• Seahunter87

    Verkställighet

    Hej,

    Jag har 2 barn som är 5 år och 2 år och har gått igenom familjerätten och tingsrätten eftersom min ex hon vill ha ensam vårdnaden till båda barnen.

    Vi har haft ett avtal från tingsrätten att det är gemensamt vårdnad som va min önskemål.

    I nu läget min ex har inte respekterat avtalet och dessutom jag har inte fått mina barn för snart 2 månader... Hennes anledning är att hon tror att barnen skall fara illa hos mig då har jag pratat med båda socialtjänsten och familjerätten och fått inget svar eftersom vi har ett avtal som måste följas.

    Jag har frågat efter Verkställighet och det är ju godkänt nu.

    Min fråga är hur stora är hennes chanser att undvika böter och inte lämna barnen igen?

    Tack ????

  • Svar på tråden Verkställighet
  • Giftskåneman

    Håller hon barnen hos sig är det umgängessabotage, och då är du bättre förälder och stor chans att få ensam vårdnad.

    Ska väldigt mycket till för att polisen ska verkställa domen

  • Giftskåneman

    Men se upp, barnen kan bli omhändertagna av soc om ni har stora samarbetssvårigheter som drabbar barnen, vilket man nog får säga här när du inte får träffa dem

  • Anonym (Z)
    Seahunter87 skrev 2019-08-28 12:11:49 följande:

    Ja vi har ett avtal från tingsrätten.

    Jag har advokat.


    Hon borde få vite om hon bryter mot avtalet? Vad säger din advokat?
  • Seahunter87

    Har ju pratat med soc och dom sa att det finns en utredning om min äldste son och efter att dom har frågat honom om jag va våldsam eller elak han svarade ( ja) men till slutet kom han och sa att jag har inte gjorde det ( pappa är snäll).

    Det finns ingen bedömning alls och jag har aldrigt varit våldsam mot min ex eller mina barn...

    För 3 vecker sen åkte jag till hennes lägenhet och frågade om jag skulle krama mina barn hon vägrade lämna barnen under min pappa vecka...

    Barnen va jätte glada att se mig och gråtandes lillan som är 2 år sträckte armarna till mig men hon har nekat det med.

    Jag får inte lov att prata med dom på telefon heller...

    Som tur jag har spelat in besöket och lämnade till tingsrätten.

  • Anonym (Soc.)

    Det beror på om hon har goda skäl att inte lämna barnen. Oavsett avtal så har hon alltid en skyldighet att skydda barnen om de riskerar att fara illa hos dig. Socialtjänsten kan ha rått henne att ej lämna barnen pga något som fortfarande är under utredning.

  • Anonym (Soc.)
    Seahunter87 skrev 2019-08-28 12:47:10 följande:

    Har ju pratat med soc och dom sa att det finns en utredning om min äldste son och efter att dom har frågat honom om jag va våldsam eller elak han svarade ( ja) men till slutet kom han och sa att jag har inte gjorde det ( pappa är snäll).

    Det finns ingen bedömning alls och jag har aldrigt varit våldsam mot min ex eller mina barn...

    För 3 vecker sen åkte jag till hennes lägenhet och frågade om jag skulle krama mina barn hon vägrade lämna barnen under min pappa vecka...

    Barnen va jätte glada att se mig och gråtandes lillan som är 2 år sträckte armarna till mig men hon har nekat det med.

    Jag får inte lov att prata med dom på telefon heller...

    Som tur jag har spelat in besöket och lämnade till tingsrätten.


    Låter som om det finns en pågående polisutredning där mamma fått i uppdrag att skydda barnen och att socialtjänsten ej kan informera dig ännu för att ej förstöra polisutredningen.
  • Seahunter87

    Vadå polisutredningen det finns inga jag har pratat med alla myndigheterna och polisen jag har rätt att inblanda dom om hon följer inte avtalet.

    Det vill jag absolut inte att polisen ska hämta mina barn.

  • Anonym (Soc.)
    Seahunter87 skrev 2019-08-28 13:21:17 följande:

    Vadå polisutredningen det finns inga jag har pratat med alla myndigheterna och polisen jag har rätt att inblanda dom om hon följer inte avtalet.

    Det vill jag absolut inte att polisen ska hämta mina barn.


    Polisutredning gällande misshandel.
Svar på tråden Verkställighet