• Sekaandjelka

    Lokalbedövande plåster innan spruta?

    Hej! Är det någon som använt lokalbedövande plåster innan man stuckit sig i magen med tex fyremadel eller Gonal-F?

    Får man använda det?

    Jag har lyckats klara Gonal-F men fyremadel skrämmer skiten ur mig.

    /// livrädd för nålar

  • Svar på tråden Lokalbedövande plåster innan spruta?
  • Anonym (K)

    Sticket vid ett blodprov är bara psykiskt så länge de sticker rätt vilken vem som helt med lite erfarenhet och som googlat lite klarar av. Slappna av och tänk på annat. (Lättare sagt än gjort)

  • Anonym (E)

    När man tar fyremadel kan man vinkla sprutan lite så går den lättare in. Jag har inte använt sånt plåster men låter lite jobbigt att använda den till Gondel-f som du kan ta typ i 14 dagar i sträck. Plus att den nålen är väldigt tunn

  • Anonym (Anonym)

    Man kan använda Emla-plåster (receptfritt på Apoteket) eller kyla med en isbit innan sticket.

  • LLW
    Sekaandjelka skrev 2019-08-31 01:04:12 följande:

    Hej! Är det någon som använt lokalbedövande plåster innan man stuckit sig i magen med tex fyremadel eller Gonal-F?

    Får man använda det?

    Jag har lyckats klara Gonal-F men fyremadel skrämmer skiten ur mig.

    /// livrädd för nålar


    Jag har använt bedövningsplåster vid mina tre behandlingar. Inte för gonal/menopur då de är väldigt tunna nålar, men fyremadeln är så jäkla tjock och trubbig så där kör jag plåster. Funkar hur bra som helst!

    Har jag haft slut på plåster tar jag en isbit och håller mot i någon minut innan, det funkar skapligt.

    Använder även plåster vid äggplock när man får infart i armen, så slipper man värsta smärtan just vis sticket iallafall.
Svar på tråden Lokalbedövande plåster innan spruta?