • Anonym (Melatonin)

    Funkar bra men använder bara det som köps på apotek.


    Väldigt låg dos men 1,9mg gör att jag sover hela natten. Innan jag började med melatonin vaknade jag flera gånger per natt och hade svårt att somna. Väldigt hackig sömn som gjorde mig trött på dagarna.

  • Anonym (zzzzzzz)
    Anonym (Melatonin) skrev 2019-08-28 11:22:27 följande:

    Funkar bra men använder bara det som köps på apotek.


    Väldigt låg dos men 1,9mg gör att jag sover hela natten. Innan jag började med melatonin vaknade jag flera gånger per natt och hade svårt att somna. Väldigt hackig sömn som gjorde mig trött på dagarna.


    Melatoninm finns inte på svenska apotek? Vilket medel syftar du på där du anger 1.9 mg? Man kan endast få Circadin på recept eller licensierat Melatonin som inte ingår i högkostnadsskyddet
  • Anonym (Melatonin)

    Sorry - jag köper mina i Finland eller Åland. Eller vart jag eller vänner är på semster.


    1,9mg är standard för Melatonin som säljs i handeln (överallt utom i just Sverige såklart) Fick dock en burk av en kollega som nyss kommit hem från USA och den var på 10mg.

  • Anonym (M)
    Anonym (zzzzzzz) skrev 2019-08-28 11:31:53 följande:

    Melatoninm finns inte på svenska apotek? Vilket medel syftar du på där du anger 1.9 mg? Man kan endast få Circadin på recept eller licensierat Melatonin som inte ingår i högkostnadsskyddet


    Melatonin ingår i högkostnadsskyddet. Är alltid det jag får utskrivet, aldrig Circadin. Det var vanligare att man fick för några år sedan. Iallafall i den delen av Sverige där jag bor :)
  • Anonym (zzzzzzz)
    Anonym (M) skrev 2019-08-28 12:15:11 följande:
    Melatonin ingår i högkostnadsskyddet. Är alltid det jag får utskrivet, aldrig Circadin. Det var vanligare att man fick för några år sedan. Iallafall i den delen av Sverige där jag bor :)
    Det visste jag inte. Hur mycket kostar det? Sist jag undersökte det låg priset på ca 700 kr för en paket för att det låg utanför detta.
  • ungkvinna1

    Tack snälla för svar,

    Tog kontakt med vården via en vårdapp och fick inget läkemedel utskrivet. Är 20-25 år och fick inget läkemedel grundat på min unga ålder.

    Har haft besvär i 8 år, dock går det i perioder. Kan inte jobba just nu då det är så illa. Snälla vart kan jag vända mig? Jag är för ung för att få hjälp

  • Anonym (M)
    Anonym (zzzzzzz) skrev 2019-08-28 12:29:48 följande:

    Det visste jag inte. Hur mycket kostar det? Sist jag undersökte det låg priset på ca 700 kr för en paket för att det låg utanför detta.


    Okej! Ja, innan man fått någon rabatt ligger väl en burk kring 750 kr. Det är tur att högkostnadsskyddet finns!
  • ungkvinna1
    Anonym (Melatonin) skrev 2019-08-29 07:46:35 följande:

    Hur illa sover du? Berätta.[/

    Tar 3h för mig att somna, just nu sover jag tillräckligt med timmar men under stressiga perioder händer det att jag inte sover något alls. Insomningen är främsta besväret. Inte uppvaknanden eller dylikt

    [quote=79863698][quote-nick]Eva8886 skrev 2019-08-29 08:11:23 följande:[/quote-nick]Melatonin AGB är snabbverkande och ingår i högkostnadsskyddet vilket circadin inte gör.


    Jaha, detta hade jag ingen aning om - tack :)
  • Anonym (Melatonin)

    Men då tycker jag inte du ska be om Circadin. Läkare är väldigt restriktiva med det - av någon anledning...?


    Får du inte tag i Melatonin så tag hjälp igen av läkare på VC - ej i appform (för de får inte skriva ut sömnpiller utan du måste träffa en läkare fysiskt)


    Känner du verkligen ingen som åker utomlands? Någon som åker till Finland ibland?


    Annars går det faktiskt att beställa på nätet och få hemskickat, även om du bor i Sverige.


    Boka tid på VC och be om hjälp, jag har fått Imovane utskrivet, det är för insomning och jag tar 1/2 tablett vid behov FFa söndagskvällar för då börjar jag redan skruva upp mig inför jobbveckan.

  • ungkvinna1
    Anonym (Melatonin) skrev 2019-08-30 07:45:24 följande:

    Men då tycker jag inte du ska be om Circadin. Läkare är väldigt restriktiva med det - av någon anledning...?

    Får du inte tag i Melatonin så tag hjälp igen av läkare på VC - ej i appform (för de får inte skriva ut sömnpiller utan du måste träffa en läkare fysiskt)

    Känner du verkligen ingen som åker utomlands? Någon som åker till Finland ibland?

    Annars går det faktiskt att beställa på nätet och få hemskickat, även om du bor i Sverige.

    Boka tid på VC och be om hjälp, jag har fått Imovane utskrivet, det är för insomning och jag tar 1/2 tablett vid behov FFa söndagskvällar för då börjar jag redan skruva upp mig inför jobbveckan.


    Det är just detta jag vill, ha sömntabletter vid behov. När jag ska göra något jag är nervös över kraschar sömnen helt - det handlar därför inte som sömntabletter på daglig basis. Av den anledningen har jag svårt att förstå varför de är restriktiva med att skriva ut det....
  • Eva8886

    De har fått än striktare riktlinjer att förhålla sig till, därför är det väldigt svårt att få vanebildande och beroendeframkallande mediciner på recept nuförtiden.

Svar på tråden Melatonin