• Orolig över barn

    Dotterns kompis nyper och slåss ...

    Min dotters kompis (de är 4 år) nyper, river och slåss när leken går inte enligt hennes önska..

    Hur kan jag hjälpa min dotter?

    (Kompisens föräldrar anser att man ska inte lägga sig i i konflikter alldeles för tidigt, barn måste få lära sig lösa sina problem, vi föräldrar blir ju inte alltid med för att skydda dem) jag ser ändå inte gärna när min dotter sitter på gungan och kompisen kan inte vänta på sin tur utan om dottern lämnar inte över gungan när hon vill så nyper hon hård i henne - och mamman säger ingenting utan väntar att "de ska få lösa det själva"

  • Svar på tråden Dotterns kompis nyper och slåss ...
  • caveat emptor

    I det fallet hade jag själv sagt till barnet. Ditt barn ska inte behöva bli utsatt för sådant. När andra barns föräldrar brister i sin uppfostran är det din plikt att freda ditt barn. Om dina tillsägelser inte hjälper borde barnen inte umgås.

    I och för sig hade jag personligen inte velat vara runt så galet slappa och bekväma föräldrar som låter sitt barn misshandla andra barn utan att bry sig. Skydda ditt barn!

  • Anonym (Mamma)

    Jag hade sagt till mamman att om inte du säger åt ditt barn så får jag göra det.

    Min dotter kan bli hårdhänt i lekar därför är jag alltid nära tillhands så att jag kan hjälpa henne förhoppningsvis innan hon nyper eller något men händer det så är jag snabbt där och säger till henne!!

  • viseversa

    Mitt barn hade inte fått leka med denna unge. Och vad är det för fel på hennes föräldrar? Tycker dom det är lika okej om deras barn skulle bli slagen av ett annat barn? Eller är det bara okej när det är deras lilla gullunge som skadar andra?! Det är ju något fel på dom. Hade nog inte kunnat hålla truten inför dom heller. Det är helt okej att bli arg både på föräldrarna och på deras barn när hon skadar ditt barn.

  • Anonym (V)

    Jag skulle ha punktmarkerat ungen och rutit i ordentligt till ungen så hon inte vågade göra illa mitt barn igen.

    Det är skillnad på att lösa konflikter och att göra illa någon annan. Ungen kan ju uppenbarligen inte lösa konflikter utan behöver hjälp med det innan hon nyps eller gör något annat.

  • Anonym (Nä,nä,nä)

    Kompisen behöver hjälp med sitt impulshandlande. Är det inte hennes tur än får hon vackert vänta. Då tar man inte till våld. Liksom att när jag står i kön på Maxi kan jag inte plötsligt köra på de andra kunderna som står före i kön bara för att jag vill fram NU!

    Antingen blir det du som får visa både barnet och mamman hur man beter sig eller slutar ni umgås. Aldrig att jag utsatt mitt barn för våld från en "kompis".

  • FuckGoggleAskMe
    viseversa skrev 2019-08-31 06:46:18 följande:

    Mitt barn hade inte fått leka med denna unge. Och vad är det för fel på hennes föräldrar? Tycker dom det är lika okej om deras barn skulle bli slagen av ett annat barn? Eller är det bara okej när det är deras lilla gullunge som skadar andra?! Det är ju något fel på dom. Hade nog inte kunnat hålla truten inför dom heller. Det är helt okej att bli arg både på föräldrarna och på deras barn när hon skadar ditt barn.


    Jamenprecis! Stå upp för ditt barn TS, och försvara henne. Naturligtvis ska du inte tolerera våld, hon måste kunna vara trygg med dig!
  • Anonym (Pedagog och mamma)

    Självklart ska barn få lära sig att hantera konflikter själva, men fyraåringar behöver väldigt mycket vuxenstöd för att klara av det. Att lämna dem vind för våg är inte rätt sätt.

    Ett barn som skadar sig själv eller andra behöver tydligt få veta att det inte är rätt sätt att hantera konflikter. Ser jag ett barn som slåss eller på annat sätt skadar någon annan ingriper jag direkt, var vi än befinner oss varesig jag känner barnet eller inte.

    Att din vän låter sitt barn att lösa konflikter med handgemäng kommer leda till att barnet kommer att fortsätta med det upp i åldrarna.

    Sedan finns det barn som nyps och bits på grund av att de inte kan hantera sina känslor ännu. De barnen behöver ännu mers vuxenstöd. Fast det låter inte som att din kompis unge ingår i den kategorin utan att hon helt enkelt inte fått ett tydligt nej.

  • Anonym (S)

    Jag skulle ha sagt till barnet på ett tydligt och trevligt sätt.

    Jag tror inte på att barn ska lära sig sociala koder och regler av sig själva utan att vi vuxna måste stötta barnen i detta. Jag skulle inte vela att mitt barn lekte ensam hemma hos en familsj med den synen på barn.

  • Anonym (Q)

    Självklart säger du ifrån och stoppar kompisen så att din dotter inte behöver ta emot några slag. Ge din dotter ord för att själv säga ifrån "Stopp! Min kropp! Du får inte slå mig!" för det visar henne att du ser vad som händer och att det är fel. Och du behöver givetvis inte ryta eller gorma på kompisen. Gå emellan och poängtera att man inte får slåss och att du inte kommer att låta henne slå på din dotter. Hjälp henne att vänta på sin tur. Jag tycker att mamman har helt fel som tycker att man ska låta barnen lösa det själva - i alla fall om någon redan har tillgripit våld.

  • Anonym (K)

    Vi började gå till en stor lekplats när mitt barn var 2. Det kan vara 50 barn där och väldigt många föräldrar sitter ner i ena änden av lekplatsen så att de inte ser särskilt mycket. Jag brukar strosa runt utan att vara med i leken, men jag håller koll och därför ser jag även att andra föräldrar har noll koll. Därför säger jag till alla barn oavsett vem som har nypts eller trängt sig före i rutschkanan eller att ta andras saker utan att fråga. Jag anser att mitt barn lär sig att göra rätt och att inte ta att andra barn nyps genom att jag alltid säger till.

  • nernu

    Med den attityden från föräldrarna hade mitt barn inte fått leka där.

  • Anonym (bw)

    Självklart måste man ingripa / säga till när någon nyps eller slåss.

  • Elin P

    Håller med om att det ibland är bra att barn får lösa konflikter själva. Om det är lite större barn och om det handlar om verbalt tjafs. Men när det gäller att slåss så måste man markera. Vet inte heller om barn på 4 år klarar konflikter utan vuxenstöd. Jag skulle ha varit tydlig mot den här föräldern. Sagt att jag förväntar mig att hen säger till sitt barn om barnet slåss. Annars gör du det. Och om det inte är ok eller situationen blir jobbig kanske det inte funkar att barnen leker just nu?

  • Mom2be262

    Så små barn KAN inte lösa son egna konflikter om ingen visar de hur man gör. Säg åt ungens mamma att antingen säger du åt henne eller så gör jag det! Så skulle jag gjort

  • Physalis

    Håller med övriga. Ditt ansvar är att skydda ditt barn. Säger mamman inte till så får du göra det och överväga att sluta låta barnen umgås.

    Uppenbarligen har inte flickan verktygen att hantera känslor och konflikter ännu. Vilket såklart inte är konstigt. Hon kommer inte lära sig rätt sätt om ingen stoppar och visar hur man ska göra istället.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Dotterns kompis nyper och slåss ...