• Anonym (Ts)
    Wed 28 Aug 2019 16:47
    940 visningar
    7 svar
    7
    940

    Vad tänker man som personal på förskola?

    Jo, då har man då kommit in i den period med barnet då barnet berättar allt för alla. Framförallt på förskolan.

    Vad tänker ni om ett barn kommer till er och säger att mamma/pappa blev arga för att jag gjorde si eller så?

    Vi hade en incident igår där vårt barn hade betett sig illa på förskolan. Går inte in på vad hen gjorde men det var absolut inte okej. Inte för personalen eller oss föräldrar. När vi lämna förskolan så sa både jag o pappan at vi blev ledsna över att höra hur det varit på förskolan. Vi använder ofta ordet ledsen snarare än arg. Men ibland är man bara människa.

    Idag gick barnet till förskolan o när vi hämtade så säger personalen ?idag har vi pratat om att ni blev arga och ledsna igår pga vad som hände här? o så skratta personalen till lite varpå vi säger att vi absolut blev framförallt ledsna ja. För det är inte okej att göra som hen gjorde. Varpå hen säger: men idag har jag inte gjort så.

    O sen fortsatte samtalet med annat.

    Men då säger en annan i personalen att ?ja hen berättar ju allt o berätta för ett tag sen att en av er hade blivit lite arg på hen o syskonet pga de hade busat lite för mkt hemma? o skratta igen... typ som ?inget är hemligt här inte? o jag ser inte heller någon anledning till att något sånt ska vara hemligt. Jag tror barn mår bra av att se alla sorters känslor så länge man inte går över gränsen (kränker/brukar våld).

    Men efter dessa två incidenter så blev jag lite fundersam vad de tänker... vad tror ni?

    O nej vi blir inte arga stup i kvarten. Haha! Men just nu är barnen i sina kanske mest utmanande åldrar så det är ju inte ovanligt att de får tillsägelser och markeringar i form av ändrat tonläge.

  • Svar på tråden Vad tänker man som personal på förskola?
  • Anonym (Karin­)
    Wed 28 Aug 2019 17:00
    #1

    Så länge det är "normala" saker barnen berättar, som i dina exempel, så tänker de nog inget alls.

    Däremot kan ni tänka på att inte prata så att barnen hör när ni diskuterar sådant som ni absolut inte vill att förskolan ska få reda på.

    Jag har en svägerska som jobbar på förskola, och hon berättar att ibland kommer det fram både det ena och det andra. Personalen blir lite avtrubbade, de har nog hört det mesta.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 28 Aug 2019 17:08
    #2
    Anonym (Karin) skrev 2019-08-28 17:00:25 följande:

    Så länge det är "normala" saker barnen berättar, som i dina exempel, så tänker de nog inget alls.

    Däremot kan ni tänka på att inte prata så att barnen hör när ni diskuterar sådant som ni absolut inte vill att förskolan ska få reda på.

    Jag har en svägerska som jobbar på förskola, och hon berättar att ibland kommer det fram både det ena och det andra. Personalen blir lite avtrubbade, de har nog hört det mesta.


    Jo, men känns som ?normal? har snävats till rejält ibland. Som att man inte får bli arg på sina barn t ex. Var ju med om en gång för ca 1 år sen då personalen hade en något anklagande ton mot min väninna då vi hämtade hennes dotter o personalen säger ?ja det har varit bra idag men X Berättade att du skällt på henne igår. Sen hade ni förvisso blivit sams efteråt men X tycker inte om när du skäller på henne?. Personalen har ju ingen aning om varför mamman ens skällt på sitt barn (om hon nu ens hade det. Minns inte det).

    Annars håller jag med dig. Diskussioner som inte hör till barnen tas när de inte hör. Men jag tänker att behöver de tillsägelser så får de det också. Och ibland blir man både ledsen och arg o ibland förbannad så det rycker från öronen och det måste få vara okej, tänker jag.

    För mig är kränkande ord och behandling absolut förbjudet och det innefattar fula ord och våldshandlingar. Utöver det tänker jag att det är helt okej att vara arg på sitt barns beteende. Förutsatt att man också förklarar varför och blir sams därefter.
  • Anonym (Karin­)
    Wed 28 Aug 2019 17:15
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-28 17:08:54 följande:
    Jo, men känns som ?normal? har snävats till rejält ibland. Som att man inte får bli arg på sina barn t ex. Var ju med om en gång för ca 1 år sen då personalen hade en något anklagande ton mot min väninna då vi hämtade hennes dotter o personalen säger ?ja det har varit bra idag men X Berättade att du skällt på henne igår. Sen hade ni förvisso blivit sams efteråt men X tycker inte om när du skäller på henne?. Personalen har ju ingen aning om varför mamman ens skällt på sitt barn (om hon nu ens hade det. Minns inte det).

    Annars håller jag med dig. Diskussioner som inte hör till barnen tas när de inte hör. Men jag tänker att behöver de tillsägelser så får de det också. Och ibland blir man både ledsen och arg o ibland förbannad så det rycker från öronen och det måste få vara okej, tänker jag.

    För mig är kränkande ord och behandling absolut förbjudet och det innefattar fula ord och våldshandlingar. Utöver det tänker jag att det är helt okej att vara arg på sitt barns beteende. Förutsatt att man också förklarar varför och blir sams därefter.
    Ja, det finns så klart undantag bland personalen, som inte förstår var gränsen går. Naturligtvis får man säga till sina barn, skälla på dom, ta tag i dom om de riskerar att göra något farligt osv.

    Jag har hört om tvärtom, om barn som istället säger att mamma aldrig skäller eller säger till, där det sedan visat sig att barnen farit illa, de har lämnats ensamma hemma, och där sedan soc kopplades in.

    Men jag tror (enligt min svägerska som har erfarenheten) att de flesta i personalen förstår när det är allvar och när det är sådant som förekommer hos de flesta.
  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Wed 28 Aug 2019 17:22
    #4

    Man får höra mycket och får sig många Goa skratt.

    Vi dömer inte föräldrar för att de blir ledsna, arga,glada osv.

    Hemligheter och pinsamheter hör till vardagsmat .

    Berättar de att föräldrarna slåss/beter sig illa påtalar vi det.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 28 Aug 2019 20:45
    #5
    Anonym (Förskollärare) skrev 2019-08-28 17:22:29 följande:

    Man får höra mycket och får sig många Goa skratt.

    Vi dömer inte föräldrar för att de blir ledsna, arga,glada osv.

    Hemligheter och pinsamheter hör till vardagsmat .

    Berättar de att föräldrarna slåss/beter sig illa påtalar vi det.


    Ja, framförallt tänker jag att ni väl har en skyldighet att anmäla om det är så pass allvarligt att ni får vetskap om våld i hemmet!

    Men ja, jo, en del mer eller mindre pinsamheter haha! Gäller hålla tungan rätt i mun. Haha
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 28 Aug 2019 20:50
    #6
    Anonym (Karin) skrev 2019-08-28 17:15:06 följande:

    Ja, det finns så klart undantag bland personalen, som inte förstår var gränsen går. Naturligtvis får man säga till sina barn, skälla på dom, ta tag i dom om de riskerar att göra något farligt osv.

    Jag har hört om tvärtom, om barn som istället säger att mamma aldrig skäller eller säger till, där det sedan visat sig att barnen farit illa, de har lämnats ensamma hemma, och där sedan soc kopplades in.

    Men jag tror (enligt min svägerska som har erfarenheten) att de flesta i personalen förstår när det är allvar och när det är sådant som förekommer hos de flesta.


    Barnen måste ju ha skrämts till tystnad då tänker jag. Vi har alltid försökt lära barnen att berätta allt de varit med om. Bra som mindre bra. Vi pratar mkt med dom här hemma också och ställer mycket frågor osv.

    Ja, det tror ju jag också. Vore konstigt annars tänker jag.
  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Wed 28 Aug 2019 21:26
    #7
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-28 20:45:19 följande:

    Ja, framförallt tänker jag att ni väl har en skyldighet att anmäla om det är så pass allvarligt att ni får vetskap om våld i hemmet!

    Men ja, jo, en del mer eller mindre pinsamheter haha! Gäller hålla tungan rätt i mun. Haha


    Ja det är vi skyldiga att göra
Svar på tråden Vad tänker man som personal på förskola?