• Anonym (Kaffedraken)

    Separation samboskap.

    Hej,

    Jag och min sambo ska separera efter 3,5 år tillsammans. Min sambo har knappt betalat något annat än halva hyran, och ibland mat, men det är närmare 50/50 där. Hon har 2 barn sedan tidigare så därför är det helt okej att hon får bo kvar och jag är den som flyttar.

    När det kommer till själva bodelingen är vi inte helt överens. Hon äger som sagt knappt något utav värde och förvisso täcks en del utav sambolagen även om jag är den som betalat hela bohaget. (närmare 100 000kr) hon har muntligt sagt att det jämnar ut sig så fort hon får en stabil ekonomi. Så har det låtit över hela tiden vi varit tillsammans och jag har väl köpt det argumentet. Det betyder även att jag har betalat för alla solsemestrar och resor hit och dit. (sammanlagt ca 200 000) och hon har även bett om extra pengar emellanåt nör hennes konto stått på noll. Samma resonemang. Det rätar upp sig nör hon fpr bättre ekonomi. Nu börjar min sambo få ordning på sin ekonomi och för första gången står hon inför ett erbjudande om fast tjänst. Tyvärr har hon fått för sig att vi inte längre ska vara en familj. Och vill inte göra rätt för sig rent ekonomiskt.

    Vid bohaget anser jag mig att nöja mig med att jag tar det jag behöver och säljer resten. Att hon sedan får införskaffa eget bohag. Hon hävdar att sambolagen ger henne rätt till sakerna såsom soffa, tv osv.. Men finns det något jag kan göra nu när hon ganska så öppet men inte ordagrannt erkänner att hon under alla dessa år utnyttjat mig för det ekonomiska.? Att hon inte alls haft avsikt att betala tillbaka för "gemensamma" utgifter eller andra gånger hon har behövt mer pengar.

    Kan jag eventuellt hävda att bohaget är införskaffat för eget intresse? Jag vill ju inte bo i ett hem utan möbler. Eller skulle det vid juridisk inblandning innebära att de där muntliga överenskommelserna att det jämnar ut sig "senare" något jag kan räkna som en skuld till mig? Som jag kan räkna av bohaget från?

    Separationen sker på grund av ett allvarligt fel från hennes sida. Eftersom hon har 2 barn varannan vecka så kan jag inte kasta ut henne hur som helst.

  • Svar på tråden Separation samboskap.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Gör en riktig bodelning, kontakta familjejurist.

    Jag vill minnas att om ni inte levt ihop över 5 år så blir det inte 50/50, utan proportionerligt efter hur länge ni levt ihop.

    Bor ni i hyres eller köpe? Införskaffade ni boendet för ert gemensamma liv eller flyttade någon in i den andres etablerade boende?

    Skriver man inte sambo-avtal(/äktensapsförord) så får man tyvärr finna sig i att man kan bli "blåst".

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad är det för typ av bostad och när flyttade du/ni in?

    Du kommer ha svårt att försöka jämka en bodelning pga hennes löften.
    Det du kan hävda är att ni bara varit sambo i 3 1/2 år och då gäller inte 50/50.

    En väg framåt kan vara att du säger att du inte kommer bråka om bostaden om du får behålla möblerna. Istället kommer du flytta ut så fort du fått något nytt och hon med barnen få bo kvar.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Ekolan skrev 2019-08-28 12:59:46 följande:

    Hej,

    Jag och min sambo ska separera efter 3,5 år tillsammans. Min sambo har knappt betalat något annat än halva hyran, och ibland mat, men det är närmare 50/50 där. Hon har 2 barn sedan tidigare så därför är det helt okej att hon får bo kvar och jag är den som flyttar.

    När det kommer till själva bodelingen är vi inte helt överens. Hon äger som sagt knappt något utav värde och förvisso täcks en del utav sambolagen även om jag är den som betalat hela bohaget. (närmare 100 000kr) hon har muntligt sagt att det jämnar ut sig så fort hon får en stabil ekonomi. Så har det låtit över hela tiden vi varit tillsammans och jag har väl köpt det argumentet. Det betyder även att jag har betalat för alla solsemestrar och resor hit och dit. (sammanlagt ca 200 000) och hon har även bett om extra pengar emellanåt nör hennes konto stått på noll. Samma resonemang. Det rätar upp sig nör hon fpr bättre ekonomi. Nu börjar min sambo få ordning på sin ekonomi och för första gången står hon inför ett erbjudande om fast tjänst. Tyvärr har hon fått för sig att vi inte längre ska vara en familj. Och vill inte göra rätt för sig rent ekonomiskt.

    Vid bohaget anser jag mig att nöja mig med att jag tar det jag behöver och säljer resten. Att hon sedan får införskaffa eget bohag. Hon hävdar att sambolagen ger henne rätt till sakerna såsom soffa, tv osv.. Men finns det något jag kan göra nu när hon ganska så öppet men inte ordagrannt erkänner att hon under alla dessa år utnyttjat mig för det ekonomiska.? Att hon inte alls haft avsikt att betala tillbaka för "gemensamma" utgifter eller andra gånger hon har behövt mer pengar.

    Kan jag eventuellt hävda att bohaget är införskaffat för eget intresse? Jag vill ju inte bo i ett hem utan möbler. Eller skulle det vid juridisk inblandning innebära att de där muntliga överenskommelserna att det jämnar ut sig "senare" något jag kan räkna som en skuld till mig? Som jag kan räkna av bohaget från?

    Separationen sker på grund av ett allvarligt fel från hennes sida. Eftersom hon har 2 barn varannan vecka så kan jag inte kasta ut henne hur som helst.


    Sambolagen säger att det som införskaffats för gemensamt bruk ska man dela på, oavsett vem som betalat det.
    Så det kan vara väldigt svårt för dig att behålla allt själv. Förstår att du är frustrerad och känner dig besviken och utnyttjad, men du får ta det som en läxa till nästa samboförhållande
  • Anonym (Kaffedraken)

    Som sagt, du kan komma undan med att ni delar på annat sätt än 50/50 då ni inte bott ihop så länge. Kontakta en jurist.

    De pengar hon "lovat betala tillbaka och mer på när ekonomin är bättre" är du blåst på. Klart det känns surt att betalt solsemestrar etc men så är livet liksom. Ingen idé att sörja över spilld mjölk, utan att du betalat hade ni väl inte kommit iväg överhuvudtaget.

  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2019-08-28 14:37:47 följande:
    Sambolagen säger att det som införskaffats för gemensamt bruk ska man dela på, oavsett vem som betalat det.
    Så det kan vara väldigt svårt för dig att behålla allt själv. Förstår att du är frustrerad och känner dig besviken och utnyttjad, men du får ta det som en läxa till nästa samboförhållande
    ska och ska, det går utmmärkt att fördela det hur man vill bara man är överens.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (12345) skrev 2019-08-29 20:15:57 följande:
    ska och ska, det går utmmärkt att fördela det hur man vill bara man är överens.
    OK. Uttryckte mig fel. Men som du skriver, man ska vara överens, är man inte det så är det sambolagen som styr.
    Nu verkar det inte så att de är överens.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har du hemförsäkring? Kolla om du kan få tag i jurist därifrån.

    Var lägenheten din sen innan? Hade du inga möbler innan?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan vara värt att skaffa en jurist som hjälper dig med uträkning. Som de andra skrivit, 50/50 delning kan man undgå pga mindre tid än 5 år. Dessutom, om du kan bevisa att du köpt alla möbler kan du kanske begära ytterligare jämkning för annars skulle det vara oskäligt. Fast hennes muntliga löften om framtiden kan du inte stödja dig på, eller påstå att du köpt möbler enbart till dig. Men allt det där har en bra jurist koll på. Glöm inte att vissa personliga saker tex fritids/hobbyprylar är utanför bodelningen, och alla småprylar som bestick, handdukar etc blir sammanlagt dyrt att köpa nytt, så håll koll på vad du hade innan hon flyttade in.

Svar på tråden Separation samboskap.