• makeupgirl

    Överviktig 7 åring, vad gör jag?

    Hej

    Har ett stort problem, min son som går på utredning på bup för uppmärksamhet, alltså adhd samt har svårt att förstå andras signaler. Han byter hela tiden aktivitet och det har alltid varit så att han varit galen i socker, vitt bröd, kolhydrater.

    Han har alltid varit en standardavvikelse upp både längd och vikt.

    Han vägrar vara med i sport som ger tävling mot andra, gick p parkour o simning vilket han ska gå igen. Han väger nog 36 kilo och är 130 lång, vi måste köpa kläder för en 10 åring. Försöker med allt positivt så det inte ska skapa skam. Han har blivit retad och han har en extremt utåtstående mage. Har sökt vårdcentralen för att se vad det kan vara.

    Verkar dock vara att han hela tiden vill ha något i munnen.

    Jag är medveten om att jag själv tycker att det är otroligt jobbigt då jag själv har ätstörning och är underviktig. Jobbigt när man vet att andra kanske tror att vi äter snabbmat. Lagar mat, varierad varje dag. Vad är ett bra mellanmål? Hans pappa är kraftig, jag har varit kraftig. Min stora son är 187 o väger 78 kg, väldigt aktiv 18 år.

    Han säger att han hatar att duscha i skolan.

    Hur hjälper jag min son att få en bra vikt? Han är ute o leker cyklar med kompisar. Men är väldigt bekväm. Vill inte skapa sämre självförtroende eftersom han redan har det.

    Både hans pappa och jag är överens om detta, men han fuskar med ho om och han får pizza, glas mm.

    Vad ska en sjuåring väga ca med

  • Svar på tråden Överviktig 7 åring, vad gör jag?
  • viseversa

    Min 6,5åring(flicka) väger 21 kilo tror jag. Har 128 i kläder. Vet inte exakt hur lång hon är. Absolut ingen mage alls. Smal och slank. Ni får ha noll tolerans för godis och sötsaker. Undantag lördag och kalas. Han är bara ett barn. Sen ingen skräpmat såklart och byt ut vitt bröd till mörkt bröd. Men svårt när du slåss mot det ensam. Utan att ha pappan på din sida.

  • viseversa

    Min 6,5åring(flicka) väger 21 kilo tror jag. Har 128 i kläder. Vet inte exakt hur lång hon är. Absolut ingen mage alls. Smal och slank. Ni får ha noll tolerans för godis och sötsaker. Undantag lördag och kalas. Han är bara ett barn. Sen ingen skräpmat såklart och byt ut vitt bröd till mörkt bröd. Men svårt när du slåss mot det ensam. Utan att ha pappan på din sida.

  • makeupgirl

    Hej

    Ja det är inte så att han är emot mig, utan mer, är jag inte hemma eller de är ute så orkar han inte laga vettig mat utan det blir lätt mycket kolhydrater och att det blev en glass. Inte lika konsekvent helt enkelt o det gör också att sonen blir osäker på vad som gäller.

  • Anonym (Anna)

    Gör storkok då och lägg i frysen. Enkelt att tina om du inte är hemma. Sluta köp sötsaker och ha hemma. Lättare att stå emot om det inte finns glass och billys hemma.

    Men du måste få med pappan i detta.

    Så lat får man inte vara att man äventyrar sitt barns hälsa för att man inte orkar stå emot.

    Få pappan inse konsekvenserna av sina handlanden och att det handlar om ett ansvar han måste acceptera.

  • cosinus

    Se till att alltid ha matlådor med bra mat ifall ni inte hinner laga mat en dag.

    Börja alltid med grönsaker innan maten. Man kan göra morotsstavar, gurka, tomater eller vad han nu äter som han får börja med och därmed blir han lite mindre hungrig och äter mindre mat

    Köp bara hem bröd han får äta men det är helt ok att begränsa antalet skivor. Jag har också ett mack-monster men jag hävdar att 2 skivor räcker, sen kan hon komplettera med fil om hon är mer hungrig (då ids hon i princip aldrig så hon är inte hungrig, det är bara en önskan om okynnesätande)

    Vänj honom vid att man inte tuggar konstant. Håll mat/mellis-tider.

  • Anonym (Mamma)

    Hej,

    Jag har läst lite kring adhd då vi funderar på om vår dotter har det samt att vår kompis son har adhd.

    Vad vi har förstått så är det väldigt vanligt att man vill ha något i munnen när man har vissa diagnoser. Skulle kanske prova att köpa ett bithalsband eller form av karameller/halstabletter/tuggummi sådant som inte går direkt ner i magen för då är risken att man tar igen och då får man detta för höga kaloriintag vilket kan ge en övervikt. Finns jättemånga lika coola tugghalsband eller vad de nu kallas på funkamera.se

    Sen är ju socker och vitt mjöl inte heller speciellt bra för vissa med diagnoser. Vissa barn reagerar starkare på det. Pröva att försöka byta ut det.

  • Anonym (Jess)

    vår sjuåring väger 18 kilo och vi kämpar för att han ska gå upp. Jag kan tänka mig att ni kämpar lika mycket som vi och det är inte enkelt. Jag tänker också att det är viktigt att du och pappan är enade. Plockar han själv ur skafferiet?

  • Anonym (Hmm)

    Om han är ute och leker mm så borde han inte tänka så mycket på mat under den tiden. Man har liksom inte tid för att äta då.

    Sen hur ser vardagsmotionen ut annars. Går/cyklar han till från skolan? Eller får han skjuts av er, åker skolskjuts.

  • makeupgirl

    Hej, ja det är snarare så att han vill vara snäll och är lite bekväm somsagt. Men stämmer, alla måste vara med på tåget annars funkar det inte.

    Jag lagar bra mat och gör alltid grönsaker till maten. Problemet ligger i att sonen hela tiden, tror av rastlöshet, vill ha något I munnen, samt om han är hos kompisar får saker där. Han äter nog egentligen bara för mycket när det är kolhydrater. Läsk får han inte alls. Han har godisstopp I ett år för att få en mobil, tyckte det var bättre. Äter bara en isglass och frukt till fredagsmyset. Inga kvällsmackor.

    Saken är att eftersom jag själv har ätstörning och är underviktig så tycker jag att det är ångestframkallande att mitt barn är "tjock" men min stora son o man säger det försvinner med längden.

    Jag vill stoppa det nu. För hans skull.

  • Anonym (B)

    Dum fråga men ändå, ni kan inte få kontakt med en dietist som hjälper er att få till kosten på ett sunt sätt.
    Och då ska pappan vara med så han förstår konsekvenserna av att slarva. 

    Jag har fått lära mig att man är en betaätare när man är sån som ständigt vill ha något i munnen.
    Tugga är ju lugnande även för oss människor, så en del av oss har säkert större behov.
    Jag är själv en betaätare och ja, det känns tomt på något konstigt sätt när jag inte har något i munnen.

    Ett tips jag har är att skala ett knippe morötter, sätta dom i isvatten i en bunke långt ner i kylskåpet så sonen når dom själv. 
    Och sen låta honom ta av dom om han blir sugen. 

Svar på tråden Överviktig 7 åring, vad gör jag?