• Sat 31 Aug 2019 18:51
    1256 visningar
    17 svar
    17
    1256

    Alla jävla extratjänster på flyget

    Jo, jag förstår vad du menar. Man börjar med att boka ett flyg som är billigt. Sedan ska man dock betala extra för att kunna checka in en resväska - och det kostar nästan mer än flyget. Sedan kostar det ibland att välja plats i flygplanet - vilket är idiotiskt, det vore väl lika bra om man bara kunde pricka in något bland dem platserna som ännu är lediga. 

    Framför allt Ryanair brukar göra sånt. Där fick vi betala extra (nästan 600,- per person) vid flygplatsen för att vi skulle ha checkat in online. Vi försökte, men det gick inte. Men det spelade ingen roll förstås. De lär ju kamma in mycket pengar, alla har kanske inte tillgång till internet, framför allt på semestern. Aldrig mer Ryanair!

  • Sun 1 Sep 2019 09:41
    #11
    +1
    Anonym (G) skrev 2019-09-01 05:41:09 följande:

    Flygbolagen är kommersiella varelser och tar in pengar på vad de vill. Att ett bättre flygsäte med t ex mer benutrymme kostar mer än ett sämre är inte konstigt alls.

    Att ta betalt för en väska jmf med de som reser utan bagage, ja. Mat på flyget? Samma sak där.

    Men som vid köp av vilka tjänster som helst måste man välja leverantör. Blir det strul med t ex Ryanair kan det bli svårt att reda ut det då de knappt har någon personal. Har åkt med den några gånger och det har fungerat, men väljer numera bort dem.


    Det är inte bara bättre flygsäte som kostar mer. Det kan vara förvirrande, när man kan välja var man ska sitta. Vissa flygbolag (eller kanske även vissa flyg) ska man välja plats och det kostar inget. Om man inte vill ha extra benutrymme, som du säger. Men andra tar betalt för att välja plats överhuvudtaget.

    Jag har flera gånger fått backa igen när jag bokat flyg, då jag märkte att de någonstans har lagt till något som kostar extra. Man behöver ibland inte ens välja det, utan måste aktivt välja bort det, annars är det med. Väska brukade vara inklusive (mat egentligen också, men det är okej att det går extra). Jag tycker det är okej att betala 200, högst 300. Men när det går upp till typ 700, då är det överdrivet. 

    Och Ryan Air, där är det inte bara knappt någon personal. Konstigt nog så finns även personal på plats när det gäller att ta betalt för sånt som de inte bör ta betalt för, så som nästan 600,- per person för att inte ha checkat in online (när inte hemsidan fungerade ordentligt). 
Svar på tråden Alla jävla extratjänster på flyget