• Wed 28 Aug 2019 22:01
    3856 visningar
    27 svar
    27
    3856

    Straff eller belöning. 3 åring som slåss.

    Nu ligger man här med dåligt samvete för man inte riktigt vet om man som förälder gjort rätt eller fel.

    Min son är 3år. Och när han var cirka 2år delade jag ett inlägg om att han hade slagit mig. Jag hade då som en konsekvens förklarat att jag får ont och mamma blir ledsen. Någon minut senare kramas vi och han ber om en glass som jag tidigare lovat. Vi går och äter glass och allt är frid o fröjd.

    Glassen har ju inget med slaget att göra.

    Blev lite kommentarer om att jag Belönade sonen med en glass och att jag definitivt inte borde ha gett glass. Vilket iofs hade varit mer som ett straff än en naturlig konsekvens.

    Nu är vår son väldigt temperamentsfull. Jag arbetar mycket föe att förhindra utbrott vilket funkar väldigt bra. Men ibland sker det. Och då kan han slåss.

    När han slåss sitter jag med honom och vi pratar. Jah förklarar hur fel det är. Atr man får ont osv osv. Vilket iofs inte ännu fått honom att sluta slåss helt..

    Ikväll så fick sonen ett utbrott som var svår o hinna hindra. Han slår sin pappa i ansiket och skriker.

    Vi båda pratar med honom. Konsekvensen här.är typ att vi inte vill "leka " med honom om han ska slåss. Men direkt därpå säger sonen att han vill kolla Ipad. Vilket han brukar få göra då o då.

    Pappan anser att Nej. Du slog mig precis. Det var fel. Du får inte ipaden nu. Kanske senare.

    Min reaktion först var att NEJ. Det är ju ett straff.

    Men sen kom jag o tänka på glassen. Hur folk ansåg att det var som en belöning.

    Skulle vi verkligen låta honom se på ipaden direkt efter han slagit pappa/mamma? Och (fel ord) "belöna"?

    Samtidigt som att neka honom ipaden vore ett straff.

    Tankar på det?

    Vi tog bort ipaden och han var upprörd i 10min. Sen lekte vi med lego och han glömde bort den.

    Kan säga atr vårat prat prat prat om att man inte fåe slåss känns som om det inte ger några resultat :/ kanske behövs detta om just ipaden

  • Svar på tråden Straff eller belöning. 3 åring som slåss.
  • Anonym (lk)
    Wed 28 Aug 2019 22:48
    #3

    Han fortsätter slåss för att ni daltar med honom, självklart blir det ingen glass/iPad/lek efter han slagits.

    Kalla det straff om du vill, bättre att han lär sej nu än om 10år på ett paragraf12 hem.

  • Anonym (Eva)
    Thu 29 Aug 2019 09:58
    #4

    Hur pratar ni med honom? Alltså, vad säger ni, i konkreta ord när han slåss? En treåring är ju stor nog att förstå rätt och fel så försök att uttrycka er tydligt och konkret. Inget lull-lull.

    Finns problemet på förskolan och i så fall, hur hanterar pedagogerna det?

  • Anonym (Man måste vara hård också)
    Thu 29 Aug 2019 10:03
    #5

    Jag straffar mina barn om de gör något väldigt dåligt. Jag anser att det också behövs, som ett komplement. Ibland är det det enda sättet som funkar. Jag tycker också att det är bra att man lär dem att deras handlingar ger konsekvenser. För det kommer det definitivt göra senare i livet. Så jag försöker belöna och samtala med dem så mycket jag kan, men straffa vid något allvarligt. Som att de får gå in på deras rum och sitta där ett tag, eller att nu kommer vi inte göra det där roliga som vi hade tänkt. Det är inte roligt att straffa, men jag är övertygad om att det behövs.

  • sextio­talist
    Thu 29 Aug 2019 10:27
    #6
    JohannaSaGo skrev 2019-08-28 22:01:49 följande:

    Nu ligger man här med dåligt samvete för man inte riktigt vet om man som förälder gjort rätt eller fel.

    Min son är 3år. Och när han var cirka 2år delade jag ett inlägg om att han hade slagit mig. Jag hade då som en konsekvens förklarat att jag får ont och mamma blir ledsen. Någon minut senare kramas vi och han ber om en glass som jag tidigare lovat. Vi går och äter glass och allt är frid o fröjd.

    Glassen har ju inget med slaget att göra.

    Blev lite kommentarer om att jag Belönade sonen med en glass och att jag definitivt inte borde ha gett glass. Vilket iofs hade varit mer som ett straff än en naturlig konsekvens.

    Nu är vår son väldigt temperamentsfull. Jag arbetar mycket föe att förhindra utbrott vilket funkar väldigt bra. Men ibland sker det. Och då kan han slåss.

    När han slåss sitter jag med honom och vi pratar. Jah förklarar hur fel det är. Atr man får ont osv osv. Vilket iofs inte ännu fått honom att sluta slåss helt..

    Ikväll så fick sonen ett utbrott som var svår o hinna hindra. Han slår sin pappa i ansiket och skriker.

    Vi båda pratar med honom. Konsekvensen här.är typ att vi inte vill "leka " med honom om han ska slåss. Men direkt därpå säger sonen att han vill kolla Ipad. Vilket han brukar få göra då o då.

    Pappan anser att Nej. Du slog mig precis. Det var fel. Du får inte ipaden nu. Kanske senare.

    Min reaktion först var att NEJ. Det är ju ett straff.

    Men sen kom jag o tänka på glassen. Hur folk ansåg att det var som en belöning.

    Skulle vi verkligen låta honom se på ipaden direkt efter han slagit pappa/mamma? Och (fel ord) "belöna"?

    Samtidigt som att neka honom ipaden vore ett straff.

    Tankar på det?

    Vi tog bort ipaden och han var upprörd i 10min. Sen lekte vi med lego och han glömde bort den.

    Kan säga atr vårat prat prat prat om att man inte fåe slåss känns som om det inte ger några resultat :/ kanske behövs detta om just ipaden


    OK. Mitt tips är att du får tänka på att han endast är tre år. Visst kan du prata, men det du säger kommer vara borta inom någon minut om du pratar massor.
    Jag har i liknande situationer markerat med ett bestämt nej, visat genom kroppspråk och tonfall att detta är inget som mamma gillar. Inget mer. När utbrottet var över, så har jag släppt det helt, inga belöningar, inget straff, ingen konsekvens.
    Du skriver själv att efter 10 minuter så var det helt glömt.
    En treåring har mycket begränsad impulskontroll, och ett teflonminne när det gäller vissa saker
  • Thu 29 Aug 2019 10:40
    #7

    En 3åring kanske inte förstår alla ord ni säger, men den definitivt förstår er intonation. Så, det viktigaste är egentligen att säga på skarpen - Nej, så får man INTE göra. Och ju mer man går in på förklaringar, desto mer försvinner effekten av era ord.
    Och ja, jag håller med ovan - man ska straffa för att just vissa att alla hanldingar får konsekvenser (både goda där man får belöning och onda då man får straff). Och ju snabbare barnet lär sig det, desto enklare blir det för hela familjen.

  • Anonym (Belön­a inte)
    Thu 29 Aug 2019 12:49
    #8

    Man belönar inte ett dåligt beteende.

    Barn lär sig snabbt och risken är att barnet ( pratar inte om ts barn!!!) säger förlåt uran att mena det. De vet att de får saken de var lovad innan.

    Varför ska man mena ett förlåt och skärpa sig när man ändå får saker?

    Det är okay att säga "Det blir ingen glass om du slår"

    Om barnet fortsätter att slå trots en varning så belönar man inte med glass när barner sagt förlåt.

    De lär sig snabbt att föräldrar kommer med tomma hot.

    Om man sagt att det inte blir glass så blir det infen glass.

    Ta Dr Phil som exempel.

    Många av föräldrarna som har oroblrm med sina barn har gett timma hot och belönat med dåligt beteende.

    Barnen vet att de kan uppträda illa, nedlåtande och liknande för att det inte blir konsekvenser.

  • Anonym (Tydli­ghet)
    Thu 29 Aug 2019 13:39
    #9

    Jag tänker att det är viktigt att vara tydlig med barnet från början att om han slår blir det ingen glass/iPad, (som i exemplet ovan, att man varnar först eller säger det i direkt anslutning till ett första slag) det blir då en tydlig konsekvens, att däremot EFTERÅT dra bort något man lovat innan blir mer av ett straff som blir svårförståeligt för en 3-åring.

  • Anonym (C)
    Thu 29 Aug 2019 14:34
    #9

    Min dotter kunde också slå mig när hon var yngre, för att hon hade svårt att hantera känslorna när hon blev arg. Nu är hon 5 år och skulle aldrig slå mig (eller nån annan för den delen). Och anledningen tror jag är att vi alltid satt ner och pratade om det när hon lugnat sig. Vi pratade om att man får vara arg, men att det inte är ok att göra vad som helst pga det osv. Jag var i övrigt väldigt inkonsekvent, ibland straffades hon med att det inte blev nån tv osv, ibland fick hon den där glassen när vi pratat och blivit sams. Inte så pedagogiskt med straff, men jag försökte koppla det till en slags konsekvens. Och hur som helst slåss hon inte nu, hon tycker det är väldigt dåligt att slåss osv.

  • Thu 29 Aug 2019 16:41
    #10

    Oftast handlar det om att de inte kan hantera sin ilska på något annat sätt. Samtidigt måste man få bli arg och frustrerad. Så kan ni hjälpa honom att vara arg på ett sätt som är ok?

    Tills han fått bättre verktyg tycker jag ni ska fortsätta backa och "inte vill leka" eller be honom gå undan när han är så arg att han slåss. Sen när han lugnat ner sig så pratar ni om det hela: Vad var det som hände? Varför blev han arg? Känns det bättre nu? Ska vi bli sams? Sen fortsätter vardagen som innan utbrottet. Ingen långsinthet från er föräldrar.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (E)
    Thu 29 Aug 2019 17:08
    #11

    Vad är problemet med straff? Självklart får han inte glass eller ipaden om han betett sig illa. Varföe skulle han få det? Straff eller ej, jag kallar det uppfostran. Om du misshandlar någon som straffmyndig nog fan får du då ett straff för det då också oavsett oavsett om du säger förlåt eller inte i rätten sen. Jävla daltande du håller på med. Man kan prata med barnet och förklara vad denne gjort fel och varför. Man kan också tala om att mamma blir ledsen och får ont. MEN man kan därutöver även ge ?straff? i form av ingen glass, ipad, utegångsförbud etc. det är fullt rimligt och naturligt att man inte får sina privelegier om man beter sig jävligt. Så funkar det även i vuxenvärlden.

Svar på tråden Straff eller belöning. 3 åring som slåss.