• Anonym (Bonusförälder)

    Har man nån sorts rätt till umgänge med bonusbarn efter separation?

    Om man bryter upp från sin relation, eller blir lämnad, och den man har haft relation med har barn, barn som man sett växa upp och känt i många år, som man agerat förälder åt...har man då någon form av umgängesrätt till dessa barn? Eller kan bara mamman/pappan säga: Nej, det är inte dina barn, du får inte se dem mer.

    Man har inte adopterat dem, men man har fungerat som förälder i många år åt dem. Hur funkar det då?

  • Svar på tråden Har man nån sorts rätt till umgänge med bonusbarn efter separation?
  • Eva8886

    Nej, du har ingen laglig rätt till umgänge. Däremot kan ju barnen välja att träffa dig om de är så pass stora.

  • Anonym (d)

    Du får anstränga dig om att ha en god relation med föräldern och gå den vägen om du vill träffa barnet.
    När man är mormor/farmor måste man också stå på god fot med föräldern för att få umgås med barnbarnet.

  • Anonym (Kanske)

    Om det är barnens bästa har jag för mig att det finns möjlighet till umgänge. Men det är socialtjänsten som kan yrka det, inte bonusföräldern.

  • Anonym (Hattigt)

    Jag kan förstå hur man tänker. Jag har levt med min sambo (som inte är pappa till mina förstfödda) i 9 år han har varit med i bilden sen minsta var 4 månader. Barnen ser honom sem en extra pappa, och jag skulle aldrig neka mina barn eller honom heller, umgänge med mina barn om vi skulle gå isär.

    MEN egentligen vart ska man sätta gränsen om man nu säger att både mamman och pappan skaffar sig nya förhållande på 4-6 år och sedan börjar om med ny och även x:en skaffar ny partner. Hoppas du förstår vad jag menar tillslut blir det ju otroligt många personer som barnen isåfall ska ha någon anknytning till..

    Mina barns morfar levde t.ex med hans x sambo i ca 6 år. Hon var även med under mina äldstas uppväxt. Vi har än idag kontakt, och barnen träffar henne kanske 1 gång per år. Barnens morfar har även träffat en ny och barnen tyckte det var jätte jobbigt till en början men har nu vant sig. Jag kommer inte ha samma kontakt med hans nuvarande sambo om dom skulle gå isär för att jag anser att det blir för mycket..

    Jag hoppas jag får fram min poäng i det hela

  • Anonym (barnets bästa)

    Barnets bästa styr, vänd dig till socialen.
    Jag skiljer mig och bonuspappan kommer fortsätta ha umgänge då båda önskar det :)

  • Fenestra

    Nej det har man ingen rätt till det och kan inte kräva eller begära detta!
    Upp till bonusbarnet, helt och hållet.

  • Kjell2
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2019-08-29 22:35:54 följande:

    Om man bryter upp från sin relation, eller blir lämnad, och den man har haft relation med har barn, barn som man sett växa upp och känt i många år, som man agerat förälder åt...har man då någon form av umgängesrätt till dessa barn? Eller kan bara mamman/pappan säga: Nej, det är inte dina barn, du får inte se dem mer.

    Man har inte adopterat dem, men man har fungerat som förälder i många år åt dem. Hur funkar det då?


    Vårdnadshavarna bestämmer. 

    Det finns en liten möjlighet att vända dig till soc som i extremfall kan driva ärendet till tingsrätten för ett fastställt umgänge för någon som inte är förälder. Du kan alltså inte driva ett umgängesärende själv till domstol.

     


Svar på tråden Har man nån sorts rätt till umgänge med bonusbarn efter separation?